Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 821 ggr
gulzebra
0

Långhår och sommarvärme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har stympat pälsen på ena långhåret idag så han kunde få se gräset också och inte bara känna det, om man säger så - kan inte vara lätt med lång peruanlugg framför ögonen precis ;P Kom att tänka på det här med värmen på somrarna, hur är marsvinspäls på långhår egentligen - blir det varmare med pälsen eller skyddar det mot värmen?

(Nope, jag har ingen aning om tråden hamnade i rätt kategori nu, chansade på raser iom att det gäller just långhårsraser)

Flyttade din tråd till allmänt istället. :) //CamillaS - Sajtvärd på mif

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

CamillaS
0

he he ja, du har verkligen klippt honom ^^, så söt han blev.
Angående din fråga så vet jag inte, men en bra fråga som jag också gärna skulle vilja ha svar på ^^

paronskrutten
0

dom ska inte i något fall vara direkt i solen, så att jag tror inte du behöver oroa dig :)

Helena

gulzebra
0

#2: Nej det vet jag. Men varesig de är direkt i sol eller inte så blir det ju varmt ibland när solen ligger på ordentligt. Här hemma lär det bli en bastu i sommar, solen ligger på hela eftermiddagen och kvällen när det är som varmast ute - blir varmt trots att solen inte når till marsvinsburarna riktigt :P

Hur som helst var det bara en allmän fundering över pälsens funktion :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[PixelMollan]
0

Funderar på att klippa Melissa oxå.. men vet inte om jag vågar xD
Det ser lite synd ut om henne o jag kan knappt se bak o fram på  henne :P haha!

Hon i mitten

idipidi
0

Visst borde det väl vara varmare för dem med mer päls, det tror jag. Jag brukar försöka hålla dem ganska kortklippta på sommaren.

Abico
0

Men så snygg han blev i sin nya frisyr! ^^
Och jag antar att det blir varmare med tjockare päls - människor med väldigt tjockt hår blir ju svettigare om huvudet än flintskalliga :P

Hanna 

gulzebra
0

Frågade på ett annat forum också, fick detta svar;

_"Kan det inte vara så att pälsen har en isolerande funktion? Med tanke på att de ursprungligen kommer från Sydamerika (Peru?), där det kan vara smällhett dagtid och riktigt kallt på nätterna, så borde väl pälsens funktion vara att isolera mot både kyla och värme?

Men lita inte på mig, jag teoretiserar bara. "

_Det låter vettigt - fast på långhår (och andra framavlade raser, ev även släthår?) borde ju viss funktion ha kunnat försvinna i aveln iom att den är rätt oviktig i fångenskap, iaf här i Sverige..?

CamillaS
0

men finns det långhåriga marsvin i det vilda?

gulzebra
0

Ingen aning… Fast jag tvivlar på det?

trocadero
0

Jag tror faktiskt att päls till viss del är isolerande. Vi hade en peruan när jag var liten och även fast vi klippte honom kort så var han ju fortfarande långhårig. Men han blev iaf inte lika varm som jag upplever att skinnysarna jag har nu blir på somrarna. Jag själv brukar gå i ovanligt mycket kläder på sommaren och brukar vara betydligt mindre besvärad av värmen än andra. Så jag tror inte man behöver oroa sej så mycket över det. Däremot blir ju mörka djur varma väldigt snabbt av solen oavsett hårlängd, även om den kanske inte är så varmt i luften.

Emma-U
0

Jag tror att det är sunt att klippa till de små grisarna i sommartid - det finns ju inte direkt någon risk att de fryser i alla fall. Det får man ju såklart se till.
Men jag förstår om man inte vill klippa dem om man har dem som utställningdjur - vilket jag i och för sig kan tycka är ett mindre problem ^^

Jag tänker även på att det bör vara olika beroende på vilken färg de har. Som vi vet drar svart till sig värmen och bevarar den på ett helt annat sätt än andra färger. Kanske är det ännu viktigare att klippa de grisar som är mörkhåriga? Eller vad tycker ni?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Mariaairam
0

Så söt! ^^,

FeliciaS
0

#7-#9 Nej, det finns inte långhåriga vilda marsvin. Det är ett "fel" som har uppstått som man har avlat vidare på :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MonaF
0

nej va sötta

CamillaS
0

Jag ska nog klippa Tweeny lite grann ^^,

Abico
0

#15 - Kapa mustachen? ;P

Hanna 

CamillaS
0

#16 Na… vad taskig du e :P

Creation
0

Du kan leka frisersalong och ge Tweeny värsta fina uppklippta frisyren xD

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CamillaS
0

ha ha, han lär inte sitta stilla så länge xP ^^

Creation
0

Bygg en mini-friseringsstol så ska det nog gå ;D

CamillaS
0

ha ha lycka till xD

Abico
0

#17 - Skoja bara, det är manligt med mustach ;P

Hanna 

FeliciaS
0

Hrm *harkel* Kom inte får mkt på OT-spår nu.. ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Närå Oskyldig

CamillaS
0

Oops, det är så lätt hänt..Oskyldig