Hur mycket dricker era marsvin?
Ja, precis som överskriften frågar - hur mycket dricker era marsvin per dygn?
En av mina killar dricker ganska lite under ett dygn, inte ens 50 ml, medan den andra grisen dricker mer än 100 ml per dygn.
Vad är vanligt? Kan man göra något åt att min ena gris inte dricker så mycket?
Jag tar för givet att han dricker så mycket han behöver, men låter det inte lite?
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Hrm… Svårt att se då flaskan läcker mycket när de dricker =P Men ca ½ dl har väl mina 3 marsvin druckit på ett dygn ungefär. Om de är friska dricker de så mycket som de behöver, beroende på vad man ger för grönsaker och torrfoder så har de olika drickbehov.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
mina 2 honor dricker tillsammans en halv flaska per dag ibland mer. Men så vet jag inte riktigt hur mycket flaskan droppar heller. Hanarna bor ju ensamma och dom dricker bara lite lite grann varje dag.

min hanne dricker ca. ½ dl per dag…
är det lite?

Thea och Cazzy dricker nästan ingenting, men det beror kanske på att de får vitkål till frukost varje dag. Dom har fått det i snart ett år nu, och de har inte tröttnat på det än! Men dom får självklart annat att äta också xD
Jag har 5 honor i en bur och där går ca en halv liter var dag. men flaskan droppar så klart också..
Mina grisar drack knappt alls när jag hade dem… de fick sitt vattenbehov tillgodosett av maten :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Mina honors flaska får jag fylla på jämt -.- Den läcker visserligen men dom dricker också mängder ;P
Sunes flaska läcker också och han dricker inte så mycket - små killarna använder sin flaska till allt utom att dricka, dom brukar rycka ner den och rulla runt den i buren… *hrm*
Hanna

haha, mina älsklingar dricker inte så jätte mycket. :)

Mina dricker ingenting vad jag kan se. Det fattas bara några droppar från flaskan.Ger jag dem för mycket grönfoder då? De har alltid fri tillgång till hö oxå, jag ger dem hö minst 2 ggr dagligen.
#9 - Om du är orolig för att du ger för mycket grönfoder så innebär ju det att du ger dom en del, och så länge dom äter det så behöver dom ju inte så mycket vätska från vattenflaskan. Sålänge dom inte blir uttorkade så går det ingen nöd på dom bara för att dom ratar friskt vatten framför grönsaker ^^
Hanna

#10 Jag tänkte på att de kanske blir tjockisar av för mycket grönt….
#11 Det beror på vad för grönfoder du ger. Morötter och bananer ger mycket energi = socker = tjocka marsvin ^^, Men de får ju mycket vätska genom grönsaker så du kan vara lugn. Kålsorter och selleri innehåller mycket vatten, och såklart gurka och sallad, men det ska man inte ge för ofta.
Marsvin som dricker för lite är slöa och huden är inte lika "elastisk" - dvs. tar man i den och "drar" utåt och släpper stannar den kvar länge (OBS jätteförsiktigt).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus