Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1369 ggr
CamillaS
1

Första hjälpen!

Vad tycker ni att det kan vara bra att ha hemma i apotek väg t.ex.
Vad kan ens första hjälpen låda innehålla? både med medeciner oljor, huskurer och sånt.
Om marsvinet t.ex får förstoppning, diarré gaser i magen (hård mage) om man råkar klippa den i pulpan. om den får Ohyra, eller svampangrepp. 

Tips?

Emelie-E
0

Tänkte precis fråga detsamma:P

Abico
0

Potatipulver lär ju stoppa blödningar ^^ Men det blöder ju inte jättemycket (även om det känns så) när man klipper i pulpan så jag brukar bara pressa papper mot en stund…
Pevaryl är väl bra att ha hemma mot svamp, har själv använt min tub flitigt under större delen av vinter -.-'

Men sedan vet jag inte riktigt… Det skulle vara bra att veta :P

Hanna 

Stormviskaren
0

Gasbinda kan vara bra att ha. Blodstoppande pulver (finns på apoteket) Jodopax. Ivomec, pevaryl och helosansalva. Ohyreschampo. sen kommer ja inte på mer just nu.

Katarinaj
0

Någon tipsade om Minifom i ett annat inlägg, mot gasbildning.

Abico
0

Läste just i en annan tråd här att Minifom hjälper mot gasiga magar, så det kan ju vara bra att ha hemma. Och även Paraffinolja mot förstoppning kan ju vara bra att ha.

Hanna 

Sandra-B
0

Jag har Bactrim (nu även Baytril), Ivomec, Sebacil, Fortimell, Väteparoxid, Ögonsalva (kommer inte ihåg vad den heter) Stop Bleedning, 1 ml sprutor, kanyler.
Vaselin, bomull, tops.

Kan inte komma på mer som jag har hemma, inte just nu iaf.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

#6 - Vad använder du allting till då? För mig är det bara krångliga namn vet du ;P

Hanna 

CamillaS
0

#7 ja, det kan ju vara bra att veta också :P

Meeris
1

Hej,

har knappt hunnit installera mig här i forumet :-) få se om det här funkar…

Vi har hemma: Miniformdroppar - mot gaser, Kolsuspension/tabletter - mot diarré, paraffinolja - mot förstoppning. Men det ska ju bara ges vid tydliga tecken. Bra att ha: en liten (1-2ml) spruta (apoteket). MEN kolla alltid med en kunnig person/veterinär och experimentera inte själva!

Lite kan man ju påverka även genom "hälsomat"/örter. T.ex. färsk dill och fänkol är superbra, magvänlig mat. Kan ges vid minsta misstanke/matvägran/komma i gång i små mängder flera gånger om dagen. (men ta inte bort hö/vanlig mat för det skull!) Även fänkolste/kamomill har vi bra erfarenheter av vid enklare matsmältningsproblem. 

De senaste åren mest för marsvin vi var semestervakt för -men sedan januari har även mina flickor marsvin (2 i dagsläget) och då bör vi kanske utöka sortimentet. Har hittills aldrig behövt något alls mot ohyra/svamp mm - räcker inte det att skaffa när behovet finns? Vill säga det är inte så akut att det kan vara fråga om timmar ju?

Sedan anser jag det som jätteviktigt att veta hur man kan få tag i en någorlunda marsvinskunnig veterinär dygnet runt - det är bra att kolla innan något akut händer.

Creation
0

Just nu har vi väl miniform, smärtstillande och critical care… öh… typ allt :P Eller, tja, sprutor utan nål också ;) Och tops, bomull, övrigt nödvändigt.

#9 Välkommen hit :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Meeris
0

#10 Thx :-)

Abico
0

#9 - Tack för den lite mer detaljerade förklaringen ^^
Och välkommen hit :P
Ohyra är väl inte det allra akutaste, ofta hinner man ju iväg och köpa något när det slår ut liksom ^^ Men jag tycker det är bra att ha pevaryl hemma då mina teddys + rexen får svamp i öronen och den ena har även haft det i pälsen nyligen och jag då kan smörja på så snabbt jag ser något :) Men har man inte strävhår (tät päls som "isolerar" fukt nära kroppen och bjuder in svamp" så tror jag inte att man är i lika stort behov av pevaryl.

Hanna 

trocadero
0

#6 Måste fråga vad du använder kanylerna till?

Sandra-B
1
  • Bactrim (nu även Baytril)- Antibiotika
  • Ivomec- Mot Ohyra (tex sellnic, fick det från början mot static)
  • Sebacil- Mot ohyr (static)
  • Fortimell- För att mata matvägrande marsvin med (har speciellt hemma när jag har dräktiga honor och små bebiar).
  • Väteparoxid- Om de skulle få några sår eller bölder (även perfekt att använda själv:-P)
  • Noviform- Ögonsalva. Bra att ha hemma om de skulle sticka sig på ett höstrå eller bara bli irrirade i ögat av nån annan anledning
  • Stop Bleedning- Om jag skulle klippa i pulpan (använder det dock sällan till marsvinen, mer till hundarna)
  • 1 ml sprutor- Fungerar till allt:-) Tex när medicin ska ges, vuxnamarsvin måste tvångsmatas
  • Kanyler- Om jag tex ger Iomec i nacken ist för genom munnen, om jag ska rengöra sår är det perfekt att använda en kanyl på sprutan, blir en liten "stråle" av exempelvis väteparoxiden. Har även använt kanyl och spruta för att punktera en relativt stor böld.
  • Vaselin- För att smörja torra öon och/eller tassar
  • Bomull- Rengöra med
  • Tops- Rengöra öronen med, doppa i Stop Bleeding och trycka på osv. 

Kan inte komma på mer som jag har hemma, inte just nu iaf.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Abico
0

#14 - Tack :)

Hanna 

CamillaS
0

Bra #14 :)

Sandra-B
0

:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

trocadero
0

#14 Du kanske menar ögonsalvan Noviform.

Sandra-B
0

**Stämmer bra,, var precis och kollade tuben:-)
Jag ändrar i inlägget ovan så det står med där.

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

#14 Men hur länge håller antibiotika? Hur ska det förvaras?

Själv har jag bara bomull, vaselin, tops, väteperoxid, Vickssalva och plastsprutor till matning ^^, Men blodstopp-medel skulle ju inte skada :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Jag tror att bactrimen är hållbar till maj 2009 (har inte flaskan här men kan kolla sen om jag kommer ihåg).

**SMF 237 Sweet Dream's