C-vitamin eller inte?
Undra lite om det här med C-vitamin. Ser i att det varit uppe tidigare i forumet, men ändå.
Mina två små svin får grönsaker (morot, vitkål, blomkål mest) och nu håller jag på att introducera även maskrosblad och gräs.
Dessutom ingick det ett paket C-vitaminpellets (torkad persilja) i kitet vi köpte i samband med marsvinen. Hur agmmalt detta paket kan jag ju bara sia om… För att inte tala om sen när vi haft det öppet i drygt en vecka…?
Har fått tips av en uppfödare om att tillsätta C-vitamin brustablett (ca 1/4 till 2,5 dl) i vattenflaskan. Dock har jag ännu inte hittat någon utan sorbitol - som var kravet. Någon som vet?
Finns ju även tillägg i form av pulver/droppar som stös över mat/hälls i vattnet. Men så står det 10 mg C-vitamin/kilo kropsvikt och dygn på förpackningen. 1 mått eller vad de nu mäter med ska innehålla 300 mg! Hallå - C-vitaminförgiftning (?). Vi människor kan ju kissa ut överflödet, men inte hur mycket som helst och min tanke är då att varje marsvin skulle väga 30 kg ?!?! för att klara ett litet mått C-vitamin. Mina marsvin är inte gamla och väger definitivt inte 1 kg!
Ge mig råd! Jag är av den melodin att jag gärna ger grönfoder, men också tillsätter LITE för mycket än att de får brist.
Kan tilläggas att jag fortfarande har svårt att avgöra HUR mycket grönfoder 2 st marsvin kan/ska ha. De får givetvis hö - både i höhäck på utsidan och på burgolvet och i sitt hus. Dessutom får de runda pellets (som ska vara för småttingar?) HJÄLP emottages.

Ge dem hö, pellets och frukt och grönsaker. Mer behöver du inte ge, beroende på om de är sjuka eller dräktiga.
Alltså, det räcker med hö, pellets och grönsaker och frukt.
Färsk persilja, grönkål, spenat, paprika, vitkål, blomkål (bl.a) är bra att ge. Tillskott behövs inte. Hö, vatten, grönsaker, ev. kraftfoder (tills dom är ungefär 1 år gamla)
Helena
Att ge c-vitamin brustabletter, vitamindroppar och liknande är onödigt. Jag anser att marsvinen ska få friskt vatten utan massa konstigheter i. Dräktiga marsvin och sjuka marsvin (förkylning) behöver mer c-vitamin men i annat fall så kan du hoppa över det.
Hanna
Tipsar igen om min artikel på zoonen:

Du har fått bra svar vill bara tillägga att på sommaren kan dom få fritillgång på maskrosblan & gräs, då behöver dom inte lika mkt frukt & grönsaker eftersom maskrosbladen och gräset inehåller mkt c-vit. ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Du behöver absolut inte ge dem extra c-vit. Ge dem en varierad grönfoder kost bestående av mycket rotfrukter - persiljerötter, palsternacka, rotselleri m.m. om de gillar det :) Broccoli, persilja och gul paprika är bra mat också. En varierad kost mår de bäst av :) Mina marsvin har haft sådana persiljepellets 1 gång, som godis. Men brustablett eller något annat är onödigt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus