Marsvins dilemma.. :'(
Såg Wizys tråd och kände att jag också behöver prata av mig lite eftersom det tynger mig så.. men ville inte prata i Lollos tråd så jag gör en egen.
Vet inte riktigt vad jag ska säga och jag känner mig verkligen jätte dum nu för att jag känner på det här sättet jag tänker berätta om och tycker det är jätte jobbigt att skriva detta, så hoppas bara ingen blir sur på mig nu.
Jag köpte Ådi från Beatniks uppfödning som vuxen, en helt underbar marsvinskille är han. Ådi hade då en kompis som hette Fix och kom från Rospiggens uppfödning. Fix råkade ut för diarrè och dog pga det.
Så då blev jag tvungen att skaffa en ny kompis till Ådi, då kom Tweeny in i bilden, jag köpte honom av Witiwi´s på Sollentuna husdjursmässa. Ådi och Tweeny hade lite små gnabb för sig men det gick snart över och dom blev kompisar.
Efter en tid ville jag utöka flocken med en till, köpte då Luneas Öivind "Ludde" som pusslet satte in en annons om, och så var han plötsligt hemma hos mig. Ådi, Tweeny och ludde badades och introducerades på neutral mark, allt gick bra så jag stoppade in alla i deras då nya bokhyllebur, lite jag och så, men inget allvarligt. Relationen fortsatte att vara spänd mellan Ådi och Ludde, men inga sår uppstod så jag lät dom hållas. Men efter ett tag så blev det bara värre och värre… minns inte vem som hoppade på vem och utlöste första allvarligare bråket men denna gång blev dom som en ihoprullad boll. Ludde fick sår på rumpan, jag provade att sätta ihop dom igen men nästa gång fick han sår i läppen. Så denna gång särade jag på dom helt. Fick då börja sökandet efter marsvin nummer 4. Fastnade ännu en gång för en annons här inne, denna gång från Luneas om lille Calvin "Curry" Vi hämtade Curry och han blev den fjärde grisen i den splittrade flocken. Introducerade Ludde för Curry, allt verkade gå bra. inget bråk eller så bara lite jaganden som vanligt.
Och här är jag nu, med en bokhyllebur som är delad på mitten med två marsvin på varje sida…
Ludde och ådi går överhuvudtaget inte ihop, dom har blivitdom värsta fienderna mot varandra man kan tänka sig. Så fort någon av dom råkar se varandra så hackar dom tänder som symaskiner eller så fort dom bara känner lukten av varandra.. Tweeny hade inga problem med ludde förut, men nu när Curry kommit in i hans bur så blir dom också en boll Tweeny fick ett sår i läppen och Ludde fick ett litet på nosen.
Saken är den att jag mår väldigt dåligt av att ha dom på detta vis.
Bokhylleburen gjorde jag inte för att dela av den så att marsvinen skulle få liten yta igen, den var ju till för att dom skulle få det så stort som möjligt!
Vet inte vad jag ska göra… har tyvärr börjat fundera på omplacering av Ludde och köpa en liten bebis så alla 4 kan gå tillsammans…
Det känns som att detta är egoistiskt av mig, men jag känner att mina marsvin inte mår bra av att vara i varandras sällskap (dom som inte går ihop) vill verkligen inte detta så tro nu inte att detta är lätt för mig… men jag vill verkligen försöka få en flock som fungerar tillsammans.
Om nu mina tankar är helt uppåt väggarna så kommer jag vel få ha det som jag har nu.. men det är inte roligt att höra dom bråka och hacka tänder mot varandra hela tiden fast än dom inte ser varandra..
och skulle det inte funka med bebisen så får jag vel ge tillbaka den och bara ha tre marsvin.
men vill höra vad ni tycker..
för jag mår inte bra av detta..

Försöker mig på ett snabbt svar innan jag måste dra iväg till skolan. Att ha en stor flock hanar tillsammans utan problem är nog väldigt svårt och lite av ett önsketänkande. Man måste isf hitta den ultimata kombinationen av ranghöga/ranglåga hanar och att alla hittar sin plats utan alltfär mycket tjaffs. Tyvärr tror jag att det är väldigt svårt.
Visst är ett alternativ att omplacera Ludde och försöka ha Ådi, Tweeny och Curry tillsammans men risken finns fortfarande där att det blir tjaffs så småningom när Curry växer upp. Jag tror ju ändå att det ultimata i ditt läge är att ha dem två och två så som det fungerar idag (för de funkar väl bra ihop två och två?).
Och att omplacera Ludde, ha de resterande 3 tillsammans och introducera ytterligare en bebis till dem tror jag inte heller riktigt på. Det är så myckets om ska klaffa och har du otur så kan allihop bli osams istället och då är du tillbaka på ruta ett igen. :/
Jag tycker att Sophie har svarat dig väldigt bra, jag kan inte annat än hålla med henne. Jag tycker att du ska ha kvar dina 4 hanar och låta dem gå ihop så som de trivs tillsammans (Ådi + Tweeny och Ludde + Curry). Att omplacerade Ludde och köpa en nya kommer nog bara ge samma problem när Curry blir äldre. Hanar lever ju inte tillsammans egentligen, naturligt sätt, så att alla 4 skulle gå ihop är lite osannolikt. Det bästa är att ha det som det är, vad gör det att du har 2 st hanflockar? :)
Hur stor yta har varje par nu? Har de tillräckligt med yta kan du dela av buren högre så att de inte kan se varann. Annars är det väl antingen att skaffa en ny bur eller något mer komplicerat - att bygga på höjden.. ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Precis, det var detta svar jag tänkte att jag kommer få, men behövde nog höra det endå.
Men jag litar på er och håller nog med om att ni har rätt i det ni säger. Jag håller kvar dom som det är nu… hmm får fundera på att bygga om buren. för som sagt så tycker jag att dom bor för litet, även om dom får mycket golvtid.
får se om jag kommer på nån bra lösning som känns bra för både marsvinen och mig utan omplacerings tankar. :)
Tack för era svar.
#2 bur delarna som dom går i nu är 83*75.
Och jo, dom är avdelade så dom inte ser varandra, men dom kan stå och hacka tänder mot varandra endå på varsin sida om väggen. ;)

Jag håller med föregående. Min pojkvän har lite av samma problem. Han har 4 st hanar, alla är vuxna.. Dom går två och två. En gång gick dom alla 4 tillsammans i en jättebur, men snart började det bli blodigt slagsmål och då särade han på dom direkt. Men två av dom, Linus och Wille, är ungefär som fiender. Dom är båda två högst i rang och kan absolut inte gå tillsammans. Dom två som är lägre i rang är Helge och Sickan, så Sickan går med Wille och Helge med Linus och så länge dom har det så, så går det jättebra..
Så jag håller med #1 där, att ha en stor flock hanar tillsammans är nog väldigt svårt.
Sedan håller jag med #2, jag tycker oxå att du ska låta det vara som det är nu, av den anledningen som #2 nämnde.
#4 Ja, jag ska behålla dom som dom går nu. :)
Men försöka göra ändringar på buren, men det blir nog inte så lätt. har lite dålig fantasi, och inte så bra med pengar för tillfället.
Låt det vara och vänta tills de är vuxna och har lugnat sig och se vad som händer. Det kan hända mycket. I bästa fall kanske t.o.m. de kan gå ihop alla fyra såsmåningom när hormonerna lugnat sig.
Men det där är så olika. Jag brukar (peppar peppar) inte ha några problem med att ha mina vuxna hanar ihop, men å andra sidan skulle jag gärna önska att de var lite hanigare för de är inte de bästa på att para heller…
De har det stort som de har det nu också! Det är bara i din hjärna som det inte ser stort ut. ;) Jag vet hur det är, man vänjer sig jättefort vid stora burar och förstår inte hur man nånsin kunde ha dem i mindre burar förut.
He he tack #6 ;)
va trevligt för dig.. jag önskar mina var mindre haniga och du tvärt om. :p
Tror du har rätt i det att man vänjer sig fort vid stora burar. ;)
_Ni har diskuterat något helt oviktigt som inte hör till tråden, dessutom sker anklagelser från en specifik person mot en annan - sluta upp med sådant. I slutändan kan det sluta med avstängning! Har tagit bort inlägg som inte hör hit.
/Felicia, medarbetare_
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nu har jag i och för sig bara två hanar, men de har betett sig likadant som dina två alfahanar ^^
Efter att de bråkat, alltså bitit varandra så det blödde, särade vi på dem i någon vecka. Men min karl tyckte det var löjligt och bestämde sig för att ta ut dem på mattan och låta dem träffas än en gång - hoppet är ju det sista som överger en ;) De sprang runt på mattan och hackade ganska mycket tänder mot varandra, men sen var det över. Lite utfall mot varandra gjorde de också, men ingen skada skedde.
Vi särade på dem igen, just för att man inte vill att det händer något när man sover eller är i väg, och märkte att det då blev värre.
Så efter det satte vi ihop dem och "tvingade" dem att komma överens genom att inte sära på dem nåt mer. Och sedan dess har det faktiskt gått bra.
Det är ju såklart en risk att ta, att låta dem vara tillsammans även om de hackar tänder och nosar upp sig mot varandra, men för mig fungerade det att vara lite avvaktande och stå ut med deras utfall mot varandra.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
haft samma problem me mina 4 killar men nu går dom tillsammans alla 4 o ja tycker vincent (som e den mest dominanta) lugnade sig efter 1årsåldern ungefär. den äldsta, phille, som han bråkar me (han e 4 år o vincent 1,5) har börjat gå undan mer o mer o inte svara på kaxigheter från vincent,,. hoppas d löser sig för dig oxå! tyckte mina vande sig vid varandra o accepterade varandra efter att d gått i en avdelad bur o nosat o sett varandra hela tiden :)
Vill bara poängtera att min tråd var absolut inte riktad till luneas uppfödning!
Alla kan man få otur med sina marsvins beénden. tror inte på att det handlar om luneas grisar i sig.
Hon har säkert underbara grisar och jag har två av dom. :)
och "hennes" grisar går ju tillsammans i sin bur här hemma. ;)