Kan uppfödare byta namn?
När jag var yngre, hade jag ett underbart sheltie marsvin.. Tyvärr ligger stamtavlan nerpackad någonstans bland allt annat.. Så kan inte kolla detta..
Men jag undrar, kan en uppfödare byta namn? Hittade precis en uppfödare inte alls långt ifrån mig, och måånga av hennes marsvin heter så som mitt marsvin hette, men själva uppfödningen heter något annat..
kan det vara så, att dem bara har bytt namn?

Byta och byta… Alla uppfödningar som registreras i SMF får ett nummer i stigande ordning (t ex SMF 1234 Tårtans). Man kan inte byta namn till det numret. Däremot finns (fanns) det ingen regel som säger att en person inte fick ha mer än ett namn. Te x så kan min marsvinsuppfödning heter SMF 1234 Tårtans, men om du och jag bestämmer oss för att starta en uppfödning ihop kan vi ha ett annat namn, t ex 1235 Kakans. Om jag sedan tröttnar på mitt namn kan jag registrera en ny uppfödning (men inte på nummer 1234) t ex 1236 Kexets. Det är möjligt att den regeln är ändrad, jag är inte så uppdaterad.
Hoppas att du förstår hur jag menar.
Envishet och drömmar
Det finns inget som hindrar en person från att byta uppfödarnamn om det är det du menar. Men då måste man gå igenom hela processen med att registrera nytt namn igen.
Fast så som det låter på din fråga verkar det som att det likagärna kan vara en uppfödare som har köpt flera djur från samma uppfödare som du köpte marsvin ifrån?

Ah, okej..
Kollade nu, och de har inte samma nummer, men kom att tänka på, hon kanske har gjort en ny? På smf står det att den ena föder upp black dalmation och self black, men har några sheltie honor, medans den andra, som jag köpte marsvin av, inte finns med.. Så det kanske är så att hon "slängt" sitt andra namn och skffat sig ett nytt? Om det går?
Aja,, om inte annat kan man ju skicka ett mejl och fråga, hade varit kul att veta vart mitt marsvin kom ifrån=)

#2, så kan det ju också vara, men som jag skrev i #3 så "finns" det ingen info om den jag köpte marsvin av..
nej alla står med på SMF´s hemsida än så länge. Men de var inte en privatperson som regga då? man kan regga sina kullar bara man är med i SMF. Men dock inte med dubbelnamn och inte med uppfödarnamn,

Jag har ingen aning, fick marsvinet när jag var 10 år, så jag vet inte alls var mina föräldrar köpte det någonstans..
sen förstod jag inte riktigt det andra:P är inte alls insatt i detta..
Sen finns hon med bland skyddade uppfödar namn, men ingen info finns om henne och man hittar ingenting på google..
Uppfödningen kanske har upphört?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jo, det är ju inte det jag vet.. om det är så att hon som bor här har tagit över hennes marsvin, eller helt enkelt startat en ny uppfödning i ett annat namn..
Men för att göra det enkelt, ska skicka iväg ett mejl och fråga=)
Det är himla mycket enklare om du säger vem det gäller. :p

Tänkte slippa det, ifall jag skulle ha gjort bort mig helt:P
men iaf, mitt marsvin hetter Marsha's Mirocko, alltså hetter uppfödningen Marsha's.. Och nu har jag hittat en massa marsvin som heter Marsha's mm hos en som heter Mercury´s..
Om ni förstår:P
#10 Men du vet inte vad uppfödaren heter?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vet du vad uppfödaren heter?
Annars hittade jag precis namnet :p
Kan pm:a om jag inte får lägga ut här *s*
Och då blev allt mycket enklare. Marshas uppfödning finns (osäker på i hur stor skala dock), men hon använder inte internet. Har alltså varken mail eller hemsida.
Mercury's är en helt annan uppfödning som dock köpt marsvin från Marshas.

#11 nej, min stamtavla ligger nerpackad i någon låda någonstans.. Och innan jag hittade marsvin.ifokus hade jag ingen aning om att uppfödarnamnet var det som var "ibörjan" av marsvinens namn..
Så det enda jag vet är Marsha´s
#12 jo men det kan du göra om du vill^^ se om jag "känner igen" det=)

#13 ah okej, då vet jag det=) Tack för hjälpen!
Kolla vad jag hittade! Annons från 16:e april! ;D
Med telenr också! ^^
Nu kan du få tag på henne om du nån gång i framtiden vill köpa marsvin därifrån ;)
http://www.blocket.se/vi/15986470.htm?ca=13_s
Jag är världens bästa privatdetektiv :P

Hon som har Marshas heter Marita. Hon som har Mercurys heter Margita. :)
Envishet och drömmar

#16 det är inte samma nummer som jag hittade:P
#17 haha, inte så långt ifrån varandra ändå:P
Men nu vet jag vart hon bor och så iaf^^,
Tack för all hjälp^^

Jag tror att de uppfödarna samarbetar och när man köper in avelsdjur så är det ju inte konstigt att de kommer från en annan uppfödare. Adress till den ena av dem ni nämner finns på SMF Västras hemsida.