Vill inte lämna buren..
Jag har lite problem att få ut mina marsvin. De är ett år gamla nu ca, två pojkar. De har en ganska stor bur som består av två ikea plastbackar som är ihopsatta. På kvällen brukar jag dra isär dem så de kan gå ut om de vill, brukar locka med mat som jag lägger ut på golvet, och de går ut och tar maten, men verkar inte alls intresserade av att utforska mer.. känns lite tråkigt och jag är orolig att de inte blir stimulerade nog. Jag jobbar ju heltid men kvällarna har jag ju dem i min närhet mycket men de är ju mest i buren. Förr tog jag ut dem i en liten rasthage men de tom smet in i buren igen, klättrade över kanten!! Verkar som de inte vill vara ute :( Men det måste väl vara för litet för dem att jämt vara där? Måtten är kanske 60* 130-180 (beroende på hur mycket jag drar ut lådorna) och de har lite olika leksaker.. Annars brukar de sitta i knäet och äta kvällsmat, men det blir ju inte så mycket "rastning" direkt.
Vad hittar ni på med era grisar?

mina töser hoppas in och ur, från buren som dom vill dygnet runt. :/ men jag ska försöka skriva hur du kan göra/försöka med. :P
Du kan inte bygga en stor hage till dom då? menar med backarna, så en hage så kan dom springa där i dygnet runt? annars ha mycket leksaker/hus/gömställen och kanske lite mat överallt, när du har dom ute på golvet. så får dom leka lite. :)
kanske blir lättare om du inte sitter med dom? mina springer mer om jag inte sitter med dom, medans om jag gör det är dom mestadels stilla. :)
Lägg massor av saker ute på golvet som de kan utforska och ha dem inte ute på för öppna ytor. ;) Rör dig lugnt ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ställ marsvinens inhägnad (en bra, tillräckligt hög) i ett annat rum än buren, eller flytta undan buren så att de inte kommer åt den. Lägg ut massa roliga saker och gömställen som hus, rör, papperspåsar (utan handtag!), handdukshögar, stenar… :) Även små matbitar så de kan gå och utforska och leta efter mat samtidigt. Sätt ut de i inhägnaden någon gång om dagen och tillslut börjar de utforska. Jag tror bara de är lite oroliga ;) Det är lättare om marken de är på är mörk, ljusa ytor gör vilket marsvin som helst orolig.
Mina grisar har en inhägnad med massa tillbehör som jag sätter ut dem i nästan varje dag. När jag bara hade Sera och Calypso sprang de inte så mycket men sedan Bindi, en glad och aktiv abbyhona på nu 3,5 år, kom så springer alla tre runt mycket :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Är det bara öppna ytor dom springer på då? För det gör ju i stortsett alla marsvin osäkra - att vara ute på helt öppet golv och så. Lägg ut handdukar som dom kan böka i, göm matbitar och ställ ut deras hus + lite leksaker. Kanske kan du ta ut några av leksakerna ur buren och sedan bara plocka fram dom när dom får komma ut?
Sedan håller jag med Wiizy - flera av mina marsvin vill inte röra sig värst mycket när jag sitter och kollar på dom. Vänder jag ryggen till eller går ut ur rummet så blir det full fart.
Lycka till!
Hanna
Jag har haft en filt som jag har lagt ut när dom skulle ut i början …denna filt fick även vara i buren då o då…jag har har lockt med mat o lite spännande papplaburinter så dom inte tycker det är för läskigt jag har använt högkanten på bananlådor o hänger godsaker i hålen som persilja , dill, ja det som går att häga eller trycka fast …det är super roligt för dom att leta godis o kunna vara lite ombonade … sätt gärna ut deras hus …så dom kan gömma sig även ute …