Tappat sina tänder!
Pricken, en av familjens älskade marsvin har tappat båda sina framtänder! Är det någon som varit med om något liknande och vad det kan bero på? Jag har haft marsvin i många år men aldrig varit med om detta. Jag tycker så synd om honom, men han lyckas i alla fall tugga i sig hö. Det ser ut som om tandrötterna sitter kvar och tänderna helt enkelt gått av!

Oj. ;o) Jag får lämna denna fråga åt någon annan dock. :)

min syrras marsvin hade tappat en framtand… det var för att den var hungrig och sprang in i väggen :/
Precis som någon annan skrev kan han ha sprungit in i en vägg och slagit av tändera. Det är inte så farligt eftersom att tänderna kommer växa ut igen ganska snabbt, du kommer se hur dom är påväg ut efter bara någon vecka. Men viktigt är nu att du får i han mat eftersom han inte har några framtänder att bita av med så kan du riva grönsaker på ett rivjärn och ge honom. Eller hacka allt i små små bitar som han kan äta. Jag har varit med om det förut med min hane och jag rev allt på rivjärn och gav honom och så hade jag koll på att han fick i sig annars fick jag sitta 2 gånger per dag och stoppa in dom rivna grönsakerna i munnen på honom själv.
Haha, jo, det har hänt hos mig med.. det har säkert sprungit in i en vägg.. Smarta marsvin.. ;P
Helena
Det har aldrig hänt något av mina 7 olika marsvin genom åren ;) Men jag det är inte så farligt, ge maten som vanligt fast riv/hacka den istället. Knäckebröd är inte det bästa att ge heller =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus