Hur kommer nya raser till?
Tjingeling!
Inte är ju alla våra marsvinsraser de ursprungliga… Så hur uppkommer nya marsvinsraser och hur har det gått till att avla fram ex. Lunkarya eller Abessinier?
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
raser har korsats med varandra.. :P
Helena

#1 Jag blir importerad av din smarthet. Men ja, som Helena säger korsats fram ^^
Vem är smart? xD
Helena
Jag köpte biljett via internet med buss till gävle, det stod "smart" på pappret, jag tänkte att det måste vara felbokat, jag är ju inte smart
Helena
Men är lunkarya typ aby+peruan? :/ För jag har för mig att det bara blev nån "mutering" på pälsen när två djuraffärs-virvlar mixades, så då är det ju inte precis att man korsat marsvin det beror på.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Korsat marsvin = nya raser typ. ;)

#6 Så borde det vara, precis som med hundar! ;)
men ursprungsmarsvinet e väl släthårig o brun typ….. var kommer d långa håret ifrån o virvlarna? :P
Skinnysar tex är en mutation som man sen valt att avla vidare på. Sen har man ju skapat raser genom att korsa olika marsvin med varandra.
Jo, man korsar väl två raser/ marsvin - får fram en unge man tycker om med ett nytt utseende och avlar vidare. Men troligen går det itne värst snabbt utan det krävs måånga, måånga generationer innan man verkligen får fram en ras.
Hanna
jo men då måste d liksom har börjat me en me liiite längre hår o en me en liten virvel nånstans som d sen har avlats vidare på ? o hur kommer d sig att d e så exakt me antalet rosetter på en abbessinier när d e ett misstag från början? :P lite kul ändå :)
Det är en kombination av nya mutationer, att man korsar raser och att man avlar i en viss riktining.
En ny gen kan ofta ge flera nya raser. T.ex. rexmutationen har förutom rex gett texel, alpaca och merino.
Ibland dyker nya färganlag upp också, det nyaste exemplet är väl tan. Den genen kan i sin tur användas inte bara till att göra black tan, chocolate tan o.s.v. utan även fox och otter.
Visst, jag förstår att raser har korsats med varann men liksom hur uppstår en ny gen…?
Vilken är den allra nyaste marsvinsrasen?
#12 Okej, tack så mycket :)
Mvh Felicia
Dublett
#13 Det är väl lunkarya, eller är jag helt lost nu? :/ Kanske det är ridgeback eller skinny?
Vart var du på No:n, Felicia? ;)
Exempel:
Hona: Crested
Hane: Sheltie
Unge 1: Sheltie
Unge 2: Coronet
Unge 3: Semi-långhår med crest
När föräldrarnas gener korsas, får ju ungarna lite av båda, generna förändras.
Helena
#16 Öh, hrm, jadu :) Sjuk…? Okej, jaha ja ^^,
Mvh Felicia
#16 jo men från allra första början fanns ju inga crested eller shelite :P
Ändå, ungarna får lite av båda föräldrarnas gener, dessutom muteras man, långsamt, men det händer.
Vi har ju varit celler från början ;P
Helena
Nya gener uppstår genom mutation. Alltså att något litet går fel när generna kopieras. Oftast får det ingen effekt eller en negativ effekt men ibland ändras något i färg eller päls.
Nyaste marsvinsrasen… så går väl inte riktigt att säga. Det beror ju på när man räknar en ras som en ras. :) Ganska nya mutationer är tan, lunkarya och skinny.

Den första lunkaryan hittades i en djuraffär i Stockholm för drygt 20 år sedan. Efter att ha gjort en del testparningar så visade det sig att man upptäckt en pälsmutation. CH-teddy är ett annat exempel på pälsmutation hos marsvin.
#21 Då hade jag rätt redan i #5 ^^ Jag var först med korrekt svar! x) *stolt*
Har för mig jag läste det på nån lunkarya-uppfödares hemsida :P
Det var två djuraffärs-virvlar som parades
och så blev det en "muterad virvel": lunkarya ;P
Haha, hade helt rätt från första början :P
Det var muteringar alltihop. :D *ännu stoltare*
Kan muteringarna bero på inavel, eftersom att de två djuraffärsmarsvinen kanske/troligtvis var det? :/ För inavlade ungar kan ju bli missbildade="muterade".
Är jag helt ute och cyklar nu?
Skinnyn blev ju till pga experiment, men hur kommer en "naturlig" mutering annars till? Är det bara av slump? :S
Det är en vanlig missuppfattning att mutationer kommer till genom inavel eller experiment. Skinnymutationen precis som andra mutationer kom till genom spontanmutation. Slump alltså.
Men däremot om det är en recessiv gen, alltså att båda föräldrarna mpste ha den för att det ska synas på ungarna, så hjälper inavel mutationen att visas. Alltså man ser inte att en recessiv mutation har dykt upp förrän man parar släktingar som båda har samma mutation.

Det finns ju en del "udda" raser och teckningsvarianter och jag vet inte riktigt hur alla kommit till. Några exempel är somali, som är en korsning mellan rex och aby, den australiensiska sheba mini yak som räknas som långhårig eller semilånghårig abessinier, framavlad ur aby + peruan (tror jag), solid augoti som inte har enfärgad, utan augotifärgad mage, irish crest som har ett mellanting mellan crest och ridgeback över ryggen, belted ett släthårig marsvin med ett band tvärs över kroppen, bitlonga semilånghårig teddy mfl mfl
#5 Lunkarya är rex och peruan tror jaag..
#26 Nej, det är alpaca du menar. Lunkarya är en egen mutation, ett eget anlag.
Okej, intressant! :)
#25 Vilka "skumma" varianter som jag aldrig hört talas om, du har inte bild på någon? ;)
Mvh Felicia
#24 Jaha… jag läste på en sida nu att skinnyn uppstått på ett forskningslabb(det var korrekt), men att det var spontanmutation. ;) Hade tydligen bara skumläst. :P
Vet du möjligtvis om det var spontanmutation eller inavel(recessiva mutationer från båda föräldrarna) som lunkaryan uppstod från? ;)
#25 Häftigt! :O
Man kan inte riktigt säga så, "spontanmutation eller inavel".
Inavel skapar inga mutationer. Men en recessiv mutation kommer inte synas förrän man parar två djur som har samma mutation och det händer i princip inte om man aldrig parar släktingar. Chansen är som störst om man parar nära släktingar.
En spontanmutation har alltså skett tidigare, det kan vara för flera generationer sedan. Det är bara att om den är recessiv så måste man i princip para släktingar för att den ska synas.
Lunkarya är en dominant gen. Den behöver altså bara komma från ena föräldern och därför syntes den direkt där den uppstått.
#30 Jaha… :o Nu har jag lärt mig jättemkt ^^ Tror jag fattar sisådär :P
Så recessiva, muterade gener(?) kallas spontanmutationer? ;/ Och det kan ha uppstått lååångt innan den faktiskt syns ^^
Alltså är det då det som kommer fram tydligare när t.ex. två syskon paras, då generna kommer från båda föräldrarna ;P Men så kan det uppstå mellan totalt främmande marsvin också :)
Har jag förstått rätt…?
Om det är rätt, så har jag ännu en fråga: ;)
Borde inte den recessiva generna försvagas efter flera generationer, om det släktet har parats med marsvin med dominanta gener?

Den som är nyfiken kan googla på t ex "rare cavies", "rare cavy" eller någon av de raser som nämns i inlägget #25. De som var inblandade i lunkaaveln från början har skrivit ner en del om lunkaryans historia. Jag skulle gärna vilja läsa sådant även om andra raser, men jag vet inte om det finns sådan information.

Frågan är väl hur man får djuren att gå att ställas ut som något annat än pet :P
Har sett ett "mönster" hos min nu 10år gamla petlinje. Alla marsvin har rosetterna på exakt samma ställe. Nu har jag iofs bara några få av dem kvar (tyvärr) men innan var det lite kul när man la märke till att 10-15st marsvin hade exakt samma placering på virvlarna. Fast det skulle nog aldrig kunna räknas som egen ras hur mycket man än försöker få de standardiserade xD
Ida, du är väl inloggad nu? ;) Vet du svaret på frågan i #31? ^^
Alltså du blandar ihop lite, fast du har ganska rätt också. ;) Jag vet inte om jag orkar förklara i den här tråden.. Jag ska fundera på om jag kan komma på nån bra lite enklare bok om genetik, jag tror att problemet är att du inte har så mycket baskunskaper om genetik (stämmer det?). Men det är skitkul att du vill lära dig. De flesta ger upp.
#35 Jag gissar mig fram lite vad gäller genetik ;) Syrran lärde mig om (människo)genetik för ett halvår sen, så jag kan en del, men det mesta har jag glömt :P
Kan dock den där "tabellen"
A a
A AA Aa
a Aa aa
Mamma och pappa är Aa båda två då.
Den måste väl gälla för alla slags djur?
För det är typ allt jag kan om genetik egentligen :P
Och jag tror att det är en liten baskunskap i alla fall. ;)
Tycker dock att det är väldigt intressant med genetik och färger och vill verkligen lära mig :) Hoppas du vet nån bra, enkel (marsvins)genetikbok så att jag för en gångs skull kanske förstår :P
Önskar bara att jag skulle kunna få se marsvin i olika färger i verkligheten så att jag kan lära mig känna igen dem. -.-' Det har ju inte gått så bra hittills med färgigenkänningen över bilder, men jag kämpar. ;) Vet inte om det skulle gå bättre i verkligheten, men man kan ju hoppas ^^