Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sajtenifokus
Läst 1401 ggr
Wiizy
0

Tål ni inte kritik här längre?

Det har vart snack om att vi är otrevliga här inne, mjo det är sant. vi kan många gånger säga till på ett bättre sätt. Men ni som skapar trådarna, ni vet att ni ska tåla kritik också va? Så länge ingen vrålar ut "F*n, vilken ful bur du har." så är det väl lungt? Folk säger det ju mer "tycker det ser lite litet ut."  t.ex, då vill ni lämna forumet.
Alltså, kritik får ni vart ni än är i Sverige, och på jorden öht. så jag förstår inte riktigt?

Vi har inte samma smal, stil allihopa här inne. Det är omöjligt. Tycker DU/NI att buren är stor, att marsvinen älskar den och dom får vara ute mycket (oavsett storlek på buren) ja men, ska ni lämna forumet för att någon vill ha större burar? :/  Många gånger får ni BRA tips/råd, TREVLIGA tips/råd om att dom tycker att buren är liten. :)
Har ni hellre marsvinen i mindre burar, så ni inte får veta att dom kanske är lite små? :/

Menar inte alla här inne, ofc. Syftar inte på någon. :)

Men om ni kommer till ett forum, vill diskutera och lära er mer. (För ingen vet allt om marsvin!) så gör det. Annars vet jag inte vad du/ni gör här? :o) Menar inte att trycka ner någon nu. ;) och menar inte att ni ska lämna forumet, bara det att jag blir så irreterad när ni hotar med att lämna forumet, bara för att någon säger sin åsikt. ALLA har rätt till det, på detta forumet. Det är väl ändå inget att diskutera om att man har?

Sedan är det ju självklart, att man ska säga åsikten på ett trevligt sätt och inte trycka ner någon. Jag upplever bara att det blivit bättre, och att BÅDE dom som från början är otrevliga, och den arga som har skapat tråden (eller tom utomstående som bara ska bevisa att personen som "klankat" ner på trådskaparen har fel…) Så är det bådas fel.
Är du sur, skriv inte här inne. Lugna ner dig och skriv sedan efteråt.

Och JA, jag vet att jag skriver irreterad nu, men ni måste få reda på sanningen.  Tar snart och lämnar hela iFokus, men jag är väldigt besviken på vissa här inne på Marsvin… :/  tycker inte om när ni klankar ner på folk, självklart inte - men jag tycker inte heller det är roligt att läsa arga inlägg att dom nu lämnar marsvin, för att man "Blablabla" (massa andledningar dom har, ibland för att folk inte håller med…)

Vill ni (medarbetare/Diana) ta och ge mej skrivförbud för att jag skriver detta inlägg? Så gör det. :) Bara jag får säga min åsikt här inne, iaf en sista gång…

Och nu förväntade jag mig INTE att ni ska hålla med. ;) bara tänka till lite. -.-

Placerade tråden i rätt kategori. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

paronskrutten
0

Jo, jag håller med dig, tycker att en del reagerar för mycket när man säger hur det är. Det är det som är jobbigt med internet och forum, man använder olika uttryck i olika delar av landet, man hör inte personens tonläge..

Men fråga vad folk menar innan ni dampar loss ;)

Helena

Wiizy
0

Precis, Teck. :) Varför lämna forumet för det lilla liksom. ;)

paronskrutten
0

Jo, det är tråkigt när folk försvinner också

Helena

CamillaS
0

Jao, jag tycker att vissa tar åt sig på fel sätt av kritiken och sätter taggarna utåt på en gång, innan dom tagit reda på varför dom fick det svaret, och sen blir dom sura över att dom inte får det svar dom förväntade sig :/

Bella-R
0

Jag kan hålla med dig. Har oxå upplevt det ett antal ggr och det känns verkligen jättetråkigt.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Hatasallad
0

Håller med dig Wizy. Men jag tror att de inte kommer ge dig skrivförbud ;)

CamillaS
0

#6 Jo det ska vi visst göra :P Ne skoja bara ;)

paronskrutten
0

Hahaha, var inte elak nu, Camilla xD

Nej, du förtjänar inte alls skrivförbud för dina åsikter

Helena

Creation
0

Håller fullständigt med.
Inte bara här på marsvin dock,
även på övriga sajter på iFokus.
Ofta förekommer det att någon trådskapare tar en enkel fråga som en anklagelse och antingen svarar argt på det eller ignorerar frågan totalt, trots påminnelse/-r om att man inte fått något svar. :/
Känns lite trist.

Men Lollo… PLANERAR DU ATT LÄMNA iFokus HELT?? 8O

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Jag tycker du har helt rätt i det mesta här :)
Dock måste jag säga att medlemar som svarar på inläggen ibland måste tänka "hur kommer dom andra härinne uppfatta min kommentar". Och sedan även i tex. en fråga om marsvin mår bra utav chips. Och en person säger ifrån på ett ilsket sätt "NEJ, DET GÖR DOM VERKLIGEN INTE! MARSVIN MÅR JÄTTEDÅLIGT UTAV CHIPS!" då finns det ingen som helst anledning för nästa person att komma och upprepa detta med samma "tonläge" vill man upprepa, så ta det lugnare. Bara för att en person "ballar ur" så betyder ju itne det att du måste vara likadan :P

Lite extra blev det där ;P

Hanna 

paronskrutten
0

det heter inte "ballar ur", hanna, det heter dampar loss xD

Helena

elinpelin96
0

Ärligttalat så har du själv inte kunnat tagit emot kritik Wizy eftersom att vissa ( jag oxå ) har blivit lite irriterade över att man skriver te.x buren är för liten, och eftersom att du nu har gjort en tråd om detta så betyder det att du inte gillar att vi sen skriver att man blir ledsen alltså gillar inte du denna kritik som som blir ledsna ger. Asså jag menar inget illa men du måste själv tänka på det det e inte bara vi som har blivit ledsna utan du någon gång måste ju ha blivit det! alltså så kan den här tråden uppfattas som att döm ända som inte tål kritik är just vi!! men tänk dig att du oxå någon gång har/kommer oxå bli ledsen för kritiker!

elinpelin96
0

asså jag menar absolut inge illa okej ?? så bli inte sur nu bara för att jag skrev det där inlägget!

paronskrutten
0

Vi blir inte sura, lugna dig :)

Helena

elinpelin96
0

jag e lugn jag ba säger det som jaag tror .. jag e inte suur ;)

paronskrutten
0

I ett forum är det viktigt att man skriver precis hur man menar, utropstecken och frågetecken i mängder ser uppjagat ut.

Helena

elinpelin96
0

ok sry :P ska sluta med dom då :P men bara satt du vet så e jag inte sur :)

paronskrutten
0

Nej, du sa det förut, jag vet^^

Helena

elinpelin96
0

haha okej :P jag e lite tjatig men aja nu ska jag gå upp och kolla vad grisarna gör ha det bra allihopa!

Wiizy
0

#6- Haha, Ida - trodde inte jag skulle få det. ^^'

#8 - Toppen! ;)

Wiizy
0

Btw, öhm Elinpelin96, du är rätt ny. Detta har jag tänkt på sen i sommras… alltså menade jag inte dig? ^^'  Som jag skrev i första inlägget menar jag ingen av er igentligen.

Var tvungen att ha nått exempel, eller hur?

#9 - Ja, det gör jag.

Creation
0

#21 *snyft* :( Inte lämna icke-självständiga människor ensamma här ;P

FeliciaS
0

Jag håller med er ;)
Man ska inte ta till sig onödig kritik eller anta att någon menar illa med en gång.
Använder man för många utropstecken (!) kan det uppfattas som om man är arg dessutom, så var försiktiga med dessa - Skrivregler är viktigare än man tror, särskilt på internet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#11 - Nej, nej. Du "dampar loss" vanliga människor ballar ur XD

Hanna 

FeliciaS
0

#24 Ja, du har fattat poängen va? :)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

#24 Ja.. det har du rätt i förstås

Helena

Mariaairam
0

Håller med dej.. :)

Wiizy
0

Oj, var många som höll med. trodde jag skulle få en hel del skäll över att jag överdriver. ;P

Creation
0

**#28 Lilla dumsnut x)
**
(Hade bara lust att använda uttrycket :P)

CamillaS
0

#8 Bara för att du säger sådär vill jag göra det Räcka ut tungan *skojar igen*

Ne men det är viktigt att man inte använder många utropstecken, och stora bokstäver. Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att använda smilisar, eftersom att dom visar väldigt mycket i uttrycket hur peronens sinnes stämmning är i sina inlägg. t.ex personen gör en glad smili och förhoppningsvis är personen glad. prsonen gör en tvekande smili :/ peronen är fundersam med sitt inlägg.

Som sagt en smili säger väldigt mycket också. så det tycker jag man ska använda och visa sin sinnes status ^^,

Wiizy
0

Smili, smajils - det är lite roligt alla stavar annorlunda. ;P

[findusen]
0

kanske kan lägga mig i diskussionen lite :)
är inte med i så många diskussioner här just pga att ja faktiskt tycker d e lite tråkig stämning ibland.
vet inte om ni känner varandra väl här inne men det verkar så iaf och ni har en tendens att "gadda ihop er" om d e nån som ställer en "dum" fråga t.ex….

missuppfatta inte d hela nu för ja gillar er allihopa o ja tål kritik, (så länge d inte handlar om hur ja sköter mina grisar :O ;P)

men d känns lite som att vissa av er "äger" marsvin.ifokus (ni e väl iofs Medarbetare en del av er förstås? men ändå..)

men som sagt missförstå mig rätt. hade ja inte stått ut me er så hade ja lämnat sidan för längesen :) har lärt mig lite nya grejer o d e alltid skönt att kunna fråga er marsvinskunniga om d e nåt! man vet ju som sagt inte allt ;)

Abico
0

#32 - Jo, men det är väl så. Vissa härinne har varit här i flera år tillsammans, träffar varrandra på utställningar, chattar på msn dygnet runt osv. de som varit här länge blir ju som en grupp och har i många fall slutat kalla varran vid nicket och använder den andres vanliga namn istället. Jag kan mycket väl förstå att nya medlemar kan känna sig lite utanför och så, och det är ju synd men det blir ju lätt så (men jag tycker vi härinne är duktiga på att hälsa nya välkommna ändå ^^). Har man hängt här länge så blir det ju en trygg plats där man kan ösa ur sig allt och där man dessutom har många vänner. Och iom. att vänner hänger ihop i olika frågor ofta så kan det bli lite "ihop gaddat" men det kan ju även vara så att detta gäng faktiskt vet vad dom snackar om och bara olyckligtvis råkar ha samma intresse i att tillrättavisa trådskaparen :)

Hanna 

[findusen]
0

#33 ja precis d va så ja mena :)
d e d som e lite tråkigt när Alla kommenterar samma sak. typ om nån skriver att dom har ett marsvin… då skriver minst 7 stycken efter varandra "varför har du bara ett marsvin det är lag på att ha 2" d räcker ju att 1 el 2 säger d…….. eller?

ja kan va ärlig o säga att min äldsta kille bodde själv dom första 2 åren o han e världens bästa o gosigaste. han vill hellre gosa me mig än me dom andra grisarna.
nu vet ja dock bättre o har därför 4 sköna snubbar här hemma :)
lite utanför ämnet där kanske men ja ville bara säga att det känns väldigt mkt påhopp över sånna kommentarer som ja nämde ovan!

CamillaS
0

jepp, håller med #33

Samtidigt, alla har ju varit nya nån gång, inklusive jag, men eftersom jag har varit här ett bra tag nu så har man ju skaffat sig vänner, och känner igen många nick och så.
Så ju längre tid man är här desto äldre blir man ju här. och ju mer så förstår man lite stämmningen på forumet.

Mossedal
0

…. är det bara jag som tycker att det är lite ironiskt att trådskaparen dissar de som inte tål kritik och "hotar" med att lämna forumet… sedan gör trådskaparen detsamma ;-/ Alltså säger att man ska lämna forumet för att blablabla ;-)))

Vad det medvetet ironiskt?

Själv bangar jag inte för kritik - mycket gott har kommit ur detta. Men som jag skrivit i annan tråd är det av stor vikt HUR kritiken levereras. Alla känner inte alla och de flesta vet nog att tonen kan vara "råare" mellan vänner än mellan de som inte känner varandra.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

FeliciaS
0

#36 Jaså…? Okej, det har jag missat. Jaså Wiizy - kastar du sten när du sitter i glashus? =P

Mvh Felicia

Wiizy
0

Haha, ja Felicia det gör jag. :) Visst är jag duktig? ;)

Creation
0

#38 Tss… skrytis -.-

Och, om jag får tillägga, så är jag mkt bättre än dig på att kasta sten i glashus! ^^

FeliciaS
0

#38 Nej, tänk så många hundar som trampar i det krossade glaset! För att inte tala om katter…! ;) Haha, till verkligheten - är det medvetet ironiskt?

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Rådjur då?

Helena

FeliciaS
0

#41 Ja, kanske, om det inte är mitt i stan :)

Mvh Felicia

Wiizy
0

Vänta, den är 22:34 jag skas nart sova är trött, och öööertrött som fan å garvar åt allt. ;)  Vad är ironiskt? xP

Vad har jag nu sagt? haha!

Hatasallad
0

Vem har sagt att Louise kastar sten i glashus? Alla vet att det heter att man inte ska kasta glas i stenhus ;D

paronskrutten
0

Ja, och Louise är ju inte en man

Helena

Hatasallad
0

#45 Man, man, man ;D

[findusen]
0

OT? :P

Wiizy
0

haha nej exakt, jag är ingen man. haha :P

Fiona
0

Jag håller med dig till viss del..

Som ex. när en person be om hjälp för omplacering till sina marsvin för att dt strular med dt privata och skriver att hon antagligen måste avliva dom om ingen tar dom. Då blir alla helt galna och säger att man inte kan döda ett oskyldigt djur osv, men hallå hon hade ju inget annat val då för tillfället ?! Sådana saker irriterar mig till MAX! Så nu har jag fått dt ur mig! x) Och när personer frågar om saker som dom är osäkra på, och så har dom kanke gjort fel tills dom frågar, då får den personen i regel massa skit för den inte har tagit reda på allt före den skaffade marsvin. Kan hålla med om att dt är smartast att ta reda på så mkt som möjligt innan man skaffar marsvin, men hallå gjort är gjort eller hur?! Och personen vill ju ha hjälp och inte skäll!

Detta tkr jag uppkommer alldeles för ofta är på forumet, vilket är synd så jag tkr att dt vore bra om alla tänkte på detta ;)

Hoppas att dt inte gjorde ngt att jag tog vissa inlägg som exempel ::

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[findusen]
0

#49 håller med dig. oftast köper man ju marsvin i djuraffär och alla djuraffärer är inte så kunniga… och självklart litar man ju på vad som sägs i en djuraffär när man köper sitt, kanske första, djur.. visste t.ex inte vad mitt första marsvin skulle äta när ja va 12… hon fick sallad, gurka tomat…… hon dog när hon va 8 månader. hur ska man veta? visste inte att man kunde ha hanar ihop…… så min äldsta kille bodde själv tills han va 2,5 år.. ja litade på djuraffärerna. och det är inte många privatpersoner som vet var dom ska vända sig till om dom ska ha tag i en uppfödare…. om dom ens vet att det finns marsvinsuppfödare! jobbar själv i djuraffär o folk frågar ofta om vi säljer katter och hundar^^ folk vet inte. folk litar på oss.
oj va mkt det blev här…. ville bara säga att jag håller med dig ;)

Wiizy
0

haha, jag kommer ihåg en gång, skulle jag kolla hur mycket djuraffärerna kunde, (ot men iaf) så jag bara sa "Får ni in nån Nonself då?"  var tvungen att förklara att det ar släthåriga marsvin… Mjo, bra koll, visst. ;P

Men jag förstår er båda som skrivit. =) jag tänker på det mer och mer nu, själv. :)

Fiona
0

#50 okej fattar ;) Dt är ett mkt bra exempel på att djuraffärer borde vara mkt kunnigare än vad dom flesta är !:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[findusen]
0

#51 hehe bara för man inte kan raser/hårlag/färger behöver ju inte betyda man inte kan marsvin ;) ja e urkass på sånt men kan tillräckligt om marsvin i övrigt för att kunna hjälpa kunderna ;)

Wiizy
0

hm. dom kan ju inget… dom ba "C vitamin droppar då!" -.-'

[findusen]
0

#54 okej d e inte alla som kan d håller ja absolut med om! :P