harlequin?? *Vill se bilder*
Stämmer det att harlequin = black, cream?? I olika mönster eller hur ska en harlequin se ut? Ska den ha en viss teckning eller räcker de med att de har dem färgerna?
Finns de något speciellt namn för kombinationen choklate, cream?
Längtar efter svar på frågorna. Då jag nämligen har 2 ungar som är Black, cream och choklate, cream (båda har vitt i cresten) Är någon utav dessa harlequin eller något annat?
Av vad jag läst förstår jag det som att det ska vara i tre fält som följande:
Black, cream, blandat= Harlequin
Chocolate, white, blandat= Magpie
Alltså är nog inte chocolate, cream ungen harlequin ;) Eftersom att de båda dessutom har vit crest kan väl inte de räknas som harlequin eller magpie? =/ Eller har jag fel? ;)
Det kanske blir American crested magpie eller nåt? :p
Men jag ska överlåta den frågan till någon mer kunnig om just den teckningen ^^'
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag kan inte mycket om det där, så du får vänta på någon mer kunnigs svar ^^,
Måste bara fråga… Är det Siras ungar? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#3 Okej ;) Men vilken ras är pappan? *glömsk*
Mvh Felicia

#1 Nu blev det lite tokigt. Färgen white i kombination med black, chocolate, lilac, beige eller grey kallas Magpie. Färgen cream i kombination med black, chocolate, lilac, beige eller grey kallas Harlequin.
Black/cream är alltså black harlequin, chocolate/cream är chocolate harlequin o.s.v.
Teckningen ska vara som på en trefärgad men den tredje "färgen" är en mix av de båda färgerna. I priaktiken är det väldigt svårt att få till…
Och var man drar gränsen mellan vad som är black harlequin och vad som "bara" är black/cream är en fråga om tycke och smak i princip.
Vad gäller teckningen säger standarden:
De vanligaste felen: Ojämna gränser mellan färgerna. Avsaknad av någon färg på ena sidan. Band, dvs någon färg sträcker sig över mittlinjen, bälte, dvs någon färg sträcker sig runt djurets kropp. Inslag av avvikande färg i rutorna. samt ojämnheter i mixat fält.
Diskvalificerande fel: Total avsaknad av linjer samt avsaknad av någon variation av färgfält.
Den övre ungen skulle jag hellre kalla black/cream brindle då den ser så mixad ut i färgerna.
#6 Aha :p Kan typ ingenting om just de teckningarna ^^' Jag har bara sett bilder på magpie och harlequin med just black cream & chocolate white, så jag gissade att det var de enda man kunde ha :P
Men nu tror jag att jag har lärt mig lite iaf ;)
Jag tänker alltid lite tokigt x)
Jag måste sluta gissa fel på färger & teckningar snart ;D
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Man lär sig på sina misstag^^ Dessutom är det rätt krångligt :P
Helena

#10 Bilden är väldigt mörk, det blir lättare att se om du ljusar upp den.
Mvh Felicia
Magpie kan han inte vara om han är choklad och cream, läs mitt svar ovan. :)

Det är väl inte någon som bestämmer det. Det är en definitionsfråga. :) Dessa är väl oavsett att räkna som pet? Eller vad hade du för tanke med kullen? Han är ju väldigt ljus i chokladfärgen och så. På bilden i #13 syns det att han har vit fot, det avgör det för mig. Jag personligen skulle inte kalla det harlequin. Om han inte hade den vita foten så kanske.
Men det är helt upp till dig vad du vill kalla det för.

Bara för du påpekade att han hade en vitt fot var jag bara tvungen o kolla på han :P O själva foten är cream färgad men sen de hårstånen som är precis innan klorna är visst lite vita. Men de var inte mkt. Jo de är räknade som pet men tyckte deras färgteckning var lite häftig :P Då jag själv inte sett de innan, så var tvungen o söka o fråga lite. Jag hade nämlgen inte räknat med den färgkombinationen efter föräldrarna :) Du skulle inte vilja förklara hur de blev så?
Jag tycker att det ser tydligt ut att hela tårna är vita?
Alltså hur färgerna placeras på kroppen är det en massa modifieraranlag som styr. I praktiken är det väldigt svårt att förutse och styra över. Se bara på de som avlar tort n white, dutsch och andra teckningar. Även om föräldrarna är jättefint tecknade kan ungarna bli jättedåligt tecknade och tvärt om också.
Och själva färgerna är ju inte så konstiga? :) Mamman är är väl nästan samma färger med annan teckning?
#17 Mamman är White/buff/black :)
Mvh Felicia