Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 992 ggr
Abico
0

Mysterium i marsvinsburen...

Nu på förmiddagen har jag och pappa varit iväg en sväng och under tiden var lillasyster, lillebror och mamma hemma. När jag kommer hem så sätter jag mig vid datorn ganska snabbt, men Donken och Vincent börjar käka på väggen så jag lämnar datorn och går till buren istället. Då ser jag att Vincents och Donkens båda hus står staplade på golvet *hrm* Jag sätter in dessa till dom och ser då att något hänt i tjejernas bur också, deras bro är tillplattad, stenen flyttad och även huset står inte som det brukar (fast det flyttar dom runt rätt så duktigt själva) sedan ser jag två tre tussar svart/ vit päls i buren (?) och även i Sunes bur ligger en tuss päls och även där står huset lite snett (och det är ett riktigt tungt hus som han inte lär flytta själv).
Tar upp Wilma och tittar och ser att hon har en nästan pälslös fläck bakom ena armbågen ungefär, den är inte helt kal men ändå mindre päls än där borde vara. Jag tycker inte att det ser ut att vara någon Ohyra eller sådant, och det är inte irriterat. Tussen i Sunes bur är också svart/ vit och ev. lite brun vilket tyder på att det nog inte kommer från Wilma - men Sune verkar ha hår som han ska.
Jag har frågat ut lillasyster (13 år) och lillebror (5 år) och ingen av dom har varit i marsvinsrummet.. Det stämmer inte, då stenen i tjejernas bur är riktigt tung och Donken och Vincent (trots att dom kan mycket) inte kan stapla sina hus på golvet när dom själva bor i översta buren.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro nu. Lillebror ska bli utfrågad lite mera,  men jag undrar om han verkligen når upp till översta buren… Och rycka bort päls skulle han väl aldrig göra :O
Tilläggas bör göras att Greta (av ljuden att dömma) brunstar så hon kan nog vara på Wilma en del och att jag la in hö i burarna innan jag åkte och då såg allt normalt ut.
Så funderade jag så att tänk om Wilma blivit insläppt i Sunes bur, det förklarar ju pälsen där och Sune hugger ju mot det mesta i marsvinsväg så… Men Wilma är ruggigt snabb och hal att få tag i och det är ju knappt jag lyckas själv ibland, en femåring kan aldrig få tag i henne. Hormon-någonting har jag ju läst om härinne, att honorna tappar päls? Wilma är ju 4½ år eller så - ingen ungdom alltså.
Gaah, jag behöver hjälp att få ordning på det här. Jag vill veta vad som hänt här hemma :/

Hanna 

Mari
0

Vad har du för burar? tänkte om du möjligtvis har nån katt som kanske kommit in och lekt rövare på nått sätt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Här är en ganska ny bild på buren. Katter har vi inga men det är klart, grannar härikring har ju katter och hundar.
Har pratat mer med lillebror, han når upp till övre buren och kan ta ut husen (jäklar vad han växer -.-') och han hade även ett par vita hårstrån på tröjan. Jag har fått honom att erkänna att han råkade mosa träbron och att han troligen tog ut husen ur Donken och Vincents bur. Sedan hävdar han att han matat marsvinen, matskålarna är fulla med pellets men jag har för mig att jag fyllde innan jag åkte… Och burken med pellets står på hyllan som är en bit ovanför buren - dit når inte lillebror. Han hävdar då att mamma hjälpte honom att mata marsvinen, men hon säger att hon inte gjort det "Varför skulle jag mata marsvinen?". Jag vet inte, det blir mer och mer förvirrat tycker jag ;P

Hanna 

elinpelin96
0

haha ;P det låter lite roligt :P men jag ville bara säga att din bur e sjukt fin!

Thea-Cazzy
0

Det var konstigt :/

Creation
0

Skumt :S Hoppas du får allt utrett. ;/ Jag tror inte att din mamma skulle ljuga precis, men syskon kan vara rätt lögnaktiga av sig :P Utfråga dem mer x)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Skrotan
0

haha busig lillebror;) sätter en slant på att det är lillebror* ser mig omkring med pokerfacet, någon som sätter emot?*xD

FeliciaS
0

Oj oj oj Hanna… ;) Okej, är det din lillebror?

#2 Oj så litet Sune bor!? Vad har hänt!? ^^, Eller kan man dela av buren sådär?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag tror att det är lillebror. Pressade honom på information under maten och det blev en del osammanhängande svar men jag tror nog att han är det skyldige, kan fortfarande inte se att han skulle rycka en bit päls från Wilma men, olyckshändelser sker. Jag hoppas att han fått klart för sig att han inte får vara med marsvinen utan mig - jag har sagt det förr och det käns som om jag kommer få fortsätta upprepa -.- Men något liknande har aldrig hänt tidigare och jag hoppas verkligen inte att det händer igen.

#7 - Jag har delat av Sunes bur men en träskiva ^^ Han har inte använt hela buren sedan han fick den för sig själv. Jag vet inte om han är rädd eller så, har ju läst att marsvin kan bli oroliga i för stora burar för att dom inte ser andra sidan? Men så stor är den ju inte… Iaf. sedan han fick mindre så upplever jag att han lämnar huset oftare och är upp mer än tidigare - trots att ytan är mycket mindre.

Hanna 

FeliciaS
0

#8 Okej, vilken liten busig elaking. Hade det varit min lillebror så hade jag bokstavligen dödat honom! Mina marsvin är mina små skatter ^^, Oroliga i för stora burar för att dom inte ser andra sidan? Låter helfel. Bara man har mycket inredning så de kan gömma sig så finns det absolut inget "för stort" ;) Jaså, hur stor yta har han nu då?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Skrotan
0

rycka bort hår brukar väl inte lillebrosaor göra? även om dom kan vara busiga;)