När får marsvinen smaka gräs...?
Jag menar, i helgen kommer det ju bli runt 15 + ute. :) men är det någon idé att börja låta dom komma ut då? Jag vet ju att man vänjer dom sakta.
När tar ni ut grisarna första gången i (v)år? :) eller när börjar ni plocka gräs till dom? :)
jag brukar börja med att plocka in lite gräs i taget, för att sedan successivt vänja dom vid det, annars kan dom få ont i magen ju.
När det är runt 20 brukar dom få komma ut
Helena

jag brukar med börja plocka in lite i taget, men är de över 15+ så får dom sitta ute med mig i knät iaf o käka lite gräs. :)
Jag tar inte ut dom i timmar första dagen, verkligen inte. :P Så ni inte tror det alltså. ;)
Denna helgen ska det ju regna i Gbg-trakten och vara runt +5-7 grader. Dessutom är det fullt med snö nu, det kommer aldrig kunna bli +15 grader imorgon. Så någon idé tycker jag verkligen inte att det är, tyvärr.
Calypso och Sera fick vara ute söndagen den 16 mars, men då var det +18 grader i solen och de var inpackade i handdukar :) De fick smaka lite gräs då också för första gången i år. Men det lär väl dröja tills de får komma ut "på riktigt", i slutet av april tror jag - när det är minst +18 grader (har ju 2 överkänsliga marsvin).
Vänja de sakta vid att vara ute behövs inte, men för att äta gräs, klöver, maskrosblad m.m. Du kan redan nu ge de lite om du hittar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ett tips för soliga dagar för att motverka solbrända öron och nosar: ge massor med morötter, som innehåller karoten, och skyddar mot solen. Eller så kan man smeta med solkräm :P
Helena
#4 Okej, tack för tipset :) Så bra att Sera, Calle och Bindi får morötter varje dag då. Dock har de aldrig blivit för varma, de brukar undvika solen om det är för varmt (har alltid skugga i uteburarna).
Mvh Felicia

#3 - Jag menade precis det att vänja dom med gräs och sånt… ;P
#6 Okidoki, det kan man börja med så fort det finns gräs. På vintern är annars havregräs superbra! ;)
Mvh Felicia

#7 - Mjo iof. :)
Det ser inte ut som om det ska bli vår på ett tag ännu iaf. :/ Men om snön kunde försvinna så ska jag väl sätta igång å plocka gräs åt dom :)
Hanna
#9 Här är nästan all snö borta :)
Mvh Felicia

alban brukar inte komma ut bara på sommaren men i bland när det är kallare men då setter jag på ett tecke vi köpte i djuraffären
#10 - Jo, här med som tur är men här och var ligger det ännu 1 dm -.-'
Hanna
Här är all snön borta och solen skiner för fullt :D
#12 Okej, ja, vissa ihopskyfflade snöhögar är fortfarande stora men det ösregnar ;-)
#13 Åhh :)
Mvh Felicia
Ska nog börja plocka gräs tilll grisarna snart, då blir det första gången dom får smaka på gräs i sina munnar. Antaligen förutom Ådi då, han måste vel ha gjort det hos sin uppfödare. :)
Får se om dom gillar det. ;)
Hur mycket ska man ge första gången en nypa, en näve? mer-? mindre?
#15 Inte så lite som en nypa, men inte en näve heller… En liten tunn bunt, som 3 normaltjocka pennor eller så kanske :)
Mvh Felicia
oki :)

#11 - Öh? Man ska inte ha marsvinen ute nä det är Kallt, inte ens med "kläder" eller "täcken"… :/
Går det inte att så gräsfrön och ge sådant gräs på vintern/våren och vänja dem så? Samt att man kan ge havregräs också såklart.. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#19 Jovisst :)
Mvh Felicia

Jag hade ute Kålan den 16 mars då var dt toppen väder men hon satt och sprang mest omkring nnanför min tröja eller låg och solade. Dt har inte kmt upp så mkt gräs här än ¨å tar nog ett tag innan man kan börja plocka (;
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

jag ga mina marsvin en liiten tuss hö första gången idag. :P
22# HÖ!? för första gången!? får de inte det var dag? :O

#23 - haha menade gräs. :P dom har hö dygnet runt. ;)