Tvättar / Badar ni era?
Hur sköter ni era? Vad gör ni dagligen/veckligen så att säga :-) och tvättar ni dem ordentligt och hur ofta?
Funderar på att tvätta de våra o samtidigt passa på att undersöka curres småsår som den andre busen sett till att ge honom i morgon eller så.
Kram allihopa!
Veckligen (vilket underligt ord ;P) så väger jag, kollar igenom efter sår och Ohyra, smörjer tassar, kollar öron och torkar ur dom (smörjer inte Gretas och Vincents öron för dom är ganska torra) och kollar tänder.
Varannan vecka så kliper jag klor.
Badar gör jag bara innan utställning, vid Ohyra och om grisarna stinker ;P
Hanna

Jag badar innan uts !
Klipper klor vid behov.
Borstar med jämna mellanrum.
Jag brukar inte göra rent ögon och öron så ofta men ska börja göra dt nu (;
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Varje dag - varannan: Gosar och pratar med dom och ger dom vatten och mat. Borstar den lånhåriga grisen vid behov.
Varje vecka: Väger och gör hälsokontroller kollar ögon, tassar, tänder, öron, smörjer in tassar brukar inte göra rent öronen så ofta men ibland och kollar efter Ohyra.
Städar buren.
Varannan vecka: Klipper klorna.
Badar: Gör jag bara inför utställning, eller om grisarna luktar illa eller är smutsiga.

såklart kelar jag med henne okså ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Attans, skrev en lång lista som försvann *suck*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Skötsel, förutom foder/vattengiva:
Varje till varannan dag - tar upp dem, gosar lite med dem. Antingen får de springa i inhägnaden ett par timmar eller en liten stund lösa i mitt rum. Borstar Calypso (långhårig), smörjer in tassar, kollar igenom dem lite snabbt och enkelt.
Någon till ett par gånger/vecka - städar buren
En till några gånger/månad - hälsokontroll då jag kollar igenom marsvinet samt väger, kollar ögon, öron (gör rent + smörjer in), tassar, tänder, klipper klor, tar bort ev. förhårdnader, gör rent vattenflaska och matskål, rengör talgkörtel vid behov.
Badning sker innan utställning, om de är smutsiga eller vid Ohyra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Å shit…. vad smörjer ni tassarna med då? Hela tassen eller trampdyna?
De här verkar verkligen som en djungel för mig. Tycker jag läst på så mycket o är ändå mamman i familjen = största ansvaret. Känner mig totalt novis och oansvarig.
Tusen tack så länge!
#7 Det finns olika salvor, men man kan smörja med helosan t.ex, det är en jättebra salva som är mild och kan användas på de flesta djur och användbar också för människor :)
Jag brukar smörja in mina torra händer med den ^^ Fungerar lika utmärkt för torra tassar också ;P Jag brukade bara smörja in trampdynorna, då det är den delen av tassen som kan bli torr, sprucken och hård ganska lätt. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Smörj tassarna med vanlig helosan eller tassalva (finns nog att köpa på djuraffärer eller likn) :P
Jenny
#7 - Jag tycker försvarets hudsalva från apoteket fungerar utmärkt - den är på stift så det är lätt att trycka fram lite åt gången och det kladdar inte så värst.
Hanna

Helosan har jag hemma, men vad tvättar ni dem med och är det bara öronen som inte ska tvättas? Duschar man av dem lite alltså?
Tack på förhand allihopa!
Man blöter och schamponerar kroppen, inte huvudet, om det inte är väldigt smutsigt.
Helena
Eller vid Ohyra, då tvättar man hela kroppen.
För att motverka förhårdnader, smörj in med Helosan, Idomin eller tassalva.
Helena