Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1036 ggr
aaron-paron
0

Är spån farligt för Marsvin??

Jag läste på en sida att kutter spån skulle vara farligt för marsvinen eftersom dt är gjort av tall och av tall gör man terpentin (giftigt medel som rengör penslar för dem inte vet). Jag tycker att det låter lite långsökt, vad tror ni?? Och sen undrar jag hur pass hygegeniskt det är att bara ha en fleece typ i buren istället för tex spån eller toa-lätt. Jag tycker att det låter lite ofrächt.

/Hannah

gulzebra
0

Allt barrträd innehåller terpentin. Terpentin i sig är irriterande för slemhinnorna. Det ökar även halten av ammoniak som i sin tur även det är irriterande för slemhinnorna.
Spån brukar dessutom ofta vara väldigt dammigt vilket även det är skitdåligt för slemhinnorna…

Kort sagt, spån är inte slemhinnornas bäste vän, om man säger så.

Dock finns det spån som är dammfritt och gjort på lövträd, men det är ofta snordyrt. Själv varierar jag mellan fleecetyg, toa-lätt, tidningspapper och alflis - jag är rädd om mina djur och tänker inte utsätta de för spån, så stor uppoffring är det liksom inte att byta bottenmaterial…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

aaron-paron
0

hmm, har använt burspån till alla mina marsvin och inte märkt något dåligt, fast jag vet inte vad det är gjort på men dt var ganska billigt så…

MoaL
1

Så länge man byter ut kisspånet ofta så ser jag absolut ingen nackdel med spån. Det har ingenting att göra med ifall man är rädd om sina djur eller inte, om man använder toa-lätt eller kutterspån. Är man rädd om sina djur byter man ut kisspånet som GÖR ammoniaken som är så skadlig för slemhinnorna.

Observera dock att kutterspån har stora spån. Annars far det lätt in i t ex ögon och liknande.

Jag har spån till alla mina djur, och inga av dem far illa av det. tvärtom är det mycket mjukare och härligare för deras små tassar, än till exempel toa-lätt. Det handlar bara om att byta tillräckligt ofta. Jag byter ut kisspånet i marsvinsburen varje/varannan dag, och till kaninen varje dag. Alla andra djur får såklart också bytt, men inte varje dag. Hamstrar och råttor har toalett.

Kutterspån är väldigt lämpligt för marsvin. Se bara till att byta ut det nedkissade spånet, annars bildas det som sagt ammoniak. Enda nackdelen jag ser med spån är att det flyger lätt ur buren när de får sina springiga ryck eller blir rädda för något/någon. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor