Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1357 ggr
vidar_valkyria
0

Ang OD och satiner!

Hur många har igentligen röntagt sina marsvin eller fått den diagnosen av en veterinär?

Sandra-B
0

Skulle vara intressant att veta!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Cavia
0

Nix, det har jag inte gjort. Har iof bara tagit bort 2 st. Den första var en äldre hona, som jag inte hann in till djursjukhuset med för hon var så dåligt. Hade iof kunnat lämna in och röntgat henne när hon var död, men så långt tänkte jag inte då.

Den andra honan var en ung hona som jag faktiskt innerligt ångrar att jag inte lät röntga. Men jag gick helt på min egen intuition om att hon var dålig, samt fick råd av flera erfarna uppfödare att det var ett solklart fall av begynnande OD. Men så här i efterhand när jag fått mer info så kunde det lika gärna varit kalkbrist…

Döm mej om ni vill, att jag skulle vara en djurplågare, men hur som helst var denna unghona inte frisk! Hon hade svårt att röra sej, stel och hård i hela kroppen. Väldigt ovillig att man skulle ta i henne.

Jag ska ju nu ta hem några satinhonor från Danmark, för att försöka bygga upp en frisk satinlinje hos mej. Dessa honor är lite äldre och har redan fått nån kull. Så jag kommer att låta röntga dom när dom kommit hem hit. Dessa honor kommer även att ingå i den danska studien som pågår.

Har en satin DE goldenhane som nu är lite mer än 1 år, han visar ännu inga som helst tecken på OD, och visar han inget före hösten ska han oxå röntgas.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Creation
0

Ett av mina marsvin blev röntgat i december för att hon satt stilla mycket, vinglade när hon gick och dessutom hade rinnande ögon(tecken på att det kan finnas annan sjukdom). Det visade sig att stackarn hade fullt av gaser i magen som gjorde jätteont :'(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

vidar_valkyria
0

#2 Jag dömer dig inte.

För övrigt har du en kanon läcker satin haneSkrattande……..

Arcticas
0

Jag har röntgat min satinhanne vid 3 års ålder och fått diagnosen OD.

luneas
0

Här är en ny artikel ang OD:

http://www.satinguineapigs.co.uk/index_files/Page886.htm

Tyvärr ser det ju mörkt ut. :/

vidar_valkyria
0

#6 Tack för att du la ut infon!!!!!

Ska själv rötga mina äldre satins nu om ett tag..

Caspia
0

# 7. Har du gjort det än? Hur gick det i så fall?

Envishet och drömmar

[Liinda]
0

jag röntgade min satinmerino när hon var ca 1 år kommer inte riktigt ihåg och då hade hon inget men det var egentligen inte det vi röntgade för men hennes skellet såg iallafall bra ut då.