Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3159 ggr
Chippers
0

Mått på era burar

Vilka mått har ni på era burar till era marsvin och hur många marsvin bor i buren/arna? Bara intressant att veta, tycker iaf jag :)

Gallerbur: 120*60 cm, bor två marsvin där
Gallerbur: 120*60, bor två marsvin där
Gallerbur: 90*50, bor ett marsvin där
Ikea-låda: 100*50, bor ett marsvin där
Burskåp: 90*60 i varje våning, bor endast ensamma marsvinshanar, ibland med bebishanar om jag fått kullar.
Golvbur: 200*60 drygt, bor 3 marsvin där.

(obs: Vissa hanar bor ensamma då de avlas på eller inte kan bo med andra hanar i samma rum som honorna)

Skrattande

Ellinor_ludde
0

Nja, jag har som du redan vet en ganska liten bur, men ska snart köpa en betydligt större, apropå det, har du ingen bur till salu för 2 marsvin? :D

[Caroline92]
0

120*50*60 Där bor 3 marsvin ^^

toodiloo
0

jag har en 100*50 bur till ina 2 små sötnosar (snart 2)

paronskrutten
0

Har en dubbelbur där den ena är 77x96 och den andra är 97x49 där fem honor får springa mellan. Bild kommer :)

Helena

[jejjas]
0

jag har en 120-50 till två honor och 3 ungar

sen en på 100-50 till hanen

AusaBausa
0

Har 2st. 100x50cm burar till mina hanmarsvin.. en bur m plast t väggar o galler uppe och en bur m galler väggar

söker dock störra burar o helst utan gallerväggar då de sprätter så förbannat…hälften av spånen är på golvet utanför..Grrr!

ciss
0

100*100 :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Wiizy
0

100*50 till 2 marsvin .
Snart typ 200*100 till 4 :P

[Liinda]
0

Burskåp med 3 burplan. Varje plan är 120x60.

I en går det 3 hanar och i den andra går det 2 honor och kaninen springer lös i hela huset så :P

Zella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I en 110*50 bor två hanar. I en 140*69 bor tre hanar.

[sweetestperfection]
0

#10 Oj vad praktiskt med hjul på buren! har du satt dit dem själv eller var de redan monterade när du köpte buren? Har själv en likadan bur och har funderat på att fixa någon form av hjul på den :)

Har en 140x69 bur som det just nu bor fyra hanar i, vilket inte var meningen. Förhoppningsvis bor det snart bara tre pojkar i den. :)

[MatildaW]
0

Min bur är 101 x 53 oma jag minns rätt ^^ den är iallafall lite över 100 och lite över 50. Och där bor 2 st marsvin.

Cuyi
0

100 x 50 är min bur, där bor 2 grisar ^^

LucyKlara
0

Jag har en gallerbur på 50x100, det e två marsvin i den.

Zella
0

#11 Buren är köpt på Bromma Zoomarknad i Stockholm och hjulen följde med buren. Väldigt praktiskt eftersom den står under bordet så är det lätt att dra ut den när man ska göra rent. Hjulen går även att låsa och man får sätta dit dem själv så om man vill kan de tas bort.

[sweetestperfection]
0

#15 åh, då borde man ju kunna köpa till hjul senare och montera själv. får kolla på någon djuraffär som har den sortens burar, eller på internet. :)

Blondi3
0

min bur är 100x50 o har två killar där :P planerar att införskaffa en större bur snart :)

Ellinor_ludde
0

Nu har jag äntligen en 100*50 bur till mina två tjejor :)

KvirrZ
0

Har en 120x60 till mina 2 grabbar :)

- Mvh Emma

FeliciaS
0

137*60 cm "bokyllebur" till mina 3 marsvin ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

AusaBausa
0

mina burar hade jag fel mått på…

de är 70*40, gallerbur

65*40, plastbur

det bor ett marsvin i varje…

vad ligger priset på för de stora burarna? Mått 120*60?

[Liinda]
0

#21  Det är olika men ibland hittar man billiga på www.blocket.se  :)

fulfisk
0

Varför har du så många ensamma marsvin? Så vanligt är det väl inte med marsvin som inte funkar ihop med andra marsvin?

Chippers
0

#23 Frågar du mig? ;P Jag svarar iaf.. avelshanar går bara inte ihop med andra hanar. Inte mina iaf. Kelhanarna, går inte heller ihop med andra hanar då honor finns i samma rum. Men då jag får kullar får alltid ngn/några bebishanar att gå med. Sen får ju avelshanarna gå med honor ibland. Dock ska jag ev kastrera ännu en kelhane så att hanen får gå i hon flocken.

Sandra-B
0

**Dina burar är alldeles för små, är inte ens lagliga!
Du måste skaffa nya burar till dina marsvin omgående.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

#21 Tycker också att du har väldigt små burar! Köp en 140*70 cm och ha marsvinen tillsammans istället :)

Mvh Felicia

fulfisk
0

#24 Oj, är det så illa alltså. Det visste inte jag, jag trodde bara det var så i vissa speciella fall.

Auch, min kompis som tänkt ha två hanar och en hona ihop. Är det dömt att misslyckas redan från början eller kan det fungera? En av hanarna är väldigt undergiven, han har haft några olika burkompisar men alltid vart den undergivne och den som blir påhoppad.

Chippers
0

Två hanar och en hona ihop? Jag skulle aldrig våga ta den risken. Hanarna lär absolut ryka ihop …skulle inte testa..

[Liinda]
0

#27 Hanarna kommer med största sannolikhet att börja slåss så ja det är nog dömt att misslyckas. Jag har en hane som alltid varit undergiven och han sa ALDRIG ifrån när den andra hanen bråka med honom. Men när jag köpte en ny liten hane då tog den snälla hanen tillfället i akt och jobbade upp sin plats och nu kan han tillomed kaxa mot den gamla hanen. Så jag skulle nog absolut tro att även om hennes ena hane är undergiven så struntar han nog i det när det kommer honor in i bilden. Han vill väl också föra sitt arv vidare.

trocadero
0

#27 Måste bara få säga att det inte sär särskillt vanligt att inga hanar går ihop om det finns honor i samma rum. Jag har flera hanar som går i par och inte har några problem med att det finns honor i rummet. Dom enda som vanligtvis inte brukar kunna gå ihop med andra hanar är avleshanar. Men tar man dom ur avel och ger dom en liten marsvinshane som kompis brukar inte det vara några problem heller.

Chippers
0

#30 Okej, då är det väl bara mina hanar XD Alla funkar ju ihop med bebishanar. Men det känns inte som ngn idé att ge kelhanarna varsin bebishane eftersom att dom ändå bara kommer bråka efter några månader. Jag har redan försökt. :/
Mina hanar går inte ihop med andra hanar i samma rum som honorna…

Vet att du inte svarade på mitt inlägg, men jag svarar ändå ;P

trocadero
0

#31 Finns dom vuxna som inte fungerar med småhanar heller faktiskt, har hört att vissa vuxna marsvin kan bita dom rejält. Men då kan det ju handla om nån grov beteendestörning. Så ifall du sätter in en liten hane till nån icke avelshane så börjar den äldre hanen bråka med den yngre eller är det den lilla som börjar bråka?

[Liinda]
0

#30 Det klart att det kanske funkar att ha honor och hanar i samma rum. Jag har hanar och honor i samma rum och det fungerar utan problem. Men jag tror fulfisk menade att hennes kompis skulle ha 2 hanar och 1 hona i samma bur.

fulfisk
0

Jupp, två kastrerade hanar. Dock vet ju inte de om att de är kastrerade ^^

Nej, den undergivna (Hakku) blir bara jagad och påhoppad av Charlie hela tiden, även om Hakku backar undan :/

Chippers
0

#32 När jag skrev "Alla funkar ju ihop med bebishanar." - så syftade jag på alla mina hanar. :-) Var nog otydlig.

Sätter jag in en liten unge till en äldre kelhane så bråkar dom inte. Hanen parar sig osv men det är ju vanligt. Men, när den lilla bebishanen blir äldre, efter ngn/några månader, så bråkar den äldre kelhanen med den lilla, då funkar det inte längre, därför känns det eg onödigt att ge en bebishane till en äldre kelhane, eftersom att det ändå inte funkar när bebishanen blir äldre när honorna finns i samma rum.

Idril
0

100 x 50 där bor just för tillfället ett marsvin , får sällskap snart :)

toodiloo
0

var är dendär länken där man kunde skriva in måtten o sen se hur mpnga marsvin som fick bo? den som finns funkar inte.. :(

Samaraz
0

Jag har minst 120*60 till mina, djur. Även de hanar som går själva.

Annars har jag så stora burar som bara är möjligt, typ 200*60 eller som alla honorna går i nu 300*200 ca…..

Marsvin blir aldeles för stillasittande i burar under 120*60, gäller särskilt ensamma djur.

strangegirls
0

Var köper folk sina stora burar? Det största jag har sett har varit 120*50.

Abico
0

Jag har tre 127 x 49 cm burar. Marsvinen går två och två, fast för tillfället så är nedersta planet tomt.

Hanna 

Systertt
0

Jag har 100 x 50 till mina 2 marsvinshonor

elinpelin96
0

Jag har 2 marsvin i en bur jag gjort själv som har längd  94 och bredd 92 så enligt lagen får jag ha 5 marsvin däri men det vill jag inte ha :P

Fiona
0

Mitt mått just nu är 100*50 men ska bygga ut nu så att den blir 200*50 ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Fiona
0

Mitt mått just nu är 100*50 men ska bygga ut nu så att den blir 200*50 ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Jag har en bokhyllebur på 136*59 cm och en överdel till som är 80*59 cm (invändiga mått). För tillfället bor 2 små grisar där, men för 3 dagar sedan 3 st…

Mvh Felicia

Linny
0

Jag har 60*100 till mina 3 marsvin och 50*75 till ett marsvin. men detta är bara tillfälligt då jag har en superstor bur med flera våningar på beställning :) Sedan får det ensama marsvinet ta över 100*60 buren. (Marsvinet som är ensamt går verkligen inte att ha med andra marsvin, det är därför som hon måste vara ensam)

MoaL
0

Min bur till marsvinen är 140x68x45 (LxDxH. Den är köpt på djuraffär för cirka 795 kr) och i den går det två damer. :) Fast det kommer att komma ännu en gosboll till sommaren.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Abico
0

Uppdatering:
Jag har tre 127 x 49 burar
I den över går två hanar, mellan två honor och underst Sune ^^

Hanna 

Maten-compani
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har måtten 120 cm brett och 4 meter långt. En kant på ca 30 cm högt vid öppningen. Där bor 6 honor och en kanin.

Hatasallad
0

120*60 cm med två honor :)