Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1144 ggr
Blavingen
0

Farligt att "förtära" Pevryl?

Min lilla Amanda trodde jag led av mun-/nossvamp. Idag hittade jag en kal fläck på "skinkan" oxå och av alla bilder, info… som jag googlat på så misstänker jag väldigt starkt att det är Ringorm. JURK! Men, det går ju att behandla, även om det är envist. Har därför börjat behandla även detta område med Pevaryl (som jag smort nosen med i 6 dagar (2 ggr/dygn). Har sett ganska bra resultat runt nosen, även om lite finns kvar.

Hon är så snäll där hon idag satt på bordet och bara blev insmord. Stackaren. Har ju inte haft henne mer än tre veckor imorgon, och så all denna hemska behandling… Ledsen Men hon börjar även bli "marsvinsaktig" och tigger mat, vet var maten finns för när dottern tänkte erbjuda extramat innan, tjattrade hon loss som en galning Glad

Har inte sett något på andra marsvinet (flickdjuret Zlatan), eller någon familjemedlem.

MEN - då till frågan. När jag smort in henne med Pevaryl, satte hon genast igång och slicka detta äckliga från sin lilla rumpa. HUR farligt är det att sätta i sig Pevaryl? Jag menar inte att det är någrra mängder, men ändå. Det lär ju bli lite om det ska fortsätta några veckor till…

SNÄLLA, stötta mig och stärk mig. Hur farligt är det? Och HUR lång tid tar det att bli av med?

Älskar våra nya småttingar, och jag vill inte bli kallad djur-ovän, men vi har inte lust/möjlighet att lägga 3000 kronor på veterinärbesök för djur som kostat 250 kronor. Då bekostar vi en insomning.

Creation
0

Veterinärbesök kostar oftast mkt mindre än 3000kr :) Jag säger inte att du är en dålig ägare pga att du inte har möjligheten att betala en så stor summa pengar, men när jag säger att en vet-undersökning oftast kostar runt femhundra-/tusenlappen(beroende på klinik förstås) kanske du kan överväga det lite mer? ^^ Dock är ju även det pengar.

Jag tyvärr inte besvara på det om pevaryl ^^' Har aldrig behövt använda det på någon av mina djur :/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

Vet. besöket kostar knappast 3000 kronor iaf. :)  Och nej, du är ingen dålig ägare pga det. ;)   Tycker du ska lägga ut pengar på dom, du har ett ansvar för dom eftersom du köpt dom…. ;S

parsley
0

Är det Ringorm, svamp eller sellnic (fast det tror jag inte) så kostar veterinärbesöket några hundra kronor. Du kan ju fråga vad det tror att det kostar när du ringer till veterinären.

piggie
0

Köpte en kanin för typ hundra år sen. Det visade sig ganska snart att den hade Ringorm. Jag hade hunnit gulla rejält med den så jag fick det på min hals. Vi behandlade oss med Pevaryl eller något liknande i typ 2-3 veckor. Båda blev helt återställda =)

Jag är ingen expert, men jag kan inte tänka mig att det är direkt farligt att ditt marsvin slickar i sig salvan. Ring och hör med en veterinär, det är ju gratis =)

Ibland kan ju Pevaryl vara en kvinnas bästa vän, om du förstår vad jag menar ;) Då tar man ju det "invärtes", fast inte genom munnen då =) Tror inte att det är nån fara. Problemet blir nog att det inte finns tillräckligt med salva kvar och ringormen inte behandlas ordentligt. Men som sagt ring och hör med vet.

Kramar!

Abico
0

Jag hade Ringorm på en av mina honor för många år sedan. Åkte till vetten och fick det bekräftat och sedan smörjde jag med lamisil (fotsvampssalva) ett tag innan det försvann, tyvärr lyckades jag få det och när jag väl blev av med det så fick syrran det -.-' Men se till att tvätta händer och håll alla andra ev. djur borta.

Hanna 

busdax12
0

ja

idipidi
0

Det finns olika typer av Ringorm som är olika allvarliga. De värre typerna är svåra att bli av med. Det krävs svampdödande bad och sanering av allt de varit i kontakt med. Att hålla på och dutta med pevaryl kan ta bort sympromen tillfälligt men egentligen är djuren inte fria från det utan det kan blossa upp igen.

Jag förstår inte vad veterinrkostnad har med djurens kostnad att göra? Och oavsett handlar ett vet. besök inte om några 3000 kr.