Svullen mage! Hjälp!
Min lilla marsvinpojke som är nästan 2år nu har plötsligt magen svullnat upp. Han pipper när man lyfter han på magen och den är jätte hård. Han vill inte äta och lägger sig bara i ett hörn, enna ögat har runnit pyttelite och han andas ibland lite konstigt!
Snälla hjälp!
Att han inte äter och ligger i ett hörn är väldigt allvarligt. Du behöver ta honom till en veterinär så fort det går! När marsvin inte äter är de i regel mycket sjuka. Det går väldigt fort med så små djur. De vill helst inte visa att de är sjuka och därför har de ofta hunnit bli väldigt dåliga innan man upptäcker att något är fel.
Vad det är går inte att svara på såhär över internet tyvärr. Har ni gett honom mycket grönt utifrån?
Det kan vara så att han har gasig mage(Trumsjuka). =/ Min Emma ville inte röra sig så mkt när hon hade det och pep lite när man rörde vid hennes(hårda) mage. Ögonen rann också. Dock minns jag inte om andningen lät konstig… det kan bero på att den gasfyllda magen trycker på de andra organen, därav lungorna och får marsvinet att andas "konstigt".
Trumsjuka orsakas ofta av för snabba foderbyten(snabbt byte till gräs om sommaren ex.). Undrar samma sak som idipidi.
Hursomhelst bör du ta marsvinet till veterinär snarast!
Det verkar ju vara smärtsamt för honom…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nej han har inte fått något grönt utifrån än och han har samma Lottie foder som innan. Hans jämåriga kompis är hur pigg som helst.
Kan gaser leda till matvägran? Dom blir ju så smala snabbt
Om de har ont och mår dåligt så slutar de äta, nästan oavsett vad som är fel.

Hej, är ju ingen expert, men får dom hö varje dag, har läst någonstans att det är det viktigaste för ett Marsvin, för att hålla i gång magen. Är han förstoppad, kan det tyvärr gå fort, med dödlig utgång. Jag råder dig att ringa ett Djursjukhus meddetsamma för att åtminstone rådfråga. Han får inte lida i onödan.
Katarina
Inte denna helgen för jag har inte hunnit handla *skäms*, ska försöka boka tid till imorgon pga han itne vill dricka heller

Men du ring! Jag vet ju inte var du bor, men ring smådjurskliniken på Helsingborgs Djursjukhus och rådfråga, dom kan ju ha något tips, kanske måste ge honom vatten på en sked. Ringa kostar inget, så gör det för din lille väns skull, han är beroende och utlämnad till dig.
Katarina
Då tror jag att du har orsaken där.
Jag vill inte låta pessimistisk, men det går fort utför om marsvin inte äter. Det handlar inte om några dagar utan snarare timmar.

Jag Googlade precis nu Marsvin hård mage. För lite hö, trumsjuka, det handlar som sagt om timmar och djuret lider.
Katarina

Hade kanin som blev förstoppad, fick rådet av djursjukhuset att ge Paraffinolja eller matolja. Men vet INTE om det gäller för Marsvin, har du ringt?
Katarina
Ska ringa djursjukhusets jourtelefon så får vi se vad som händer
Tack för hjälpen!
#10 Konstigt att de sa paraffinolja ELLER matolja. Paraffinolja hjälper vid förstoppning eftersom att den inte tas upp av kroppen. Matolja däremot tas upp av kroppen.

Gör det och berätta sen, hur det gick. Lycka till!
Kram Katarina

#12 Jaha, det visste jag inte. Nu hade jag Paraffinolja hemma, eftersom jag hade haft det till en långhårig katt som blev förstoppad. Men dom sa har du inte Paraffinolja ta matolja. Hm, men som sagt, man bör ju alltid rådfråga en Veterinär först. Det kan ju vara skilja mycket mellan olika sorters smådjur.
Katarina

Ett tips som kan vara till hjälp vid gaser i magen (hjälper alltså inte vid förstoppning vad jag vet) är Minifom, som man brukar ge till människobebisar med kolik. Det tar bort ytspänningen på gasbubblorna så att spänningen i magen minskar (vet inte den exakta mekanismen). jag har använt det vid några tillfällen där marsvin har haft uppenbart svullen, hård och gasig mage och det har hjälpt varje gång. Minifom köps på Apoteket och är receptfritt, kan vara bra att ha hemma i marsvinsapoteket.
Men nu är det ju inte säkert att denna gris har råkat ut för just detta. Det kan lika gärna vara förstoppning eller någon annat problem som ligger bakom som har lett till matvägran.

#15 Ett bra tips. Jag halkade bara in här i dag, brukar hålla till på Övernaturligt i Fokus. Men min son har två marsvin som peppar, peppar inte har haft magproblem ngn gång. Har hört att 80% av Marsvinets föda ska utgöras av hö!? Jag har tur som får hö av en Bonde, fri tillgång och jättefint hö. Men det skadar ju inte att ha lite olika saker i sitt marsvinsapotek.
Katarina
Som tidigare sagts så - när marsvinet slutar äta och bara ligger så är det mycket allvarligt. Har du tagit kontakt med djursjukhus ännu?
#18 - Välkommen hit säger jag lite snabbt då ^^
80 % av marsvinens föda ska bestå av hö ja :)
Hanna
#15 Det fick jag till min gasiga Emma och det botade jättebra ^^
Meja08: Som sagt, ta grisen till vet :)

#19 Tack! Ja jag hoppas verkligen hon har kontaktat Veterinär! Nu, ska jag krypa ner. Kikar in här i morgon igen,
Kram Katarina
Hej!
Allting gick så fort ringde till vet. och dom gav mig tipset om matolja. Min lilla gris vägra ta det och en timme senare somna han in. Nu går hans kompis hemma helt ensam, jätte jobbigt att se han leta efter honom verenda gång jag har tagit upp o han o släpper in han igen. Funderar på att köpa en jämn gammal kompis till honom.
Vad trist :( Det finns nog ett par till salu annonser här på forumet och omplaceringshemmen brukar vara fulla såhär års - kika där också om du har något i närheten.
Tröst kramar till dig!
Hanna
Detta får väl vara en påminnelse till alla om att aldrig skippa hö…
Och tyvärr funkar marsvin så. När man märker tydliga symptom är det ofta försent.
Har fått erfara det själv när min lilla dog p.g.a diarré. :'(
Det går fort då också..
Nej, vad tråkigt slut för honom…
#24 Precis, det är verkligen viktigt! ;) Glömde hö när vi åkte upp över en jul till Sthlm, köpte på Arkens zoo på vägen upp men det visade sig vara mögligt. Så på julafton var jag ute och plockade torrt gräs i massor ^^, Tur att det inte var någon snö!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Så tråkigt.. Tänker på er

vad synd… :/ detta bevisar ju som sagt att man alltid ska ge dom hö dygnet runt…
Vart står det att hon inte gett sitt marsvin hö?
Jag hittar det inte…
Hanna

#29 i inlägg #5 o #6
Vill verkligen beklaga att den gick bort. Som sagt, vad jag har förstått är det väldigt viktigt att agera snabbt, när Marsvin visar symptom på att inte må bra. En annan sak som jag vill "putta" lite för, är att försäkra era småttingar. Kostar inte många kronor om året, men väldigt bra att ha när veterinär måste uppsökas.
Kram Katarina

Oj xD Jag skrev i fel tråd eller snurrade igen. ^^,

Inlägg 5-6 står att den inte fått hö?

#32 I inlägg #6 står att hon inte hunnit handla hö!
Okej
Hanna
Beklagar sorgen. :'(
Åh, så trist att det alltid ska ske så fort =(

#33 - Öhm… samma sak? ;P den fick ju inte hö om man inte hunnit handla, eller hur?

har du förresten bara ett marsvin? :/

#38 i #3 står det att hans jämnåriga kompis är hur pigg som helst ^^

#37 Öhm, själv…Du skriver ett ? efter ditt inlägg #32, därför trodde jag att du frågade.

#30 - Sorry.
nej va sorligt. Vila I Frid. hoppas kompisen kan få en ny kompis så att den slipper gå ensam. kolla hoss www.eragons.se/ där finns det massor med sötis grisar som blivigt dumpade frö att dom tröttnat på grisarna. men alla marsvin blir väldigt bra behandlade där. och det är marsvin i varierande ålder:)

#42 - Eh… Jag kan ju säga att det är Många marsvin som kommer in till Eragons pga allergi, ändrade familjesitutioner också, så att bara säga som du gör att man dumapar av djuren tycker jag är jäklans fel! För som jag sa ovan, det kan vara vad som helst igentligen. :S
oj va tråkit:( men man måste altid ha hö annars bli dom sjuka och kan dö!!!!!:(

#44 - Men det står ju att hon nite hann köpa. alla gör misstag!

#41 Lugnt…
nummer 45
misstag oki men dödlia och inte hinna låter märklit tycker jag nog faktiskt det tar ju liten stund innan marsvin dör om de inte har hö!!!!!!!!!:/

#47 - Skrik inte åt mig.
"dödlia", betyder det "döda"? Tror du hon gjorde det med mening alltså? :S Nehe… och förresten, dom dör inte om dom inte har hö en STUND, utan dom bör klara 1-2 dagar utan hö, sedan dör dom. (Och ja, mina marsvin har hö dygnet runt).

#47 #48 sååja inte börja bråka nuu ( #47 det är absolut inte bra att bråka med wizy för dåå blir hon läskig ;P)

#49 - Hahahha… läskig? säkert ;P. Men nej, jag tänker hålla mig inom ämnet nu, hon kan ju skicka PM om hon vill mig någonting…

#50 ja det kan hon ju göra i sånna fall ;)
Inte mer OT i tråden nu, snälla.
Hanna

Förlåt hanna
numme 48 wiizy
dödlia betyder inte döda dödlia betyder dödlia:\
#54 Dödliga, menar du? ;/ Vaddå "dödliga och inte hinna låter märkligt"? :S Förstår inte formuleringen.
numer 55 creation
jag menar att man inte kan göra så dödlia misstag och att man inta kan hinna köpa hö på så länge låter märklit.
Men sluta tjaffsa om ämnen som inte hör hit! Ta det via pm istället! Det är väl tråkigt att vi ska behöva låsa trådar p.g.a att vissa medlemmar inte kan veta när det är nog? ;) /Felicia, medarbetare
Mvh Felicia
#57 Idag blev du visst ifokus-polis :$ xP
#58 Riktigt trist när så många ska anklaga varann hit och dit, någon måtta på dålig stämning får det väl vara ^^,
Mvh Felicia

#57 Inte för att låta kall på något sätt, jag beklagar verkligen det som hände den lille grisen, men en idé är ju att låsa tråden.
Det finns ingenting mer att skriva om ämnet då det som har hänt har hänt - och då slipper vi "lyssna" på tråkiga kommentarer som inte hör hemma här.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#60 - Jo, jag tror faktiskt att jag ska göra det.
Eftersom att vi behövt säga till två gånger i samma tråd - någon måtta får det vara. I annat fall vill vi ogärna låsa trådar av det här slaget ifall att någon annan har liknande problem med sitt marsvin och vill ställa någon fråga i tråden.
Meja08 du är så välkommen att skriva ett par minnes ord om din lilla pojk och lägga ut någon bild på honom om du vill det i kategorin "Regnbågsbron: bortgångna marsvin".
Ber om ursäkt för att jag blev tvungen att låsa tråden.
//Hanna
Hanna