Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2009 ggr
Wiizy
0

Skillnad Dalmatin - Roan?

Vad är skillnaden på en Dalmatin och en Roan?

parsley
0

En dalmatiner är prickig. En roan har enfärgat huvud och är stickelhårig och har alltså en blandning av vita och färgade, t ex black eller golden, hårstrån över kroppen.

Wiizy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men Asta passar väl in som en dalmatiner då…?

Marsviin_
0

japp, jag skulle nog säga att asta är en dalmatin

Creation
0

En ganska dålig dalmatiner då, eftersom att hon verkar ha en stor svart, roanad fläck mitt på ryggen… =/ Och en oroanad uppe vid nacken typ?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Du har ju fått ett tydligt svar i #1, så enkelt är det :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Wiizy
0

Mjo, men då kan jag väl klassa Asta som en dåligt tecknad dalmatiner? :/

Abico
0

Wilma är ju en dalmatin, en dålig sådan också - saknar två svarta tassar (jo, dom finns där men inte i svart ;P) och har tätt med svart på bakdelen.

Jag sticker in en fråga här också då ^^
Vart går gränsen mellan en dålig black dalmatin och en white/black (tex.)? Förstod någon frågan? *s*

Hanna 

parsley
0

Jag har inte hållt på med dalmisar men jag skulle gissa att att man reggar djur som är någorlunda prickiga som dalmatiner och djur som har större avgränsade fält som black-white. Om inte annat för att markera att djuret bär på det letala dalmatineranlaget. Djur som bär på ett letalt anlag får inte paras med varandra, eftersom det ger missbildade ungar. Därför paras alltid roanar och dalmisar med en self eller non-self i passande färg. En feltecknad roan kan man regga som t ex golden roan-white. En fel- eller dåligt tecknad roan kan ge vältecknad avkomma. Förmodligen sammma sak med dalmisar,

Sandra-B
0

**Asta är även cream, därför är hon reggad som roan och inte dalmatiner.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

idipidi
0

Oj, man får absolut inte registrera dalmatiner eller roan som black/white! Så fort man misstänker att djuren kan ha dalmatiner/roan anlaget så ska de registreras som dalmatiner eller roan. Var gränsen mellan dalm och roan går är däremot flytande och en definitionsfråga.

Artikel om dalmatiner och roan skulle varit i senaste MM men kommer nu i nästa MM istället.

Wiizy
0

#9 - aha okej. :) har inte tänkt på att hon är creme alls! :O  är hon ingen creme dalmatiner då? ;P

idipidi
0

#9 Hur menar du då? Att de inte kan vara black/cream dalmatiner?

Wiizy
0

#12 - Nej, haha. strunta i mig. ser nu att jag virrade runt.

Sandra-B
0

**Nej inte alls, men där Asta är cream är hon 100% roan (det är helt blandat, 50/50) och jag tyckte därför att det passade bättre att regga henne som roan.

**SMF 237 Sweet Dream's 

parsley
0

#Förlåt om jag uttryckt mig otydligt. Det är naturligtvis som idipidi säger. Inom roanaveln reggar man feltecknade roanar som t ex golden-roan-white, om roanen har bläs eller något annat teckningsfel. Vet inte om samma sak förekommer hos dalmisuppfödarna, att man reggar en dålig dalmis som t ex black-dalmatiner-black.

Wiizy
0

#14 - Aha, okej. :)  Btw, du ska få uppdateringen av Sally snart…

#15 - OK, intressant. =)

parsley
0

Sen finns det ju sådana här godsaker också. Gamla goa M, som är golden-goldenaugoti-roan. Hennes pappa var en de golden och hennes mamma en liknande spräcklig sak.

Wiizy
0

#17 - Söt ^^'

Sandra-B
0

**:-)

Ok:-s

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

Får roan ha "bläs" på nosryggen…?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

#14 Ok. :) Tyckte det verkade lite konstigt…

#20 Inte om de ska ha godkänd teckning.