Bråk mellan Vincent och El Dorado.
Inatt så stökade småkillarna något otroligt, Vincent (5 mån) försökte rida på Donken (9 mån) och denne högg ifrån flera gånger. När dom hamnar nos mot nos så puttar Donken upp Vincents huvud, så att han står med nosen upp i vädret - vad beror detta på?
Efter som att dom skrek så väldigt mycket och jag inte kunde ligga och bevaka dom hela natten så tog jag runt 24 tiden och gjorde iordningen transportbur och satte in en vattenflaska i den och så fick Vincent bo där i natt. Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, jag tänkte släppa ihop dom igen idag, för då kan jag ha koll på dom hela dagen. Visst har dom tjafsat en hel del tidigare, men det har liksom varit över ganska snabbt, nu höll dom på i över en timma - och hade nog inte slutat om inte jag gått in och tagit bort Vincent.
En annan märklig grej som hände: Donken satt inne i ett av huset, då kommer Vincent och börjar lukta i rumpan på honom - Donken säger ifrån och pressar upp Vincents huvud sådär - så båda står med lyfa huvuden en liten stund, så börjar Donken slicka Vincent i örat - och Vincent faller ihop som en trasdocka och ligger helt stilla på sidan i spånet?
Vad var detta, någon som har någon idé eller vet?
Hanna
mina gör oxå så me huvena…. ser ut som om dom utmanar varann eller nåt. men d leder liksom inte ti nåt?

Mina gör också sådär med sina huvud - den luksom buffar upp huvuden mot varandra - precis som att de mäter och gör upp om vem som är störst och vackrast på något sätt ^^
Jag har hört att när de slickar varandra bakom örat så är det ett sätt att visa tillgivenhet. Men då borde det ju ha varit Donken som "fallit ihop" och blivit undergiven. Och att slicka i örat kanske inte betyder samma sak som när de slickar bakom örat.
När mina bråkade fick jag tipsen att, som du säkert vet och det var säkert du som sa det också ^^, att bada dem och på så sätt "neutralisera" dem, sätta dem på någerlunda ny mark och låta dem lära känna varandra på nytt där liksom.
Och så folk även till mig att det inte var någon större fara - så länge som de inte biter varandra blodiga. Typ, men det är så hemskt när det händer med ens egna grisar och när det kommer så oväntat :S
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#1 - Nä, det händer ju inte mycket mer än att dom skriker lite ilsket åt varran…
#2 - Mina tjejer slickar också i örat på varran, men då är det oftast den ranghöga honan som slickar den yngre i örat - den yngre sitter bara och drar i den äldres öron -.-'
Jo, det är jäkla lätt att sitta och ge råd när det inte gäller ens egna bebisar ;P Nu har dom gått ihop ett par timmar här och det funkar bra just nu, båda ligger och sover i varsitt hus. Men jag ska hålla ut :P
Hanna
Det verkar gå bra för dina grisar iaf, värre med mina -.-'
Lycka till med dom iaf Hanna hoppas dom fortsätter vara vänner/någorlunda vänner :)
Jag tror det är "tonårsgnabb" som hanar i den åldern brukar ägna sig åt ibland. Så var lugn bara. Visst är det jobbigt att se sina älsklingar bråka och självklart blir man upprörd men vem skulle ingripa i naturen där marsvinen lever vilda? :) Så håll ut. Skönt att det verkar lösa sig :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Dom börjar bråka så fort jag släcker lampan och kryper i säng på kvällen - börjar tro att det är mig dom bråkar med egentligen och inte varran ;P På dagarna är det någorlunda lugnt iaf..
Hanna