Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1060 ggr
destroytheantx
0

Skaffa ett till marsvin

Hej!
Jag skulle vilja köpa en kompis till mitt marsvin Rufus, men han är ungefär 1 ½ år nu, är det försent för detta, är han för gammal? Tänkte så det inte blir slagsmål.

Tacksam för svar.

/Emelie

Stormviskaren
0

nej han är absolut inte för gammal. de är bäst om du köper en han unge. en vuxen hane och en bebis fungerar oftast utmärkt.

destroytheantx
0

Okej tack! Jag var mest orolig för att han skulle vara för gammal. Men så bra att han inte var det då :)

DianaG
0

Berätta hur det går sen :)

destroytheantx
0

#3 Ja det ska jag göra :)

Förresten så undrar jag om ni tror det skulle gå bra att ha marsvinen i garaget nu i vår, självklart kommer jag sätta dit ett element isåfall.

Creation
0

Det beror förstås på temperaturskillnaden :/ Den får ju inte vara för stor, för då kan ju svinen frysa ihjäl! :o

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

destroytheantx
0

#5 Ja det förstår jag, men vi har ett ganska varmt garage så det ska nog inte vara för stora tempraturskillnader.

Creation
0

Ta reda på temperaturen där först, man vet aldrig ;) Inomhus brukar det väl vara typ 19 grader skuller jag tro? :/

Mari
0

Ang garage så får de ju inte dra mkt. Antar att bilen kanske åker in och ut, hur blir det med avgaser då? Det är ju inte heller bra för de små svinen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

destroytheantx
0

I garaget har vi två rum. Ett rum där bilarna står & ett rum där marsvinen är i nu, så det kommer inte avgaser på dom. Glad

Creation
0

Mitt råd är att du sätter in en temperaturmätare, så att du ser om temperaturen skulle sjunka! ^^ Man vill ju inte att svinen ska frysa ;(

destroytheantx
0

Har redan en temperaturmätare & det är varmt & skönt Skrattande

Wiizy
0

Men hur varmt är det då?!

destroytheantx
0

#12 Det är över 10 grader iaf.

Wiizy
0

Man brukar ju ta ut marsvinen på sommaren när det iallafall är 15 +, iaf dom jag vet.

Creation
0

Jo, så är det.

Wiizy
0

Så 10+ är ju kallt, iallafall enligt mig..

FeliciaS
0

Du kan absolut ha en 1,5 års hane med en yngre hane på ca 8-12 veckor. Tänk bara på att första mötet är jätteviktigt ;) De ska träffas på neutral mark (där ingen av de har varit/varit väldigt sällan) och vara badade.

#16 Ja, +10 grader är kallt…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

destroytheantx
0

Men när vi köpte marsvinet sa hon i djuraffären att det var ok med +10 grader! Det är förresten över +10 grader. Glad

Wiizy
0

men dom flesta djuraffärer är inte kunniga för fem öre inte om marsvin, tyvärr.

Det är fortfarande kallt. jag skulle inte ha dom om det inte vore iaf 15+ som minst! :/

FeliciaS
0

Minst +15 grader, ja, det håller jag med om :) Men jag skulle inte ha mina marsvin under +18 grader *s*

Mvh Felicia

Creation
0

Jag har läst nånstans att marsvin inte bör vara ute om det är under 17 grader… :/ Det har jag aldrig gått under iaf.

Mimus
0

Varför ha svinen i garaget :S

destroytheantx
0

Min mamma är allergisk så jag kan inte ha dom inne. Men jag nu på sommaren behövs inget element, det blir varmt där inne ändå.

FeliciaS
0

#23 Okej, så synd. Nackdelen med att inte ha dem i bostaden är ju att de inte finns lika nära till hands och desto mer man är i närheten av dem desto lugnare blir dem :) Men hur gör du på vintern då, då är det ju för kallt för dem i garaget? Tänk också på att de är väldigt känsliga för drag och att marsvin som bor kallare behöver mer mat för att behålla hullet.

Mvh Felicia

Swea
0

Har du fått så du har två nu?

destroytheantx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Jo på vintern ställer vi in flera element. Det kan bli jättevarmt där inne eftersom det är ett välbyggt garage med tjocka väggar. Det kan ej bli drag där inne, om man inte har öppen dörr då förståss. Men det har jag ju inte.

25# Jo jag har fått två. Lägger in en bild på min lilla Filur.

Hatasallad
0

Men oj vilket tjat om hur varmt marsvinen ska ha! Djur är överhuvudtaget mer känsliga för värme än kyla. Är det över 10 grader så ser jag ingen fara att ha dem där.

Hur går det med pojkarna? (:

destroytheantx
0

#27 Tack för att du försvarar mig ;P Jag tror inte heller det är någon fara att ha dom i garaget vid 10 grader. Förresten så är det mer än 10 grader. Minst 15.

Det går jättebra med grisarna. Ska försöka få dom mer tama, men jag gör framsteg :P