Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 887 ggr
elinpelin96
0

har honfått skabb ?

idag när jag skulle borsta min ena marsvins hona märkte jag att hon hadde 2 små kala fläckar…. runt fläckarna var det typ som mjäll.. man kunde även dra loss en stor hårbunt och nedan för längst ner på hårstråna var det som en stor mjällhög som satt fast… kan det vara mjäll ?… vi har tyvär inte råd att åka till vet … så kan man köpa någon sorts salva elr schampo för att få bort det ?… bör jag sätta henne i en annan bur eftersom att hon har en kompis i samma bur som då riskerar att bli smittad ?

elinpelin96
0

inte kan det vara mjäll ? utan kan det vara skabb ?

Thea-Cazzy
0

Jag vet inte riktigt…. Just nu har våra marsvin sellnic (marsvinsskabb) och håller på att behandlas för det. Men dom hade kala fläckar och små sår. Till sist såg jag ett jättestort sår i Cazzys nacke (2 cm långt och 1 cm brett) och då åkte vi till veterinären. Men det ditt marsvin har låter lite annorlunda än Thea och Cazzys skabb…… Jag är inte så kunnig inom detta, så någon annan som kan mer får svara ;P

Abico
0

Vad är hon för ras?
Jag tycker att det låter lite som svamp: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html

Hanna 

elinpelin96
0

hon är en rex.

elinpelin96
0

jag har läst den och den låter bra :) så jag ska ta och kolla om apoteket säljer den där HD Champion salvan!

elinpelin96
0

nehepp dom hadde inte det då får jag kolla i djuraffären

elinpelin96
0

vet någon om det är farligt att dom får skabb?

Abico
0

Om hon är rex så är det mycket möjligt att det är svamp. Det är vanligt att strävhår får svamp (tro mig - jag vet efter att ha haft och har svamp under hela vintern på mina strävhår) då fukt "stängs in" i botten av pälsen och ligger där och blir äckligt. Du har möjligen inte badat henne nyss eller så?
Svamp kan du behandla med pevaryl som finns receptfritt på apoteket. Själv tyckte jag det var för jobbigt och sitta och smörja med pevaryl och köpte PROB shampo som jag nu badat min teddy hane i ett par gånger - och fått resultat med.

Hanna 

elinpelin96
0

jag tvättade henne i dag i mitt PROB schampo eftersom att jag tänkte se om det gick bort… men det värkade inte funka så bra… men vi har pevaryl salva hemma så ska jag smörja in det på hennes kala fläckar ? hur många gånger per dag ?? hur många dagar ? ska jag separera henne från hennes burkompis ?