Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1562 ggr
[PixelMollan]
0

Skillnaden mellan de olika långhåren?

Hejsan!

Eftersom jag igår hämtade mina två nya tjejer som är långhår så skulle jag vilja lära mig lite mer om de olika långhåriga raserna.
Kan ni hjälpa mig med bilder och förklaringar på vad det är som skiljer raserna åt och hur man ser skillnad och listar ut vilken ras som är vilken?

Mvh Malin

Caspia
0

Här har du svaret på dina frågor.

Envishet och drömmar

[PixelMollan]
0

Tack! Har lite andra frågor oxå.
Kan en sheltie ha en virvel i pannan och endå räknas som sheltie, eller blir de en coronet då?

Caspia
0

# 2. Då är det en coronet.

Envishet och drömmar

idipidi
0

#2 Nej, då ÄR det en coronet.

Det är nästan fel egentligen ett kalla det för raser då det är så få anlag som skiljer dem åt och man kan samavla flera av långhåren utan problem. I mina två senaste kullar parade jag t.ex. merino + sheltie i den ena och fick två shelties och en coronet. I andra kullen parade jag texel + coronet och fick en sheltie, en coronet och en merino. Och det är helt normalt. :)

[PixelMollan]
0

Okej :)

Hur bevarar man den långa pälsen lättast? Man vill ju intte klippa av den, men dom får tovor.

Caspia
0

Hur lång är pälsen? För lång är inte snällt mot dem, då är det bättre att klippa av den. Titta t ex här eller använd sökfunktionen och sök på t ex klippa, tovor eller långhår.

Det kanske är bättre att någon annan svarar på det, jag upplever inte att min långhårshane får tovig päls. Jag kammar honom vanligtvis två till tre gånger per vecka. Om du klickar på min användare finns det en bild på honom på min sida. Han brukar ha ungefär så lång päls som kortast.

Envishet och drömmar

idipidi
0

Man klipper. Det är absolut inte snällt att låta dem få så lång päls att de får tovor som behöver borstas ut. Är de inte hårömma innan så gör man dem garanterat hårömma då… Framför allt behöver man klippa runt bakdelen, speciellt på honor.

[PixelMollan]
0

Okej. Jag fick ju dom igår, så idag har jag tagit en titt över dom o den ena hade två stora knutor vid baken som jag klippte av.
Tänkte mer på om man ska ställa ut sen, hur klipper man för att de ska vara "godkänt"?
Ska man klippa "underhåret" eller.. har någon en typ guide?

Vill behålla så mycket av pälsen som möjligt för jag tycker den är väldigt fin, men vill såklart inte att dom ska lida!!

FeliciaS
0

Så här kort klippte jag min Sheltie en gång :)

Min Coronethane har päls till marken ungefär, men vid samt mellan bakbenen och könet så är pälsen ca 1 cm ;)

Om man inte ställer ut långhåren i rasklass eller klippt långhår så tycker jag att man ska hålla pälsen ganska kort, det är inte så skönt för marsvinen med en nerkissad, trasslig, smutsig och illaluktande päls :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Om man ska ställa ut i rasklass får de aldrig har varit klippta överhuvudtaget. Då ska all päls sitta kvar.

Ska man ställa i klippt långhår måste de vara minst fem månader gamla och ha päls minst ner till marken (tror det står 10 cm). Plus för att det är jämnt och snyggt klippt.

Om de ska ställas i petclass spelar det ingen roll men de ska se välskötta ut. Jag är nog rätt hård när jag dömer långhår i petclass iom att jag är van vid dem själv. Det ska synas att de kan röra sig obehindrat och inte kissar på sin egen päls hemma i buren. Hundra gånger hellre ett helt kortklippt djur än ett där man verkar tävla om vem som kan få längst päls men det är ojämnt och slitet och går knappt att dra en kam igenom.

idipidi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär kan man t.ex. se ut om man ska ställas ut i klippt långhår. Peruan.

idipidi
0

Sheltie

FeliciaS
0

#11 Åhh så fint tecknad!

Mvh Felicia

[PixelMollan]
0

Okej. Tack så mycket :) Har jag fler frågor sen så skriver jag.. för just nu kommer jag inte på nått xD

[Liinda]
0

Såhär korthårig var min Peruan när jag ställde henne i Petclass på sollentuna mässan :P Folk som ser att hon är en peruan reagerar ju jag har fått några kommentarer som typ "ja där är det någon som varit framme med rakapparaten". Men jag bryr mig inte mitt marsvin mitt val :D

[Liinda]
0

Jag tycker hon är fin korthårig :)

[PixelMollan]
0

*asg* såå söt :D hahaha!

[Liinda]
0

hihi :)

Pias
0

#7 Varför är det speciellt på honor man måste klippa runt baken?
Är det svårt att klippa långhår kort? Hur ofta måste man göra det för att det inte ska börja lukta kiss i pälsen?

Creation
0

#19 Honor kissar mera bakåt, tror jag det var, därmed närmare/i sitt "släp".

Vissa tkr det är svårt att klippa, vissa inte ;) Man får göra sin egna "svårighetsbedömning" :P Jag tkr dock inte att det är så svårt ;/

Långhårs päls växer ca 1cm/mån har jag för mig… kanske man måste klippa 1-2ggr/mån? Jag vet inte, man får se själv när man tkr det börjar bli lite "riskfullt" långt igen. ;) Om pälsen börjar närma sig "kisshöjden" är det nog dags att klippa xD

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#19 Av den anledningen som finns i #20… :) Jag klipper de ca 1 g/mån. Det är inte svårt, bara marsvinet sitter still.

#20 Pälsen på långhår växer ca 2,5 cm i månaden (!) ^^,

Mvh Felicia

Creation
0

#21 Schh, inte så högt :P
Har sagt till min mamma att det växer 1cm i månaden xP

Ps. Trodde först att du menade att du klippte ett gram i månaden, jag bara "VA?! Väger du håret lr???" XD

FeliciaS
0

#22 Hahaha :) Men säg att de inte fäller lika mycket också.

Mvh Felicia

Creation
0

#23 Ska bli ;)

Wiizy
0

#22 - tycker du ska sluta ljuga för att få djuren… :/

Creation
0

#25 Har jag ljugit om nåt mer? :S Dessutom trodde jag faktiskt att det växte 1 cm/mån. Har läst det nånstans… ;/

Wiizy
0

#26 - Inte ljugit. ;) Där erkänner jag att jag öppnae munnen tidigt. ;)  Men du verkar verkligen övertala din mamma, och tänka "Äsch, hon kan tro det så klipper jag inte så kort" hehe. :P men jaa, okej. alla gör väl på sina sätt. ;)     (erkänn att jag missförstått som alltid?)

Creation
0

#27 :D Det är ju skämt, Lollo! xP Hon vet hur kort jag kommer klippa, hur långt hår långhår kan få och allt det där xD Jag är inte så dum att jag inte berättar saker :P Då blir hon ju arg på mig när hon får reda på det annan väg ;)

Lilla söta Lollo ^^ Missförstår allting xD

Wiizy
0

#28 - Mjo jag fattar med att hon hade blivit sur då. ;) SÅ dum är jag inte Lollo. ^^ å vafasen är du inte inne på msn för? jag vill terra dig. xD

Precis. *snyft* så synd om mig. :( Jag missförstår allt. alla ska lida med mig! *snyft* ;P

Creation
0

#29 Jag kanske inte vill bli terrad :''( _Men jag loggar in ändå x)

_*klappa Lollo på ryggen* Såja, såja, det är inte ditt fel att du är född dum ^^ Eller kanske en aning… :P

xD Moahahha, I'm so funny!

Sry OT!

Wiizy
0

#30 - AHAHHA ;D   nu slutar jag skriva. x)

Förlåt för allt OT ^^  Lollo måste lära sig hålla truten. xP<3

Creation
0

#31 _Allra sista OT(sry, sry, sry): _Lollo II måste lära sig att inte hetsa Lollo I till att inte hålla truten ^^ x)