Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1921 ggr
elinpelin96
0

Ska hon ha ungar ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag undrar om ni tror att my ska ha ungar ?? det har gått ungifär 4-5 veckor sedan vi parade henne … jag skickar med en bild så får ni se om ni tror att det har blivit något

elinpelin96
0

här har ni en till bild! :)

Skrotan
0

hmm jag e lite tveksam, låter någon kunnig uppfödare svara på frågan;)

elinpelin96
0

kolla på den andra bilden så ser du att det ser ut som en unge so ligger på ena sidan!

Skrotan
0

jo et var den bilden som gjorde mig tveksam, jag tror att det är en unge i magen men är inte helt säker då hon ser lite liten ut runt magen:)

elinpelin96
0

ok :) men det står ju att under dom ssta veckorna växer dom på sig jätte mycket så vi får väll hoppas :)

lomsen
0

Ja det tror jag, vet du exakt när de parade sig? väger du henne så ser du när hon ökat 60 gram i vikt från innan, då har ca tre veckor gått.

Mari
0

Man kan väl känna ungarna i magen? Fast det kanske är längre fram?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elinpelin96
0

för en vecka sedan ungifär vägde jag henneh då hadde hon gått upp 60 g satt hon vägde 710g sen vägde jag henne idag och nu väger hon 800g

luneas
0

Vägde hon alltså bara 650g när du lät para henne? Personligen tycker jag att det är på tok för låg vikt. Hur gammal är hon?

Jag brukar vilja att mina honor väger åtminstone 800-850g innan jag sätter dem med hane.

elinpelin96
0

asså hon e typ 8 mån men asså jag vägde henne då oxå och då vägde hon 710g så oxå.

elinpelin96
0

oj vad konstigt jag skreev… jag skriver om. jag vägde henne när hon kom till oss och då vägde hon oxå runt 710 … men vi köpte henne från en zoo affär och dom sa att det var okej om hon skulle få ungar nu!

luneas
0

#11 Zooaffärer vet sällan bäst… Ett tips är att läsa på mycket om marsvinsavel innan man parar sin hona. Titta runt på nätet, där hittar du bäst information om marsvinsavel, t.ex att en hona bör väga minst 800g åtminstone. Kika på min sida: www.luneas.se
 under avel, där står allt som jag tycker att man bör veta innan man parar sin hona.

Creation
0

#11 Zooaffärer har ofta inte någon sådan kunskap om marsvin… de säljer marsvin ensamma, säger inte det en del? ;/
Om jag nånsin skulle para en hona skulle hon nog väga runt kilot… ifall hon väger 710g och inte är underviktig, är hon ju åtminstone väldigt liten byggd och komplikationer med tanke på storleken kan uppstå.

I vilket fall som helst skulle i alla fall jag inte parat henne…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elinpelin96
0

men asså när vi precis köpt henne var hon välldigt fet och då trodde ju vi endå att det var okej att para henne!

elinpelin96
0

men asså jag är endå inte så säker på att hon ska ha ungar…

Creation
0

#14 va? Hon kanske var tjock då, men efter flera månader kan hennes vikt ha blivit normal/underviktig ;/

Om hon gått med hane i 5v och nu gått upp i vikt är chansen ganska stor att hon är dräktig…

elinpelin96
0

ok ….. både jag och mamma blev ganska chokade över att hon typ var det fetaste marsvin i zooaffären … fast hon var oxå äldst

elinpelin96
0

här har ni en bild på henne precis efter att vi hade hämtat henne :)

elinpelin96
0

och här är en till bild typ en vecka efter :)

Creation
0

Hon såg inte ett dugg tjock ut…
Det är inte så konstigt att hon såg större ut(troligtvis inte tjockare) om hon var äldre än de övriga ;p

elinpelin96
0

hehe …. men hon äter som en gris iaf :) men asså man ser bättre i värkligheten att hon e ganska tjock :)

Creation
0

Ok, om hon nu är tjock betyder ju det att hon är byggd väldigt liten i alla fall och då är det hur som helst inte bra att ta en kull på henne. :/

elinpelin96
0

hon e inte liten! hon e så stor som en rex ska vara! det sa vanezzas uppfödare … och jag har kollat på vanezzas mamma och hon och my e precis lika stora! så jag vet bäst!

Creation
0

Men jag förstår inte hur hon kan vara tjock och stor och samtidigt väga 700g i vanliga fall? :S

elinpelin96
0

asså det e så svårt att förklara men hon e stor samtidigt som hon ser normalt tjock ut ! alltså hon ser ju inte mager ut!

Creation
0

:/ Ok, jag fattar inte hur hon kan vara både stor, normalviktig och väga 700g då…

elinpelin96
0

men vaddå ? 700g e inte så lite!!!!!!!!!!!!! så länge hon äter och mår bra är det väll knapast något problem elr ?

elinpelin96
0

här gå in här så får du se hur en vanlig hona ska se ut http://hem.bredband.net/highhats/honor.htm och hon ser precis likadan ut som dom

Creation
0

#27 Nä, visst.. fast småväxta marsvin kan ju iofs också äta och må bra ;)

Men innan det här blir som den konflikt du och Wizy hade förut, så tkr jag vi borde sluta snacka om det. Gjort är trots allt gjort.

Creation
0

#28 Uhm, det är lite svårt att bedöma storlek av en bild, kanske? -.-' Du har ju inget att storleksjämföra med på bilderna :S Hur kan du veta att din hona är lika stor som dem??

elinpelin96
0

-.- asså vaddå varför skulle det bli en konflikt ? …. och sluta nu hur skulle du kunna veta att hon e småväxt ? du har ALDRIG sätt henne ….. deet e så irriterande att ni som varit här på marsvin i fokus alltid tror att ni vet bättre än alla andra!

elinpelin96
0

#30 kanske för at jag har träffat dom där honorna !

Creation
0

#31 Fråga dig själv nu: hur kan det här bli en konflikt? Du påstod just nu att jag tror att jag vet bättre än alla andra. Om jag nu skulle bli sur över kommentaren skulle detta bli till en konflikt. Men nu tänker jag inte bli det, tur för dig.

700g är bara väldigt lite för att vara ett marsvin.

elinpelin96
0

jaa det värkar som att ni tror det!

men för tuusan hon väger ju 800g nu

Creation
0

#32 Och hur tror du då att jag ska kunna avgöra att storleken på honorna där är bra genom den bilden? :P Du hade inte ens behövt ge mig länken ;)

elinpelin96
0

därför att en annan människa kanske hadde kunnat gjort det ?

Creation
0

#34 Vilket kanske beror på att hon är dräktig.

Jag har ingen aning hur din hona ser ut eller vilket skick hon är i. Du behöver inte ta åt dig något av det jag säger just nu egentligen. Jag vet själv att det jag säger inte behöver ha ett dugg sanning i sig, allt jag gör är trots allt bara spekulationer. ;)

Creation
0

#36 Ingen kan avgöra det om de inte har något att jämföra med på bilderna ;/ En tändsticksask, tändare, ett batteri vad som helst. Om det bara är ett marsvin mot en vit bakgrund kan man omöjligen avgöra hur stort det är. Avståndet från kameran gör ju mkt skillnad i vad för storlek det ser ut att vara.

elinpelin96
0

jaja …. hon e i gott skick iaf … så jag hoppas att hon klarar det!

Creation
0

Jag med ^^

busdax12
0

heej!!!! Ja hon ska få ungar lycka till…..!

busdax12
0

heej….! Elin jag är medlem nu

/ KusinCool

busdax12
0

Penga mun many many many Penga mun

Hatasallad
0

Är det teddymarsvin? Tänker att teddymarsvin är duktiga på att lägga på hullet väldigt bra. Har du vägt honan?

elinpelin96
0

Heej kribbe :D #44 nej det är ett rexmarsvin…. ja jag har vägt honan hon väger just nu 800g

40# ^^

busdax12
0

helloFörvånad

busdax12
0

heej..!!!!