Smitta till människor?
Ja undrar ifall marsvinen kan ha någon hudsjukdom som kan smitta till människor?

hur ser man om marsvinen har det då? det blir väl ringar då?

svamp kan smitta så om man har ett marsvin med svamp bör man alltid tvätta händerna efter att man rört dom!

oj.. hur blir det på vår hud då? Vårt senaste marsvin hade svamp men var behandlad för det o hon sa att det inte smittade då.. eller var det bara till andra marsvin?

har ingen aning…. men jag kollade på en sida och där stod det att det var extremt smittsamt…

men är det de även fast marsvinet behandlats? för då smittar et ju inte til andra marsvin iaf..

hmm…. konstigt
Japp, Ringorm smittar till allt möjligt levande -.-'
Hade det på en hona en gång, när jag väl fått bort det från hennes så lyckades jag få det själv. Och när jag fick bort det så hade syrran fått det i hårbottnen :O Det tog jättelång tid att få bort det ur skallen på henne… Inge kul alls.
Minns inte riktigt hur det ser ut, men visst är Ringorm - ringar, lite torra och ofta irriterade?
Hanna
Jo, runda märken som läker fårn mitten och därmed ser ut som ringar. Men det är inte alltid det är så tydligt, speciellt inte på små djru som marsvin. Runda fläckar är nog vanligare än ringar.
Okej :)
Hanna
rRingorm smittar till mnsk, vi fick det hela familjen nästan i olika svårighetsgrad
jag hade på benen o händerna och min dotter överallt. Men vi smorde mycket med samma salva som till marsvinen och på mig kliade det inte ens. Katter kan vara bärare av det utan att få det själva och jag tror det var så jag fick det. Har man en gång haft det kan man inte få det igen varken djur eller mnsk
Jag har fått ta bort 4 av mina marsvin och lyckats läka 2 med bad o insmorning mm.
Jag tror att några ungar som var i magen blev immuna för de har inte fått det. skrov Ringorm på google så får du mycket info.
prob. salvan är även här helt suverän

Mina djur har just gått igenom en saneringskur av just Ringorm. Det börjar med kala och lite "flagiga" fläckar, främst runt nosen och/eller ögonen…sitter mer ofta på just huvudet än på andra delar av kroppen. Nån fick en fläck på magen och inget mer…kan säga att jag har inte blivit smittad, men det beror säkert på att jag hela tiden haft latexhandskar på mej när jag hanterad det smittade marsvinen…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
…och jag blev alltså smittad av en katt som strök sig kring benen och troligtvis smittade hon även det första marsvinet. Svampsporerna kan leva kvar i flera år i miljön så det är rätt svårt att bli av med helt, iaf om man som jag har många marsvin i källare och i spec .marsvinshörna. Det är lättare att unga o gamla djur smittas
sära den du vet har det från de andra och behandla alla förebyggande med schamponering mm. De jag fick ta bort hade fått det jättesvårt med mycket sår o elände. Prob.schampot är bra och salvan o oljan
#13 - Jasså? jag visste inte att man blev immun mot det :)
Det låter ju bra iof. ^^
Hanna