Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2863 ggr
Blavingen
0

Galler/nät eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänker bugga utebur själv inför sommaren. Har så tanke på att bygga en sk kaninbur. Ev. en av trekansmodell - men längre och lägre? Alternativt har sambon skissat på en i två våningar, se bifogad fil där vi knipit idén från just HaraldNyborg.

Vi får helt enkelt se vad det blir. Han gillar snickra, jag vill ha resultat snabbt för att få ut småttingarna i det fria.

Nu har vi själv katter, grannarna har katter, många irriterande och elaka skator (av fågelvariantSkrattande) osv i trädgården. Har då frågan som ni kan hjälpa mig lösa.

SKA vi eller ska vi INTE ha galler/när i botten?!? Marsvinen i sig gräver inte vad jag förstått, men om buren - gud förbjude - välts över ände eller på annat sätt blir inkräktad är ju tanken att ha botten. Anledningen/tanken till INTE är deras små ben - att de ska fastna och - än igen - hemska tanke - gå sönder.

Ja, ja… Gnugga era geniknölar och låt mig veta era erfarenheter och tankar.

Utebur i form av kompostgaller/pallkrage blir det inte - för riskabelt. Pallkragen stannar inomhus!

Hatasallad
0

Jag har en sån bur. Och jag har nät i bottnen, för rovdjur är ju rätt duktiga på att gräva.

Ställer man buren på plan mark och där det inte blåser, så är det inte farligt. Jag har själv haft marsvin i en sån bur och han trivdes där i. Men det tar lite tid innan de vågar gå ner för trappan.

MikaTela
0

Den som ändå hade orken att bygga. :p

Jag har turen att hemma hos pojkvännen så finns den en gammal utegård (för hundar eller höns eller nått) sen tidigare och han ska höra med sin hyresvärd om vi får rusta upp den så jag kan ha med mig marsvinen dit. :D

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

idipidi
0

Marsvin har känsliga tassar, jag skulle aldrig våga ha gallerbotten till dem. Då är det bättre att fästa buren i marken, eller om man nu har så mycket rovdjur som styker omkring - ta in dem på natten.

Creation
0

Till en kanin vi haft hade vi hönsnät på botten, MEN det var nergrävt i marken ;) En bra kombination. Iofs bet kaninen sönder nätet när hon höll på att gräva :P Men rovdjurssäkert är det i alla fall. Kaninen höll ju på i en vecka med det där(om inte ännu längre). Det låg en massa halm över, så vi kunde inte se det. Hon var riktigt smart hon x)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fiona
0

Mja jag tkr att du ska sätta fat buren i marken, ist för nät/galler ! ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Galler på marken är helt onödigt tycker jag. Sämre för tassarna och man ska ju inte direkt lämna dem ensamma ute i trädgården en längre stund och tillräckligt tung för att inte vältas lär den väl vara ;) Så skippa bottengallret tycker jag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Wiizy
0

Galler i marken skulle inte jag heller ha.