Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 654 ggr
piggie
0

Kan man bada ett högdräktigt marsvin?

Filippa har blivit ganska kissig i pälsen där bak. Hon behöver verkligen bada. Jag undrar om det är kan vara stressande för henne att genomgå badningsritualen? Eller är det ok att bada henne lite "där bak" + föna torrt?

Sorry att jag tjatar om allt, men jag har ju aldrig haft ett dräktigt marsvin förut ^^

paronskrutten
0

gör inte det.. klipp istället

Helena

Abico
0

Hon är väl långhårig? Jag tycker att du kan ta och ge henne en snygg frill därbak - lite uppklippt ^^ Vad jag läst så ska långhåriga honor hållas någorlunda korta därbak eftersom dom kissar bakåt - tillskillnad mot hanar. Och när hon senare ska föda så antar jag att det kan bli rätt kladdigt om hon har lång päls också. Så det bästa du kan göra är nog att klippa lite :)

Hanna 

FeliciaS
0

Jag rekommenderar också att du klipper istället, om hon inte är väldigt lugn och absolut inte stressar upp sig vid bad. Det är dessutom en fördel med kortare päls på rumpan om hon ska föda :) Så hygieniskt som möjligt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

piggie
0

Ok, jättebra, då gör jag det. Det blir typ Linda Bengtzing frilla-kort i bak och långt i fram ^^

FeliciaS
0

#4 Haha :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#4 - Haha, moderiktigt ska det vara ;P

Hanna 

idipidi
0

Du har redan fått svar, men bada är verkligen något man ska låta bli när de är hägdräktiga. Det är stressande även för det mest vana marsvin.