Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1126 ggr
peaches
0

Att tänka på...?

Hejsan

Jag funderar på att skaffa mitt första marsvin, finns det något speciellt jag behöver tänka på med skötsel med mera? Blir de lätt ensamma eller går det bra att ha en? Alla tips är välkomna

Abico
0

Välkommen hit får jag börja med att säga :)
För det första så är marsvin flock djur och behöver en arfrände för att må bra, hane + hane eller hona+ hona funkar jättebra.
I skötselväg så är det viktigt att veta att marsvin alltid ska ha hö i buren för att hålla sina magar i form. Och sedan att marsvin (precis som människor) inte kan producera c-vitamin och behöver grönsaker dagligen för att tillgodogöra detta behovet.
Kika i de Artiklar som finns här på sidan (det finns en knapp under loggan till höger) där finns gott om information. Och var inte rädd att fråga om du undrar över något :)

//Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hanna 

idipidi
0

Det viktigaste rycker jag är att läsa mycket innan köpet, precis som med vilket djur som helst.

Men mer konkret…

Skaffa tillräckligt stor bur från början så att du inte behöver byta ut den senare. 

Skaffa absout inte ett ensamt marsvin, de trivs absolut bäst med sällskap. Ett ensammarsvin beter sig inte som ett normalt marsvin gör.

Var noga med varifrån du köper dem. Djuraffär är sällan det bästa valet.

Lycka till!

FeliciaS
0

Det finns så mycket man måste tänka på, verkligen. Man blir aldrig fullärd så att läsa på så mycket du kan är det bästa tipset jag har. Det finns många Artiklar här på sidan som är bra att läsa igenom :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

Läs artiklarana på på sajten så lär du dig nog en hel del ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

paronskrutten
0

Sammanfattar det viktigaste:

Stor bur, bygg gärna själv för önskad storlek.

Burkompis/ar

C-vitamin i form av grönsaker varje dag.

Helena

Fiona
0

Såklart välkommen hit också :D:D Du kan även låna böcker från Bibblan om marsvin, brukar finnas ett bra utbud. Obs i dom flesta böcker står dt att marsvin ska ha saltsten, vilket dom inte ska! Dom får i sig tillräckligt genom fodret :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

Mia Winges (som driver marsvinshjälpen) bok är en av de bästa på svenska om du vill låna på biblioteket. Jag rekomenderar den varmt!

Hanna 

peaches
0

tack alla :D kanske en dum fråga detta, men vad händer med ett ensamt marsvin?

Creation
0

Jag kan sammanfatta det som redan har skrivits här ;)
Marsvin är flockdjur och trivs bäst med en artfrände. Ensamma marsvin beter sig inte alls som ett marsvin med sällskap gör.

Kan också tillägga att ensamma marsvin är svårare att få tama, då de(oftast) är väldigt rädda och osäkra av sig.
Dessutom kan de bli deprimerade i ensamhet. :(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

peaches
0

Men det är inte svårare att ta hand om två marsvin? Jag har absolut ingen aning, har läst lite nu i några veckor, men det känns alltid lite bättre att fråga någon som har marsvin :)

Wiizy
0

Det är ju trots allt lag på att ha 2 marsvin. :)  Nej, 2 marsvin…
fördelar.

Marsvinen blir lyckligare.
Dom grisar knappast ner myceket mer än 1 gris. :P

Alltså, jag kan säga hur mycket som helst, tycker du ska köpa 2 iallafall… =/ det innebär bara mer lyckliga marsvin. :)

lomsen
0

var bor du?

peaches
0

Jag bor i Växjö, men ska flytta till Kalmar ganska snart

Caspia
0

En bra faktahemsida www.humlansmarsvin.se

Envishet och drömmar

Abico
0

#8 - Minst sagt - det händer ingenting. Marsvinet ligger i sitt hus, tar en promenad till matskålen ett par gånger om dagen innan h*n går och lägger sig igen. Det finns inget effektivare sätt att göra marsvin till världens tråkigaste husdjur än å sätta henne/ honom ensam.

Hanna