Ranghöga marsvin?
Vad är dom vanligaste beteéndena på ranghöga marsvin?
Hur vet man att detta marsvin är ranghög?
Det där är inte en så enkel fråga. Det ska bli intressant att se vad du får för svar. Min erfarenhet är att de marsvin som mobbar andra inte är ranghöga utan osäkra. Ofta har de varit låga i rang och blivit hackade på tidigare.
Ranghöga marsvin har de andra marsvinen respekt för. I en flock med en bra ledare är det lugnt och harmoniskt.

I vissa flockar / grupper tycker jag att det är svårt att se vem som är ranghögst. Har man satt ihop två marsvin i olika åldrar brukar det äldsta marsvinet vara ranghögst. Mina ranghöga marsvin har haft lite olika beteende. En hona var t ex ilsken och bestämd, så hon bestämde över de andra. En annan hona var ledarhona för att hon var klok och förståndig. När jag städade i buren brukade hon t ex alltid sitta i mitt i städningen och prata och berätta för de andra att det var en fullständigt ofarlig burstädning på gång. Någon hona har varit ledarhona för att hon varit störst.
När marsvin ska göra upp rangordningen så brukar de klappra tänder åt varandra och gå med sidan först mot den andre så de ser stora, starka och farliga ut.
Marsvinet som bestämmer brukar vara etta till maten. Ofta går det till så här: Ettan tar t ex morotsbiten, tvåan stjäl den när ettan har munnen full med mat, ettan tar tillbaks den och sen äter de ihop.
Det har ingenting med hur mycket dom kurrar också?
Ådi och Ludde kurrar väldigt mycket, speciellt när dom är i famnen. medans Tweeny inte kurrar nånting typ. och Curry har jag aldrig hört kurra.. och han är nu 3 månader snart.
#3 Honor kan ju också vara ranghöga. ;)
Men visst, att de kurrar och uppvaktar är ett typiskt hanigt beteende och ju hanigare, desto mer ranghöga brukar de vilja vara åtminstone. Med hanig menar jag mest att de är sexuellt intresserade.
Så delvis kan det ju ha ett samband.
#4 ok. Jo självklart vet jag att honor kan vara ranghöga också. :)
Jo Ludde försöker rida på Curry ganska mycket, speciellt när jag bara har haft Curry i famnen och sedan släpper tillbaka honom till Ludde, då ska det ridas, jagas och ha sig. ;)
Här hemma är Cinnober ranghög, skulle jag tro(trots att de ju är så små och pluttiga båda två *s*). ;) Han är större än Dianthus och får alltid äta ur matskålen först. När jag tog ut dem på golvet var det alltid han som ledde och Dinno sprang efter. Sen kurrar Cinno mycket.
Jag tror att det är beteende för ranghöga, om jag inte har fel? :/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tuffi är ranghög som sjutton :P Hon är äldst, och kan gå emellan två av dom andra svinen för att äta grönsaker utan att dom gör nåt mot henne :P Coolt tycker jag, önskar dom hade samma respekt för mig ;P
Helena

I en bur hade jag marsvinstant, hona med ungar och yngre halvvuxen hona. Den unga honan fick sitta med bebbarna nästan hela tiden och putsa dem. De var bara hos mamman när de åt. Den äldsta honan såg mest till att bebbarna inte störde henne, åtminstone när hade blivit ett par dagar gamla. Dräktiga honor brukar bli ranghöga, eller inte behöva bråka sig till en rang i flocken. Sätter man in en dräktig hona till några andra honor så brukar de nöja sig med att nosa på magen.
Det som jag märker av mest hos Calypso, som är "flockledare" är att han får göra vad han vill - om han vill gå någonstans och de andra marsvinen är ivägen flyttar de på sig, han kan köra iväg de andra marsvinen från matskålen osv.
#3 Kurrar gör dem mer som ett dominansbeteende för att visa att de bestämmer, är tuffast osv. Men det behöver inte alls betyda att det marsvinen som kurrar bestämmer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus