Jack i örat - poäng avdrag?
Om marsvinet har ett jack i örat, ger det pängavdrag på utställning. Både i pet och ras?
Hanna

Vet faktiskt inte :)

Kommer inte riktigt ihåg. Sätter ett kanske tills någon annan svarar (det borde jag hålla koll på som fd. petclassdommare *host*).. Men om det bara är ett litet jack gör det kanske inte så mycket.. Finns ju marsvin som nästan men bara nästan fått hela ytterörat bortslitet..

Cazzy har ett jack i örat (Thea bet henne i örat när de var små xD) Men dom är inte utställningsmarsvin.

I ras ger det inte avdrag, så länge det inte rör sej om ett jättejack, där örat är delat typ.
I Petklass ger ett större jack avdrag.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Har sett mycket värre. Men det rör sig i så fall bara om typ 1 poäng. Tror de max kan få 8 p på öronen ändå. 10 som mest men man ska ju alltid ligga under lite
#6 - Okej :)
Hanna

Jag, som är petdomare, hade inte dragit för det jacket. Marsvin kan få jack i öronen vid smågnabb eller redan som bebisar. Tycker det skulle vara olyckligt om folk började hålla pettar i skilda burar, för säkerhets skull, bara för att de är extremt rädda om deras öron. Nu finns det ingen som gör det så vitt jag vet.
#8 - Bra att veta :) Han hade det här jacket då jag köpte honom som 6 veckors kotte, så det är nog ganska gammal för det såg redan då väldigt fint och gammalt ut.
Hanna
Bra att veta. Jag har också funderat på om det blir poängavdrag för små jack i öronen.

Min uppfattning är att det beror på domarens inställning, dagsform och hur kunnig ägaren ser ut (!). Jag vet flera marsvin som fått avdrag för en del domare och inte för andra. Man kan nog aldrig vara säker.
Envishet och drömmar
#11 - Okej.. Så du menar att om jag ser oerfaren ut så skulle det kunna hjälpa till att väga över till avdrag?
Hanna
Allt på en utställning påverkas ju av domarens uppfattning o tolkning.
#13 - Hm.. Jo, det är klart ^^
Hanna
Om domaren dömer enligt de regler som finns så ska små, läkta jack inte ge poängavdrag medan större eller oläkta jack ska ge avdrag. Någonstans måste ju gränsen dras. Ett marsvin med ett halvt öra kan ju inte bara passera när det är en konditions och presentationsklass.
Jag brukar kommentera alla jack men bara dra poäng om det är så stort att det stör eller om det är ett antal mindre jack (marsvinet har uppenbarligen blivit mobbat under längre tid). Många små jack kan också bero på obehandlad öronsvamp, men då ser det lite annorlunda ut.
#15 Låter ju vettigt!
*drar upp denna tråd igen*
Ludde har fått ett jack i örat av Kurri(Calvin)
Hade ju tänkt ställa ut honom i eskilstuna, men nu lär han vel få poängavdrag p.g.a det :/
Det är ju taskigt, egentligen så är det ju inte ägarens fel.. men det är endå dom som blir "straffade" på uts. för att marsvinen biter varandra i öronen :/
Tog en bild på hans jack med mobilen.

Olika domare kan ju ha olika uppfattning. Själv hade jag inte gjort något poängavdrag.
#18 ok.
Bindi har ett litet jack i örat vilket hon inte har fått poängavdrag för, varesig i Pet eller Ras :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus