Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 807 ggr
FeliciaS
0

Hur dömer Petdomare?

Hejsan!
Jag undrar lite över hur Petdomare dömer, har de någon "mall" som de ska gå efter där det är bestämt ungefär hur mycket avdrag det är för smutsiga öron, långa klor etc? Eller lär man sig det på "kursen" man går, vad man ska kolla på och hur mycket poäng det ger? Eller är det enbart Petdomarens egna bedömning som räknas?

Hur gammal måste man vara för att vara Petdomare? 

/Felicia :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

jag är också lite nyfiken på detta ^^

Hanna 

Wiizy
0

är väl hur dom tycker I think. :)

Abico
0

#2 - men det måste ju finnas några regler…

Hanna 

Tusselut
0

Jag är också väldigt nyfiken på pet. vad jag förstått så bedomer dom marsvinets kondition o hur väl omhändertaget det är. sen har jag även läst att man får vara högst 15, jag är 17 och har aldrig ställt ut nån gång och är ju lite nyfiken, men jag vill ju gärna börja i petklass o se hur det går till innan jag går upp till de andra klasserna…men får jag då inte pröva pet? måste  jag gå till de andra klasserna först?

Abico
0

#4 - Det finns ingen åldersgräns för att ställa ut i pet :)

Hanna 

MikaTela
0

#5 men jag har liksom Tusselut läst att man får vara max 15 år men jag kommer inte ihåg var. :S Och jag är 20 i år.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Tusselut
0

#5 vilken tur! hade läst det på nån marsvins sida men dom kanske missuppfattat. har ju en jättefin eng.crested hane som jag skulle vilja ställa ut, men jag måste ju också vänja mig med hur man gör och så innan det blir utställning på allvar

idipidi
0

För att bli antagen som petclassdomaraspirant så måste man som yngst fylla 16 under året.

Självklart finns det regler om hur man ska döma. Hur avdrag ska göras o.s.v. Det lär man sig som aspirant. Men sen blir det ju alltid en viss tolkning av varje domare, det går inte att komma ifrån.

Tusselut
0

det skulle vara kul att prova på att vara pet domare =)

Abico
0

#6 - Jaha :/ Ja, men det stämmer iaf. inte.

Hanna 

FeliciaS
0

#4 #6 För att ställa ut i Pet finns det ingen åldergräns ;) Men det jag frågade efter var åldersgräns på att få vara domare.

#8 Okej, tack :) Då kan jag alltså bli Petdomare, hihi ^^, Hur gör man om man vill bli det? *nyfiken*

Mvh Felicia

idipidi
0

#11 Man kontaktar sin lokalavdelnings petclassansvarig. :)

FeliciaS
0

#12 Jaså :) Tack!

Mvh Felicia

svampi
0

Vill också veta!

Wiizy
0

#14 - Du har ju fått svar i tråden. ;P

Creation
0

#15 ;) Hon har ju inte fått svar på själva frågan "Hur dömer Petdomare?" :P Bara vart man kan få tag på den informationen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

#16 - Läs #8…? ;P

FeliciaS
0

#16 Jovisst har jag fått svar! :)

Mvh Felicia