Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1009 ggr
trocadero
0

Skinnykull med udda färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inatt kl. 3 föddes min P-kull. 3 honor och 1 hane (hanen längst till höger på kullbilden). Hade väntat mej färger som buffagouti, goldenagouti och likande då pappan är golden/white och mamman creamag./cream/white. Men två av honorna är rödögda… Dom längst till vänster på kullbilden. Jag gissar på att ena är buffargente?/white och den andra är pe white/grey?/golden. Kan det vara rätt?

trocadero
0

Honan jag tror är buffargente

trocadero
0

Båda honorna

trocadero
0

Honorna igen..

FeliciaS
0

Åh <3 Grattis till underbara bebisar!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
0

Så söta, de ser ut som de sitter och sover på bilderna!;P

idipidi
0

Fint med rödögt! Problemet är bara att om båda föräldrarna är mörkögda så kan du inte både få grey och helt rödögt i samma kull. :) Men det är superknepiga färger att färgbestämma… I princip hänger det ju p åögonfärgen. grey är rubinögd. Problemet är att de kan födas helt rödögda och mörkna…

Är det något som tyder på att den ljusare är argente och inte saffron? Överhuvudtaget skulle jag nog avvakta tills de vuxit till sig lite. Det blir mycket gissning såhär tidigt… :)

Creation
0

Grattis :) Snygga färger verkligen ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

trocadero
0

#6 den ljusare honan har en annan basfärg på det lilla hår hon har. Man kan knappt se det alls på bliderna då det var jättsvårt att ta foto på just det. Syns bara på dom hårstråna hon har i pannan och vid öronen.

Vad är alternativet att den mörka honan är för färg då? lilac? Hon har lite mörkare ögon en den ljusa just nu, men antar att det är naturligt också med olika nyanser oavsett vilka färger dom är.

trocadero
0

#4, #7 Tack!

#5 Ja det är precis vad dom gör

elinpelin96
0

Är dom till salu ? ;P

idipidi
0

Då tror jag också på buffargente/white och kanske saffron också med tanke på att mamamn är trefärgad. men det visar sig. Alternativet till den andra, om den inte är argente, är i princip bara lilac/golden/white. Eller om ögonen mörknar så är den grey/golden/white och den andra greybeserad argente. Kråångligt… Men anledningen är att ett mörkögt djur bara kan bara på grey eller lilac, inte båda. I andra kombinationer är det helt möjligt med grey och lilac i samma kull, men inte efter två mörkögda djur.

Stormviskaren
0

Guuud vad söta! Ge mig dem allihopa!!! <3 Färgerna kan jag nog inte hjälpa till med :/ Kanske som Ida säger, att de får växa till sig lite innan man kan se de lite bättre.

Abico
0

Åh, så söta ^^ Färger tänker jag inte ens försöka med ;P Men grattis får man ju säga, både till dig och mamma gris!

Hanna 

dreamiz
0

Jag ska inte heller försöka mig på färger men gu så underbara!!!

trocadero
0

#10 Argentehonan behåller jag nog. Skinnyhanen kan det vara en som är intresserad av, annars blir han tillsalu. Och dom andra 2 skinnyhonorna blir nog tillsalu.

trocadero
0

#11 Okej… får kanske ta och lägga upp lite fler bilder när dom är lite äldre så kanske det kan gå att avgöra. Det är ju väldigt kul med färger, lite synd att det inte finns nån sida som beskriver vilka färger som är möjliga och inte möjliga i olika kombinationer och liknande =)

Skrotan
0

följer trenden^^ vågar inte heller försöka med färger;)

men grattis till dina söta marsvinpan grisar med lite strössel på;)

elinpelin96
0

#15 okej det e bra att veta för att min mamma vill så gärna ha en skinnyhona… :)

elinpelin96
0

Vad kostar en hona ?

FeliciaS
0

#19 Skinnysar är dyrare än pälsklädda marsvin ;) Kostar ca 500 kr vad jag har sett. Dock inte dessa. (haha, vad skoj det lät)

Mvh Felicia

elinpelin96
0

Jag vet att dom är dyra

elinpelin96
0

dom jag har sätt kostade runt 250 :D

trocadero
0

#19 Jag har inte bestämt några priser på dom än, dom är ju inte ens en dag gamla =) Men det blir nog runt 600 vilket skinnyhonor brukar kosta.

trocadero
0

#22 Då måste det nästan varit av nån speciell anledning som att dom var väldigt överbehårade och icke rastypiska alls. Eller att ägaren var tvungen att göra sej av med dom fort. Jag har aldrig sett en uppfödare sälja sina "finare" skinnysar för så lite. Men priset varierar ju en del, ofta mellan 600-900 kr.

dreamiz
0

Finns en marsvinsfärgskalkylator. Jag fattar den inte men kanske du eller nån annan gör?

http://www.nada.kth.se/~joeljons/genetik/

FeliciaS
0

#25 Ja, den har jag med kikat på. Ida har varit med och gjort den, verkligen toppen även om jag inte är något vidare på sånt ;)

Mvh Felicia

Creation
0

Kanske Ida kan förklara då? ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#27 Mm, i en anna tråd då :)

Mvh Felicia

elinpelin96
0

#23 okej :) men då vet jag ju iaf :) #24 asså det stog i alla fall inte att det var något fel … hehe…. hon kanske bara ville få bort dom fort elr något ;P

idipidi
0

#25 Det krävs ju att man kan lite allmän genetik, kanske från andra djurslag eller så. Annars har jag full förståelse för att den är knepig. :)