Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 672 ggr
lillagos
0

Mera sår sår sår...

Minns ni den eviga historien med Curre och pipen som jag skrivit om tidigare?

Igår när sonen satt och gosade med dem hittade han ett ytterligare maffigt sår på äldsta (Curre)

Två rejäla sår där håret är borta och fet sårskorpa på det…

Alltså: Jag blir tokig snart! Snart lyfter jag den lille i öronen och säger åt honom att man inte får göra sådär! Det måste ju va han (fast vi aldrig ser det) som gör det! Eller kan de va Ohyra? Nää… borde väl inte bli sådär då?

Nån som haft Ohyra på sina och vad kommer de ifrån?
Menar, Curre såg inte ut såhär när han var själv och den lille har ju inget.
Sonen är så ledsen för Curres skull att han har lust att göra sig av med den lille. Förstår honom.
Vi ser dem aldrig slåss. Bara hör Pipen pipa och skrika som en fågel som han gjort sen han kom till oss.
Curre låter mest som en duva, sådär kuttrande då.

Är de fåglar födda i fel kropp måntro?

Ja jag vet inte vad jag ska ta mig till! Tur ni finns!

Kram o tack för mig!

Abico
0

Men blir det blodiga sår på Curre? Man säger ju att man ska låta dom hållas så länge blodet inte sprutar…
Eftersom att Curre med stor sannorlikhet är på den lille och vill visa att han är störst så tar väl den lille helt enkelt och försvarar sig. Men det är svårt att veta hur allvarligt bråket är, som utomstående.

Hanna 

Caspia
0

Du kanske kan leta lite information om sellnic (marsvinsskabb). Det kan ligga latent och sen blossa upp när marsvinet utsätts för en förändring (te x en ny kompis). T ex här http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/sellnic.html

Marsvinet kan klia det till blödande sår.

Envishet och drömmar