Tjockt marsvin
Har stött på lite problem nu..
Min ena marsvins dam på snart 5 år börjar bli väldigt fet och jag måste göra något åt det men i samma bur så har jag en liten tjej på snart 4 månader som behöver sitt kraftfoder.. Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna lösa detta då jag skulle behöva ta bort kraftfodret helt och hållet från den äldre men samtidigt måste jag ge den lilla sitt kraftfoder..
Någon som vet någon smart lösning?
Har testat med att ta bort den äldre när dom får mat (på morgonen) Men den lilla äter absolut inte upp allt på en gång utan äter bara lite i taget.
Vore hemskt tacksam för hjälp…
Försök "stödmata" den lilla utanför buren med pellets/havre då :) När du sitter framför tv:n eller nåt ^^ Så kan hon minsann få sitta där tills hon ätit klart ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ta ut din gamla tant på golvet i en inhägnad och låt den lilla få äta under tiden.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MEn det står ju tydligt att den lilla inte vill ha på samma gång ;)? (till er som svarat.)
// Wizy.

Hur fet blir den gamla? >Hur mycket har hon gått upp i vikt? Jag tänker som så att hon är gammal och ofta (tycker jag) att äldre marsvin snarare får svårt att hålla vikten och blir taniga. Så utan att veta hur tjock hon blivit tänker jag spontant att det nog inte gör så mycket.
Envishet och drömmar

Ta ut den gamla på golvet i ngra timmar så sen lilla får äta sig mätt, eller som dom har skrivit stödmata den lilla när du har henne i knät osv hon får ju altid i sig ngt ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Håller med # 4. Du prova att ge den lilla kligröt utanför buren. Kligröt gör man genom att blanda vetekli med vatten. Vetekli finns att köpa i vanliga mataffärer. Det brukar stå på mjöl- eller hälsokosthyllan. Ev kan du blanda i vetegroddar också. Marsvin välter ofta ut kraftfodret och går och småäter av det senare.
#6 Eller havre- eller kruskakli som är nyttigare. Havrekli skulle jag rekommendera, innehåller mycket energi som den lilla behöver :)
Mvh Felicia
Okej, men om man ger gröt behöver man då ge kraftfoder?
Då testar jag med havrekli gröten :)
#4: Hon har varit rätt så tjock ett bra tag, det vill säga hon har inte bara gått upp i vikt nu utan har varit tjock ett tag. Jovisst är det ju så att de flesta marsvin blir tunnare när de blir äldre men det lär ju vara skadligt att dom är tjocka också, eller? Men jag skulle ju kunna ta bort pelletsen ett tag för att se hur det blir eller vad tycker ni?
Just ja, ska den gamla damen få någon gröt också eller ska hon vara helt utan?
#8 Okej, ja, det är skadligt för dom att vara för tjocka. Risken för en del sjukdomar ökar och trampdynorna kan bli ömma.
#9 Nej, om hon är tjock kan hon gott få vara utan :)
Mvh Felicia
Okej, tack för hjälpen :)

En del marsvinsägare undviker att ge marsvinen pellets pga att det ökar risken för urinsten. Deras marsvin får t ex havre, kornkross och/eller kligröt istället. Så om man vill behöver man inte ge pellets. En del gamla marsvin lägger på sig och blir päronformade.
#12 Precis, så gör jag :) Fast nu köpte jag nyligen pellets och ger dem lite utblandat med kornkross och havre så att Calypso, som jag äntligen har fått upp i 850g (!), håller vikten.
Mvh Felicia
#12: Jo, hon ser faktist ut som ett päron xD
kan man få se en bild på "päronet" X)
Om hon är päronformad har hon nog cystor. Min Tuffi fyller 5 år, och har ganska stora cystor, men om man känner över ryggraden är hon ganska smal.
Helena
#16 - Fast dom måste ju inte ha cystor - kan ju vara päronformade ändå :) Wilma som haft ett par kullar är ju lite rund om magen, men jag tror ju inte att det är cystor för det.
Hanna
Det var därför jag skrev "nog" ^^
Helena
'Kanske' hade varit ett bättre ord
xP hehe
sluta, din ordmärkare xD jag är sjuk xD
Helena
#20 Jag säger inte emot dig om att du är lite sjuk x'D Helt perfekt ordval!
Gaah! *slå dig*
Helena