Vad är dom för färger?
Ngn som vet vad Hubbe och Hugo har för färger? Uppfödaren sa aldrig det när jag köpte dom, så jag skulle vara jättetacksam om ngn kunde se det.
Säg till om ni behöver fler bilder..

Båda ser ut att vara golden agouti/buff/white. Eller nån annan agouti :P Suger på att känna igen agoutis xD Det är säkert cream och inte buff också(eller nån annan färg) -.-' jaja, nån mer kunnig får skriva istället :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Buffagouti/buff/white ser det ut som. :)
#2 Du kan få en till "regel" förutom svart färg + röd färg + vitt.
Om de är agouti kan de bara vara agouti + bandfärg + vitt. T.ex. om de är buffagouti (buff är bandfärg) så kan de inte ha någon annan röd färg än buff.
Jag skulle säga att han till vänster i bild två är någon agouti/ buff/ white och den andre är någon agouti/ white/ buff.
Men jag är inte helt haj på färger.
Hanna
#3 Aha, en annan bra regel att komma ihåg :D Men betyder det att de kan de vara buff/silveragouti/white? ;/ Silveragouti är väl en "svart" färg?

Är de samma färger, svårt att avgöra på bilden då jag tycker det ser ut som om han till vänster är ljusare? Tycker att han med vit rumpa ser ut som White/buffagouti/buff, eller vilken färg han nu har mest utav :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Han till vänster, Hugo, har en mer gul färg.. medan Hubbe, till höger, har en mörkare färg.. lite mer brun/orange.
#5 Nej, nu tänker du knasigt. ;) Agouti + den agoutins bandfärg + vitt. Buffagouti kan alltså inte kombineras med några andra färger än buff och vitt. Silveragouti har vit bandfärg och kan alltså bara kombineras med vitt.
#8 Möjligen att det är en buffagouti/buff/white och en lemonagouti/cream/white, men det kan vara två olika nyanser av samam färg också.
#9 Jag tvivlar inte på det du säger - men borde det inte vara lemon eller creamagouti då? Med tanke på "regeln" - eller är lemonagoutis bandfärg cream…?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 Ja cream är lemonagoutins bandfärg.
#9 Hur vet man vilka agoutifärger som hör ihop med vilka bandfärger då? ;P
#12 Det kan man ju höra på vissa agouti iaf. tex goldenagouti så är det ju golden, det samma gäller buffagouti. Lemonagouti har ju cream som bandfärg, men en lemon är en cream med rödaögon typ så det är ju samma pälsfärg. Creamagoutin har cream som bandfärg men har däremot choklad som bas och toppfärg. Så det finns ju en viss logik i det.
#12 Det får man lära sig. Tyvärr är namnen inte helt logiska. Anledningen till det är tradition, man vill inte byta namn på dem när namnen är inarbetade.
Nu kan man ju gå in här också. Tickningsfärg och bandfärg är alltså samma sak. Tickningsfärg borde jag kanske sagt från början, bättre namn. :)
Men visst skulle både två kunna vara buff, trots att den färgen har olika nyans - man sysslar ju sällan med färgavel på strävhår så domfår väl se ut lite som dom vill?
Hanna

Strävhår får se ut lite som dom vill eftersom de inte färgavlas. Det finns en del som tycker att de borde färgavlas, men det tycker jag skulle vara synd med tanke på hur mysigt tecknade flerfärgade marsvin kan vara.
#14 Ok, tack ^^