Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1030 ggr
[findusen]
0

ont när han kissar

Min vincent har ont när han kissar.
jag ska gå till vetrinären med honom men jag tänkte bara höra ifall någon här vet vad det kan vara?

en kompis pudelhane (hund då) har haft samma/liknande problem och hon skulle rengöra och använda nån salva om ja inte minns fel….

det ser ut som typ blåsor på insidan av snoppen, om ni förstår.. man kan "ta bort" blåsorna som e nåt slagt vitt klet, me en tops… vet inte om d kommer från att han försöker para sin burkompis Melvin….
snoppen e svullen oxå. o så piper han när han kissar.

han har haft d såhär innan( men då pep han inte) men då gick d över av sig själv.. vill ju inte att han ska ha ont men som sagt om någon vet va d kan vara o va man kan göra åt det utan vetrinärvård vore det super annars e d raka vägen till vetrinären.

[Liinda]
0

urinvägsinfektion kanske eller urinsten , vet inte riktigt men gå till veterinären så vet dom nog vad det är :)

parsley
0

Det kan vara urinsten och jag har för mig att det behöver opereras hos marsvinshannar eftersom de har så långt urinrör. På honor kan man ev pilla ut stenen eftersom de har kortare urinrör. Kontakta veterinären.

Abico
0

Jag tänkte säga urinsten också, det är det enda jag kan tänka på när du säger att han har ont när han kissar. Men jag vet inte vad det är för klet/ blåsor som är på snoppen. Men så har jag aldrig haft urinsten på mina så jag vet inte hur det "ser ut".
Lycka till med honom!

Hanna 

[findusen]
0

okej ne för ja tror d e själva blåsorna som gör ont… hoppas nu inte d e urinsten el nåt sånt^^ aja får ringa vetrinären.. tack för svaren :)

Abico
0

#4 - Det är inget som legat och skavt eller något och skapat blåsorna då?

Hanna 

[findusen]
0

#5 nja asså d e ju på insidan (låter som ja vänder ut o in bokstavligen på mina marsvin men så är d inte hehe) utan precis innanför "kanten". o ibland kan man ju få dra ut höstrå o liknande från snoppen men där har inte varit nåt sånt så…. o när man pillar där blir han inte så glad..

Abico
0

#6 - Aha, okej ^^ Och du tror inte det är att han är känslig mot burunderlaget eller något? Fast då skulle det väl vara typ rött och irriterat snarare…

Hanna 

[findusen]
0

# 7 ja ja tycker d.. o d e inte blött i buren annars kunde d ju vatt d.. men ja byter den blöta delen så fort d blir blött… dom har en speciell tidning dom alltid kissar på…..o d verkar inte smitta för melvin har inte ont…. aja, som sagt får ta mig ti vetten o se va dom säger. tack för alla svar :)

Abico
0

#8 - Hm, okej. Berätta gärna vad du och vetten kommer fram till :)

Hanna 

[findusen]
0

#9 ska ja göra! det pudeln hade hette fresten förhudskatarr… men hon tyckte det lät värre än det (pudelns ägare) ska försöka få tag i vetrinären imorron.. dom har så dumma telefontider….. :S men ja uppdaterar om va som händer o fötter :)

[findusen]
0

har vatt hos vetrinären nu. hon tyckte vi skulle avvakta. hon hade aldrig hört eller sett nåt sånt innan (dom e mkt bra på marsvin där annars) plus att d såg bättre ut ida…

Abico
0

#11 - Okej, vad konstigt att dom inte visste vad det är :/
Men har han fortfarande ont?

Hanna 

[findusen]
0

d verkar inte så…. har inte hört honom kvida idag o d ser bättre ut….. håller ett öga på honom :)