Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 745 ggr
sawa
0

Behöver tips, ska skaffa mina första marsvin!

tjoho.

jag skall skaffa marsvin snart och ville få massa bra tips om vad jag behöver köpa till dom som mat osv…bur ska jag skicka efter på nätet,den kommer vara 118 lång minns inte resten av måtten,då kommer jag öven köpa med vattenflaska och ett hus,men jag vore tacksam om vad jag mer ska köpa spån och hö vet jag bara,tex vilken mat är bäst?

hoppas ni kan ge mig lite tips så jag har allt när dom små grisarna kommer hem =)

Ändrade till en utförligare rubrik och placerade tråden i rätt kategori. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

paronskrutten
0

Köp Lottie pellets. Pellets behöver man bara ge första året om inte marsvnien är smala.

Helena

sawa
0

oki e det som torrfoder eller bara tillägg?

[Liinda]
0

Pellets ska man ge lite grann varje dag så länge dom växer , men hö är alltid basfödan och 80% av deras kost ska bestå av hö :)

Fri tillgång till hö , C-vitamrika grönsaker 1-2 gånger per dag (paprika, broccoli,blomkål, vitkål mm), vatten såklart och sen lite pellets :) Grenar att gnaga på är också bra att ge så dom får lite sysslesättning :)

paronskrutten
0

Jo, pellets, torrfoder, Lottie :P

Liinda skrev bra, behöver inte tillägga nåt tror jag

Helena

Tusselut
0

hmm här är några tips.

mat:

kuskakli gröt älskar mina grisar =)

receptet finns på nätet

ger dom fullkost foder från ica

hö

c-vitamin-grönsaker och såklart manglade ärtor och smaskens.

Som underlag andvänder jag tindningspapper underst sedan spån blandat med halm.

Jag var vant dom vid vattenskål så vattenflaskan inte låter på natten. byggt ett hus och tunnel + att dom har ett agility hinder (väldigt uppskattat. dom har även en salladsboll och en snacky boll.

för att få dom tama så va mkt med händerna i buren (plocka bajs kiss ,göra fint) så fort dom kommer fram ocg luktar på handen så ge dom en gobit.

det var i alla fall några tips! hoppas du får andvändning av dom

[PixelMollan]
0

Vad kul att du ska skaffa marsvin oxå ! :)

Abico
0

Jag vill tipsa om alla Artiklar som ligger här på marsvin.ifokus - där finns mycket bra fakta :)
Lycka till med marsvinsköpet och välkommen hit!
//Hanna Medarbetare på marsvin.ifokus

Hanna 

Wiizy
0

dom andra har ju redan skrivit det bästa, så jag får väl hälsa lycka till med marsvinsköpet! :)

paronskrutten
0

Vad ska du ha för grisar då? :)

Helena

FeliciaS
0

Så roligt med marsvin ;) De är underbara små varelser som ger så otroligt mycket!
Den absolut bästa pelletsen du kan köpa är Cavy Cuisine från Oxbow Pet Products. Den kan du ge det första året, när marsvinen växer - gärna blandat med något sädesslag (se artikeln "Alternativt kraftfoder"). Sedan kan du ge de olika sädesslag som kraftfoder, havre, kornkross etc.

Hö är basfödan, något som marsvinen ska ha mycket av hela tiden (fri tillgång) på. Grönsaker ska man också ge, morgon och kväll är bäst. Kålsorter, persilja, broccoli, bladselleri, morötter, rotselleri, gul paprika, persiljerötter och palsternacka är jättebra. Gurka och sallad är mer som godis, något man kan ge lite av ibland, men det ska inte ersätta den dagliga grönfodergivan.
Ge en så mångsidig och varierad kost som möjligt :)

Även jag tipsar om artiklarna som finns på sidan, läser du igenom dem så har du fått en del tips och kunskap sedan. Undrar du över någonting är du alltid välkommen att fråga!
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Lottie är nästan likgiltigt med Oxbow's, men Oxbow's är mycket dyrare

Helena

FeliciaS
0

#11 Nej, inte riktigt och inte enligt MM. Cavy Performance är har nästan samma sammansättning som Oxbow, men inte Cavy Cuisine som är för vuxna marsvin. Där skiljer sig halten av protein, kalcium och fosfor (tror jag det var). Enligt MM är det ungefär lika dåligt som "vanlig djuraffärspellets". Tyvärr… Men sedan så behöver man inte alls ge lika mycket av Oxbow som av Lottie så jättemycket dyrare kan man väl inte påstå att det är. Men hur många vilda marsvin får pellets? :)

Mvh Felicia

sawa
0

tack alla för att ni skrev,ja läser på om marsvin som en galning så allt ska bli så bra som möjligt för dom=)

det blir nog små virvelgrisar,dom faller mig varmt om hjärtat^^

Tusselut
0

Jag gav mina marsvin lottie pellets men det funkade inte alls på dom… just nu kör jag fullkost foder samt gröt och det funkar väldigt bra

Creation
0

Bra hemsida med fakta om marsvin: ^^

www.humlansmarsvin.se

(Känns som att jag rekommenderar den sidan för alla här xD)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tusselut
0

stort plus för de vackra bilderna =)

FeliciaS
0

#13 Just det ja, en grej kan jag tillägga: Det absolut bästa är att ta hand om omplaceringsmarsvin, om det finns något omplaceringshem i närheten. De förtjänar verkligen att få bra hem efter tråkigheter som vissa har gått igenom. Annars är uppfödningar bäst, eller privatpersoner. Många djuraffärer har tyvärr inte så mycket kunskap om marsvin och att då bidra med pengar som stöd till fortsatt arbete är inte det snällaste mot djuren. Du kan läsa artikeln "Djuraffär eller uppfödare?" för lite mer ingående fakta :)

#14 Fullkost foder? Vad är det…?

Mvh Felicia

Tusselut
0

• Fullständigt foder till marsvin i alla åldrar.
  • Förbättrat recept för att se aptitligare ut.
  • Hög fibrer koncentration för att bevara hälsosam matsmältning.
  • Vitamin C berikad, en nödvändighet för marsvinens hälsa.
  • Naturligt fintrådiga ingredienser för att hjälpa till med tandvården.

Detta foder är en genomtänkt blandning av högklassiga ingredienser. Den innehåller alla vitaminer och mineraler som behövs för att hålla ditt marsvin friskt och hälsosamt.

Variationen av ingredienser ser till att marsvinet får naturligt söka efter sin föda samtidigt som den behöver tugga, gnaga och krossa sin föda precis som i naturen. Detta ger ditt marsvin varierande tuggövningar vilket hjälper till att hålla tänderna i trim.

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#18 Hrm, okej… Från vilket märke…? Skulle vara intressant att se vilka "högklassiga ingredienser" och vad det är för "alla vitaminer och mineraler som behövs för att hålla ditt marsvin friskt och hälsosamt" som den innehåller - har du näringsdeklaration?

Mvh Felicia

Tusselut
0

över lovet är jag ju hos min mamma (bor inte här) och har bara med mig maten i burk. men jag kan kolla namnet och innehålls företeckningen o skriva den till dig. an´ledningen att jag inte rekomenderar lottie är att mina marsvin blev slöa och sjuka av det, när jag bytta till fullkost (majs havre vete pellets m.m) mår dom mycket bättre.

Bella-R
0

Kul med marsvin! Dom andra har ju redan skrivit det nödvändiga :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"