Hur länge är en marsvinshane könsmogen?
Hej. Jag undrar hur länge är en marsvinshane könsmogen?
Oj… Man vet väl inte egentligen när fertiliteten avtar tror jag? Min hane parar inte honorna längre, helt ointresserad när de brunstar, och han är 4,5 år och kastrerad. Kasteringen har nog inte med det att göra, för de 3 föregående åren har han försökt göra små barn ^^, Men fr.o.m ca 6 veckors ålder (varierar) i alla fall.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har en femårig hane som fortfarande är mycket intresserad av honor och intresset lär nog hålla isig ett tag till verkar det som.
Någon som vet en gammal hane som har fått avkommor? Hur gammal?
Mvh Felicia
Det finns väl inget "bäst före-datum" (xP) på hanar? ;) De kan väl fortsätta para tills de är så gamla att de inte orkar?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

# 3. Jag vet en hane som producerade bebisar när han var drygt sex år gammal. Han hade dock haft ett uppehåll på ett par år och inte parat innan han kom på hur man gjorde och satte två kullar till livet innan han plötsligt dog.
Envishet och drömmar
Det är väl lite så att om man vill att de ska para så gör de absolut inga bebisar. Däremot så fort man antar att de är sterila och sätte dem till hen hel flock med honor, då parar de allihop fort som sjutton… ;)
Alltså. Man ska aldrig, aldrig anta att en hane är steril och sätta honom till en flock honor om det inte är okej att honorna blir dräktiga.
#6 Tss.. haha :)
Mvh Felicia