Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1372 ggr
elinpelin96
0

Handdukar som bottenmatrial

Kan man ha handukar som botten matrial i buren ??

Abico
0

Handdukar är inte det bästa att ha "närmast marsvinen" så att säga. Iom. att det är trådar som går att dra upp och marsvinen blir inte så bra i magen om dom sväljer dessa. Fleece tyg är då bättre, men det gäller att hålla efter alla bajspluttar och ha lådtränade marsvin då jag förstått det som att det kan börja lukta en hel del.

Hanna 

Bella-R
0

Om du ska ha ngt tyg som bottenmaterial så ska du ha fleece, av den anledningen som Abico beskriver. Men jag rekommenderar att du först försöker att få marsvinen rumsrena dvs att du får dom att göra ifrån sig i en toalåda innan du byter till fleece. Sen att du har tidningspapper under fleecen, ifall dom skulle gräva undan fleecen och göra ifrån sig.

Jag bytte till fleece under ca två dagar, och jag vart inte så nöjd. Det började lukta mycket mer, och det såg inte fräscht ut med alla bajskorvar utspridda över hela fleecen. Försökte att göra dom rumsrena och dom lärde sig ganska snabbt, men lukten stod jag inte ut med samt att det var knepigt att göra rent buren med massa tidningspapper och fleecen som alla bajskorvar och hö fastnat på.

Det som var bra med fleece däremot var att man inte behövde sopa undan allt spån som marsvinen hela tiden sprätte ut på golvet, att matskålen inte blev överfull med spån samt att det i längden blir billigare med fleece. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

paronskrutten
0

Handdukar kan man ha, om inte marsvinen käkar på dom, om dom har opererats eller så, och inte kan gå på spån.

Helena

Wiizy
0

precis, så länge dom inte smakar på handdukarna är det lungt. :)

FeliciaS
0

Jag håller med #1 och #2… Ska du ha tyg är fleece eller vetbed bättre då handdukar har små trådar i sig som marsvinen kan dra upp. Äter marsvinen upp trådarna och de hamnar i tarmarna är inte det så skoj… Själv ska jag ha fleece på min övervåning där marsvinen inte bajsar och kissar så mycket.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elinpelin96
0

Ok tack alla för era svar. Jag har haft fleece men det luktar ju inte så värst gått :P.. så jag tar nog helt vanligt spån i stället :)