Hjälp med färg igen

Jag skulle nog kalla honom för DE golden roan…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Han ser ut att vara golden roan/white,
om jag inte har fel.
Hans mamma är inte de golden,
utan troligtvis samma färg som sonen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Nej, inget av marsvinen är de golden. Jag skickar med en bild på en de golden med vit bläs (dvs de golden/white). Ett marsvin som är de golden (liksom alla andra färger!) är enfärgat.
Jag tror att ditt första marsvin är de golden roan/white/ de golden. (Störst föröst, dvs den färgen det är mest av först). Ditt andra marsvin är vad jag kan se de golden/white.
Roan betyder att det är rejält med vitt i det färgade fältet.
Här kan du läsa mer om färger.
Dock vet jag inte om det beror på kameran, men båda marsvinen är väldigt ljusa för att vara golden. Dock är de för röda för att vara buff, så de borde vara golden tycker jag.
Envishet och drömmar
#5 Åh, jo kanske lite de golden då ^^'
Tycker all golden ser lite "vitbeblandad" ut, men så är jag ju bara nybörjare på färger :P
jo färgen är ljus på dom båda, buff är det inte (har en hona m buff och hon är mörkare)..
Men Astor är alltså: golden/white?
Och Sally (mamman): golden roan/white/ de golden?

Nej, tvärtom. Dessutom menade jag white/de golden och inte tvärtom.
Envishet och drömmar

# 5. Jag är inte helt säker. Det som jag menar är enfärgat golden är runt/ovanför örat.
Envishet och drömmar
#9 Mm, det var det jag funderade på faktiskt, om han hade någon helgolden fläck där :) Jag tyckte det såg ut liite white däri, fast det är svårt att säga. ;/
Kanske Cissilini kan kolla om det finns white i goldenfärgen bakom örat? ;)
Båda ser ut att vara de golden roan. Jätteviktigt att notera att de är roan eftersom att de då aldrig får paras med andra roan eller dalmatiner.
Goldenfärgen blir gärna lite "utspädd" av dalmatiner (roan) anlaget.
Jag blir helt snurrig, haha. Ska jag kolla om han har vitt i det färgade bakom örat eller vad var det? :-)
varför får en roan inte paras med en dalmatiner eller roan? :-/
Du behöver inte kolla något alls…
Såna parningar kan ge missbildade ungar och man får inte registrera ungar efter såna parningar i SMF. Fick du ingen info om det när du köpte dina avlesdjur?? Det är jätteviktigt i alla fall att du upplyser dina köpare om det.
Alltså i Sallys stamtavla står det att hon är DE golden.. står inget om roan eller dalmation.. :-/
#14 Men du såg väl texten om golden på humlans sida?
Golden är enfärgade marsvin.

#14 Då kan man verkligen snacka om okunnig uppfödare… Och då måste du registrera om henne!
hon har inget reg nr i stamtavlan, kan jag registrera henne ändå? Hon har full stamtavla nämligen och jag är medlem i SMF :-)
då är det nog ett härstamningsbevis :) Då kan du regga henne ja :)
oj, haha, jag som tänkte fel.. är trött :-) har väl med sonen på 1mån att göra antar jag efersom man sover lite dåligt nu, haha :-) *barn ska man skylla lite på ibland, hehe*