Bestämma burkompisar själv
Min pethona Pannacotta har sedan ett tag tillbaka gått själv i en bur eftersom det inte har funkat med någon av de nya burkompis som jag har försökt med. Hon ska snart sättas med hane så det blev en nödlösning där hon fick gå ensam fram tills dess, ville inte bryta upp kombinationer av burkompisar som funkar ihop och just nu har jag inte så många olika varianter att välja på heller.
Idag när jag kom hem från skolan sitter Pannacotta inne hos sina grannar (2-åriga Undine och 2,5-mån gamla Calaisa) och mumsar hö i godan ro. Undine ligger och slappar och Calaisa knaprar hö hon också. Blir först alldeles kall och tar upp alla grisarna och kollar igenom dem men inte en skråma på någon. De verkar vara hur bra kompisar som helst. :) Mellan burarna har jag en hög mellanvägg men Pannacotta har lyckats tugga ett litet hål i bakkanten och klämma sig igenom. Nu har jag tagit bort väggen helt och de tre tjejerna har en dubbelbur att röra sig över. Synd bara att Pannacotta ska sättas med hane om två veckor så att jag måste sära henne från sina nyfunna vänner.
Ett litet tillägg bara - Pannacotta är brunstig nu och väääldigt kärvänlig mot sina nya kompisar, kanske var det därför det inte blev något tjaffs! ;)
Ja, så kan det gå när marsvinen väljer burkompisar själva… ;)
Eftersom att hon delade vägg med dem kanske hon lärt känna dem lite under en längre tid? =/ Intressant.
Marsvin fungerar på mystiska sätt ;p
Det går tydligen att få marsvinsskygga marsvin att hitta kompisar med *s* ;) Då vet man att det i alla fall inte är hopplöst att försöka sätta ihop trodda marsvinsskygga marsvin med nya rumskompisar. =) Eller sätta dem i buren bredvid med möjlighet att på något sätt ta sig över en dag :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det är lite som när man nån gång slängt ihop två riktiga bitchar som inte funkar med några andra. Man förväntar sig tredje världskriget och blodbad men istället ser två marsvin som bara diskuterar saken lite och sen är bästisar…

hoho =) Är Pannacotta brunstig NU? Jag sätter Ullrik i en taxi och skjutsar över honom ;) Han är alldeles nybadad, så hon tycker säkert han är jättetjusig *S*
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Oj oj oj :) Men så härligt att allt gick bra ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Haha, vilken härlig historia ^^ Nu ska du se att hon är tillbaka i gamla vanor igen när hon dumpat bebbarna och sådär ;P
Hanna

#3 Haha, jamen gör det Ulle! ;) Fast hon borde ju brunsta igen strax efter Ullriks ankomst så hon får nog hålla sig tills dess. ;)
Pannacottas tilltänkte make är alltså en jättesöt och roligt tecknad rexhane i chocolate/buff/white som heter JumJums Ullrik. :) Söta petbebbar ska det bli där är det tänkt. Ullrik ägs av Ulle/JumJums som är så snäll och lånar ut pojken till mig och Pannacotta. :)

Marsvin är fantastiska. Upphör aldrig att fascineras av deras beteende.

#5 Jajemän, säkerligen… ;)
Får man se en bild på pet-älsklingen nån gång då? 

vilken härlig historia. :)
så söt!
dom vill väl välja kompisar sj'lv precis som vi ;)
Inga personliga påhopp tack! Har ni åsikter om varandras djurhållning, ta det personligen via pm. Tack! /Felicia, medarbetare
Mvh Felicia
Synd att folk ska förstöra trådar ibland… -.-
#10 #11 #12 Vilken söt trio! ^^ Minns nu att jag sett Pannacotta tidigare och tyckt att hon var riktigt vacker. ;) Bedårande! Förstår varför du vill ta en kull på henne. :) Men så beror det kanske mest på att hon har en fin personlighet? :p
Men sluta diskutera Sophies djurhållning nu! Ta resten vi pm om ni tycker det är viktigt! Trist att sådana anklagelser ska uppstå. Snart låses tråden om ni inte slutar. Tack! ;)
Mvh Felicia

#25 Det kan ha varit Pannacotta du har sett tidigare men jag har också haft en storasyster till henne som är nonself saffron dalmatiner, Betty Sue heter hon, och bor numer hos en uppfödare här i närheten. :)
Pannacotta är en riktig sötnos med världens typ och kropp, sen är jag väldigt svag för just saffron dalmatiner också och ännu hellre trefärgade pettar i roliga färgkombinationer så det är vad jag hoppas på i kullen mellan Pannacotta och Ullrik. :) Föder ju "egentligen" upp rasdjur (self/crested buff & saffron) men det är nåt visst med petkullarna och mina uppfödingar brukar dessutom ha en tendens att gå riktigt bra i petclass vilket förstås är extra roligt. :)
#28 Ja, hon är verkligen jättefin! :)
Mvh Felicia
#28 Jag tror det var Pannacotta ;)
När jag hör namnet ringer en klocka lite svagt bak i huvudet :p
:o Saffron dalmatiner måste vara jätteovanligt.
Jag har iaf inte sett många x)
Hoppas att du får lite fler special-färgade ungar!
Det är alltid roligt med lite sällsynta kombinationer. ^^
Vafasen, Louise! Det var ju här du skulle säga typ "vänta bara tills Idefix-pettarna kommer" men istället smörar du om saffrondalmatiners hit och dit… Bah! :p ;D
Jag tycker man kan fråga sig om honor som inte kan gå ihop med (nya) burkompisar eller har svårt att acceptera burkompisar är något att avla vidare på….?
Men visst alla har vi våra gränser/uppfattningar för var onormalt beteende går, och jag vet ju faktiskt inte allt som kan ligga bakom om varför hon inte gått att ha ihop med andra marsvin innan.
Men det verkar ju som att Pannacotta nu äntligen hittat sina burkompisar i alla fall!;)
Blir nog en väldigt tuff kull med henne och choklad rexen!=P
Jätte fina bilder.=)

#31 Haha… :) Men saffron dalmatiner ÄR jätteovanligt, och fiiint! ;)
Hehe, jag kan vara snäll mot Idefix-pettarna istället, Ida ;P
"Vänta bara tills Idefix-pettarna kommer!"
Ge mig en present nu! ;)
Helena
Snart kommer nån och säger att vi inte får vara OT så jag är tyssst…
#35 Tack, jag slapp! Bra initiativ :)
Mvh Felicia

#32 Anledningen till att det inte har fungerat med de två andra honorna jag har provat med (har alltså bara funnits två lämpliga kandidater) är olika.
Med den ena honan var det Pannacotta som blev runtjagad lite för mycket för att jag skulle tycka att det kändes okej att lämna dem ensamma och med den andra honan var det precis tvärtom. Den andra honan är yngre och har en, förhoppningsvis framgångsrik, utställningskarriär framför sig så jag vågade inte riskera några större skador och särade på dem kanske lite tidigare än jag hade gjort i annat fall.
Men Pannacotta har alltså inte varit omöjlig mot båda honorna utan det är kombinationerna som inte har fungerat. Men nu funkar det alltså alldeles utmärkt med de här två tjejerna. Calaisa var f.ö den yngre honan som jag provade med tidigare och som det inte fungerade med då, men nu går det alltså bra. Knasiga marsvin. ;p
Men alltså. Ett och annat OT-inlägg måste väl vara okej? Annars blir ju sidan _väldigt_ steril. Eller ska det enbart vara en sida för fråga-svar? Det är väldigt begränsat hur många som har glädje av en sån sajt tror jag. Idealet tycker jag vore om man kunde ha både " fråga-svar", visa bilder och mycket diskussion och prat runt marsvinen och marsvinsintresset.
Det är en svår gräns. Å ena sidan om det blir för mycket prat om annat och välsigt internt så skrämmer det bort folk. Å andra sidan skapar för mycket "trådpolisande" också dålig stämmning.
#37 Okej.=)
Skönt att de fungerar bra tillsammans nu då!=) Nu fick de ju dessutom en dubbelt så stor bur att röra sig i, vilket alltid är uppskattat av alla marsvin.;P
#38 Låter som ett bra ideal!;)
Håller också med dig om att det blir mycket "trådpolisande".
Tycker det om något har förstört stämningen här inne på mif på sista tiden, dock har det kanske inte varit så mycket nu som det var för bara ett litet tag sedan…
Tänkte bara säga att jag själv har inget emot sånt som t.e.x #30 #31 & #34 skrev, tycker bara det kan vara lite trevligt med roliga kommentarer ibland.=P
Men för det ska det ju heller inte spåra ur ämnet helt… men det är tråkigt när det är helt strikt också.
Oj med OT det blev nu….;P
#31 Öhh… jag tänkte säga det
Hihi, någon som är avundsjuk för att jag gillar nån annans pet-marsvin? xD
Äsch, du vet att dina långhår ligger mig varmast om hjärtat ^^
*smöra smöra smöra för att vinna tillbaka Ida på min sida* ;P
(det rimmade ju ;D)
#38 =/ Ja, så länge trådskaparen är ok med det och det inte blir "flum", så borde väl OT vara tillåtet? Tkr att sidan börjar bli lite strikt…
#38-42 jag håller med er.