Utesäsongen
Jag har lite frågor ang marsvinens utesäsong. Jag har tänkt att bygga en stor utebur nu till sommaren och har då tänkt att marsvinen ska bo där. Självklart kommer de ha skydd mot regn och blåst och ett hus. Kan man, efter att man vant dem så klart, låta dem vara ute hela dagarna? Jag har tänkt att de ska vara inne på natten, hur gör ni? Sen har jag funderinga ang hö. Självklart ska de få ha fri tillgång till hö men jag tror knappast att de kommer äta 80% hö när de har fri tillgång till gräs. Hur gör ni?

Ja man kan låta dom vara ute hela dagarna, när man vant dom med gräs och sådant alltså. :P (som du skrev)
Jag har mina ute nästan hela dagarna (försöker iaf) och inne på nätterna, det hör iof också ihop med att jag bor i lgh. :/
Mina käkar inget hö alls när jag är ute med dom iallafall, men det är nog olika marsvin från marsvin. :)

Ok. Kan tillägga att de här kommer att bo i hus i sommar och alltså med stor egen tomt. Hur känsliga är marsvinen igentligen för kylan? Jag tänkte på sommarkvällarna…..Kan man låta dem vara ute från 9 på morgon till 22 på kvällen?
Å vad jag längtar. Tänk så lämpligt att inte behöva städa så ofta utan bara flytta på buren……:)
9-22 är ganska lagom tror jag.. men det beror ju på hur varmt det är.
Helena
10-20, 21 är kanske lite bättre, menmen, svårt att säga i förväg hur sommaren kommer bli.
Helena

Ingen som låter sina marsvin flytta ut helt på sommaren? Alltså dygnet runt?
#2 - Marsvin är mer känsliga för drag än för kyla, och svala sommarkvällar är nog inget större problem. Men det beror väl lite på vart du bor och hur kallt det blir :)
Hanna
#5 Jo, det finns det absolut folk som gör. Marsvin är mer känsliga för stark värme än för kyla faktiskt.
Men de behöver ju ha något torrt hus med strö som de kan gå in i så de inte behöver sitta på det fuktiga gräset på nätterna. Och så bör man ju ta in dem vid ihållande perioder av regn och kyla.
Mjukt gräsmattegräs ersätter inte hö, men om man ger mycket grovt gräs kan man faktiskt dra ner på höet efter invänjning.
Det brukar inte vara några problem med gräs/hö när de går ute, visst går de ner under 80% hö men de brukar faktiskt vilja äta hö också. De kanske förstår att de behöver det grova. :)

#7 Ok tack.
Längtar så mycket till värmen nu och det ska bli så kul för dem att flytta ut:)
Ja det är ju någon härinne som brukar släppa ut sina grisar i stora "inhägnader" på sommaren och låta dom gå där hela sommaren som jag förstått det, vet inte vad hon heter men det är väl hon med cuyarna? ^^
Hanna

#9 Ok. Hoppas hon kikar in här då och berättar:)
Det borde ju funka ganska bra, vill man så kan man ju lägga över mattor eller annat under natten. Har de ett hus där det är torrt och inte blåser in ska det nog gå bra kan jag tro, dock vet jag inte helt säkert.
Åh vad jag också längtar till sommaren! ;)
Självklart kan du ha marsvinen ute på dagarna, så länge det inte blir för kallt. Sätt ut de på morgonen/förmiddagen när det börjar bli 15-16 grader och ta in de när det börjar bli svalare på kvällen. Något som är väldigt viktigt är att de absolut inte får stå i direkt solljus och något skydd/hus måste de ha att springa och gömma sig i :)
Själv har jag mina ute i en inhägnad på balkongen de dagarna när det är lagom varmt, då vi inte har någon direkt gräsmatta på tomten. Förutom att jag plockar mycket gräs och annat grönt har jag de ute i inhägnad på en allmän plats i området med massor av gräs, nästan varje kväll. Hade jag haft det mest optimala, en stor bur m. låga ben ("kanintyp") inuti en stor "inhägnad" av hönsnät så att de kan gå ut när de vill hade de fått bo ute hela dagarna, kanske även nätterna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har inte vågat haft mina ute så länge om dagarna då vi bor typ mitt ute i skogen och rävarna brukar komma och gå höns och ankor av oss så jag ville inte att de ska ta marsvinen heller :/
Men håller på att bygga en rejäl utebur så i sommar kan de nog vara ute från morgon till kväll iallafall om någon är hemma :) Vill nog itne ha de ute på natten då det ofta blir fuktigt och jag är väldigt fessig med mina grisar xD
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Längtar såå mycket till sommaren jag med ;)
Då ska grisarna få springa i min gallerhage, med uppsikt från mig hela tiden förstås, vi har inte heller nån egen gräsmatta, så dom kommer få vara på allmän plats. Men jag kommer vakta dom hela tiden. annars kommer jag ha dom på balkongen också kanske. :)
Mina grisar har aldrig upplevt gräs under fossingarna förutom Ådi tror jag, han måste ha gjort det hos hans uppfödare, men dom andra har aldrig gjort det, så jag bara längatr efter att få se deras reaktioner med^^)