Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1306 ggr
MikaTela
0

Hur väger ni era marsvin?

Hur och när brukar ni väga era marsvin?

Vad använder ni för slags för våg osv?

Jag har bara en gammal hushållsvåg och när jag vägde mina tjejer vägde dom dryga 500 gr och det är ju på tok för lite för vuxna som är 1½-2½ år MEN dom är inte magra, ena är snarare lite väl rund om magen om man jämför med vissa bilder här. :p

Så jag behöver veta hur jag ska väga dom för att få en korrekt vikt. :p

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Tusselut
0

Jag väger inte mina marsvin (har två hanar på 9 veckor och en på 8 månader) men om jag nu skulle behöva väga dom så skulle jag använda mammas ''valp våg'' (hon föder upp hundar) =)

MikaTela
0

#1 vadå för valpvåg?

Tusselut
0

hon andvänder en köksvåg som man ställer en bunke på som man lägger sjuret i (väg bunken först) då funkar det även om djuret sprattlar

Creation
0

Jag vägde mina grisar med en kass supergammal matvåg xD Nu har vi en ny "digital", men den får jag nog inte väga marsvin på ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tusselut
0

det borde ju inte vara nån fara om du lägger en handduk eller burk på vågen

idipidi
0

Jag har en digitalvåg från IKEA. Var inte så himla dyr men är jättebra och väger med ett grams noggrannhet. Tror att man kan väga max tre kilo på den.

FeliciaS
0

Jag väger marsvinen varje månad, för att kolla så att de håller vikten. Jag väger också med en gammal hushållsvåg som är mammas :)

Man måste skruva på en liten "ratt" för att ställa in vågen på 0, sedan kan man väga ^^, haha

Funderar faktiskt på att (be mamma) köpa en billig digital hushållsvåg, finns ju billiga för lite över 100-lappen :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#5 Hmm.. jo, en handduk skulle nog gå ^^ Fast den är lite liten, den där vågen :P Mest därför jag inte använt den. ;)

#7 ;) Jo, en sån där gammal hushållsvåg har vi alltid använt ;P Tills vi fick en digital i julas ^^

MikaTela
0

Jag funderar på att skaffa en digital istället. Är som sagt inte jättedyrt och är mer nogrant. Den jag använde är rätt gammal så inte säkert den är hel känns det som.

För mina marsvin är varken magra eller beniga och dom får gott om mat därför tror jag inte dom bara väger 500 gr/gris när jag läser om att de flestas grisar verkar väga närmare 1000 gr.

Creation
0

#9 Gamla vågar kan bli lite "skumma" och mäta fel ;) Jag kunde väga mina grisar två ggr, med fem min mellanrum och så visade den gång två 100g+ eller 100g- ;P

500g låter ju definitivt som något i det lägsta laget för vuxna marsvin :/

svampi
0

Har aldrig vägt mina marsvin…

Abico
0

Jag brukar sno mammas köksvåg - en liten behändig sak och sedan har jag en fd. kakburk i plåt ovanpå i vilken jag stoppar marsvinen.

Hanna 

Stormviskaren
0

har en digital våg som jag fått av mamma för hon fick nog av att jag tog köksvågen hela tiden ^^

[Liinda]
0

Jag väger dom på en jättegammal matvåg som är någon slags vattengrej i som man ser på. Men ibland så sätter jag dom på våran vanliga våg men då får man ju inte exakt i gram utan då står det ju typ bara 1.4

Fiona
0

Jag har vägt på en våg som man typ har till grönsaker eller nått tror jag .. Man kan iaf ändra mellan 0-1000 g 1000-2000 g osv . Funkar prima D)(Y)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

CamillaS
0

Jag lånar mammas digitalvåg. Sätter en glassburk på den och sen nollställer vågen och i med ett marsvin. funkar bra, tror jag. :P

paronskrutten
0

Har en vanlig hushållsvåg.. men en digital vore bra

Helena