Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1056 ggr
sawa
0

kan man ha handukar,fleece i buren?

jag såg nys på en videö på youtube coh där hade hon fleece som bottenmaterial i buren,så hon sopar upp  bajset varje morgon med en liten sop å skyffel,å sen tror jag hon tvättar tyget varrannan dag…kan man ha tyg ist för spån?

lägger in länken så kan ni kika hur hon har det,hoppas nu inte det är förbjudet att länka^^

http://www.youtube.com/watch?v=oxUG1B1xtpU

Wiizy
0

klart man kan ;P

sawa
0

toppen=)

MikaTela
0

Jag har fleece i min bur till marsvinen och har haft mer eller mindre hela tiden. Jag är jättenöjd med det som underlag. När jag hade vanlig gallerbur hade jag först tidning, sen fleecetyg över det och sen hade jag två stora toaletter med spån i. I början lägger man smutsigt/kissigt spån och bajspluttar överst i toaletterna så marsvinen lär sig att där kissar man. Jag tömde toaletterna, slängde tidningspappret och tvättade fleecetyget 1-2 ggr i veckan. Och både jag och marsvinen var nöjda och det kändes fräscht. Jag använde en vanlig borste för hästar och borstade av tyget så det inte följde med massa spån och bajs i tvättmaskinen. :)

Jag föreslår du använder fleece, dels suger det upp det kiss dom kanske kissar utanför toaletterna, dels så blir det inga trådar på det som dom kan fastna i med klor och tänder och kan äta upp så det fastnar i tarmarna.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

sawa
0

åh det låter toppen,ja ska nog se till att byta till fleece och införskaffa toaletter till dom å kämpa med kissandet=)tog det lång tid att få dom rumsrena?

MikaTela
0

Nej det tog inte speciellt lång tid att få dom att kissa i toaletterna försök ställa dom där du märker att dom verkligen vill kissa, ofta kissar dom i närheten av höet märkte jag på mina iaf, gärna hörn eller kanter känns det som med.

Jag använde plastbyttor som man får t ex köttfärs i när man köper det i affären. :) Alltså inte frigolit utan plast. :) Så behöver ju inte vara riktiga gnagartoaletter utan något som passar bra att använda som det, i ett bra material. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

sawa
0

oki=) jag beställde precis en toalett för marsvin hehe aja då vet jag vad jag kan börja med tills den kommer hehe

jätte tack för tippsen :D

Abico
0

Oohh.. Jag älskar hennes ordning o.O Nu är jag lycklig som ett litet barn på julafton *s* Och buren är faktiskt riktigt smart, är det en sån där som man kan knappa ihop och ändra på i evigheter? Från den amerikanska sidan…
4:39 - Care fresh, eller vad säger hon? Vad är det för något?

Och till frågan då *s* jo man kan andvända fleece som underlag :)

Hanna 

sawa
0

ja jag undrar oxå vad care fresh är heheh se skumt ut men jag tror att det gör så att höet kasnke får luftat sig elelr liknande hahah..ja vet inte^^

ja man blir helt glad av att se hur fint hon har de :D jag skulle själv vilja veta vart hon får buren i från såå smart!

Abico
0

#8 - Jo, det ser underligt ut ^^ Men det verkade ju som om hon har det i hölådan under höet, så något kiss absorberande eller ngt. kanske…

Ja, jag kollade igenom alla hennes andra filmer (vadå liv? *s*) och hon har verkligen ordning. Och jag som en lätt perfektionist blir glad i hela kroppen av att se hennes ordning, haha ;P
Det finns en tråd om sådana burar - eller ett par *s*
Från USA, jag ska plocka fram dom åt dig ^^

Hanna 

Abico
0

Jag hittade länken till sida iaf. ^^ Trådarna var tyvärr borta *s*

Hanna 

Abico
0

Ups, länken kanske ska med också ;P
http://www.guineapigcages.com/

Hanna 

sawa
0

tackar för tråden iaf :D

Abico
0

vsg ^^

Hanna 

CamillaS
0

Skulle också vilja ha fleece till mina grisar, men vi har ingen egen tvättmaskin. Så vi måste beställa tider i tvättstugan helatiden då går det ju inte att tvätta så ofta :/ men hade nog varit bra. eller kan man handtvätta fleecen? :P
Funderar lite på Ådi, han har lite rinniga ögon. och när jag hade dom på en filt på golvet när jag introducerade Ludde med dom så vart hans ögon helt bra. men när han kommit tillbaka till spånet så blev dom rinniga igen. funderar på kan han vara allergisk mot spånet? :/

Abico
0

#14 - Det kan ju vara så att han är allergisk :/
Självklart går det att handtvätta - har man tid och ork så fungerar det väl utmärkt ^^

Hanna 

CamillaS
0

#15 Funderar på det, fast när jag kolla honom idag så såg ögonen bra ut.  hmm… kanske ska prova på fleece endå och se hur det funkar, kanske är bättre än spån och så flyger det inte runt som spånet har en tendens att göra :/

sawa
0

ja testa du med ja ska nog göra i ordning med fleecen till grisarna sedan när dom e lösa på golvet,ska bli kul å se hur dom trivs,ja la iaf in en fleece till dom som dom har i sitt bo å dom älskar den,dom sover så sött på den å myser massa hihi så ja tror det kommer vara poppis att byta bort spånet=)

FeliciaS
0

Absolut kan man använda tyg. Det finns en artikel om bottenmaterial, se fliken "Artiklar".

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

#16 Bindi (och Sera) är känsliga mot spånet, så jag har köpt aspflis och Toa-Lätt som jag ska börja med helt och hållet. På undervåningen mestadels Toa-Lätt och lite aspflis över (ganska dyrt) och på övervåningen ska jag enbart ha fleece antagligen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus