Tillåtet eller förbjudet?
**Låt oss påbörja en ny diskussion!
**Den här gången om vad som ska tillåtas och inte tillåtas i trådar här på marsvin.ifokus.
Några frågor att börja med:
**Ska man få avvika från ämnet genom att skämta eller skoja?
**- Någon gräns till antal skämtinlägg? Vad tycker du?
Ska man låta ämnet utvecklas till något annat ämne? - Att någon berättar något och någon annan fyller i med något som rör en sak som kommit med i "berättelsen", men inte riktigt rör ämnet?
Ska man få avvika från ämnet med mer eller mindre relaterade frågor?
- T.ex. en fråga som faktiskt rör det aktiva ämnet eller en fråga man kommit på när man läst diskussionerna om ursprungsämnet?
Bör mif:s regler bli striktare/slappare på något sätt?
- Något som måste förbättras när det kommer till reglerna så att vi ska få en bättre sajt?
Nu tog jag bara frågor som dök upp i huvudet(de är inte de bästa :p), ni får gärna själva lägga till frågor. Detta ämne känner jag bör diskuteras, då frågan(frågorna) dykt upp ett flertal gånger den senaste tiden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Personligen anser jag att man ska få skämta/skoja(så länge det inte går i överstyr och tar över hela tråden), ifall trådskaparen tillåter det. Lika regler tycker jag ska gälla om utveckling av ämnet i tråden eller orelaterade frågor som dyker upp. Det är allt jag har att säga om det.
Just nu kan jag inte komma på andra regler som bör ändras, men övriga kommer säkert på något.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Något som jag noterat på flera ifokussidor är att de som "är kompisar" gärna skojjar friskt med varandra och även hänvisar/hintar om saker som ingen utomstående vet något om…. detta är väl i.o.f.s ok men ibland känns det som slöseri med tid att läsa inlägg som typ "ha ha, som du brände bullarna igår", "ska du säga som kom försent till föreläsningen" osv.
Dessa inlägg gör gärna att man tappar tråden och är helt ointressanta för de oinvigda. Vill man föra sådan samtal kan man väl göra det över telefon, mail eller msn? Ibland verkar det bara som vissa personer vill "bevisa" att de har många kompisar.
Att lägga in skämt i inlägg, eller smilisar är bara trevligt tycker jag… men det ska ju vara en del av inlägget och inte ta överhand.
Att helt kapa en tråd är väl onödigt, men relaterade frågeställningar är väl ok?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Jag håller med #2.
kan man inte ha en "klotterchat tråd" om ni fattar där man kan vara lite slappare och så skärpa sig på de andra…?
#4 - Men är inte det samma sak som flumtråden som just förbjudits?
Hanna
jag tycker att det borde förbjudas att man inte får skriva tex. "guud så söööt" och så vidare i säljes och köpestrådarna..
Det är grymt irriterande när folk svarar där bara för att säga att djuren man säljer/vill köpa är söta. Lika när de svarar bara för att säga att de vore intresserad om de hade mer plats/fick för mamma eller pappa och sånt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 - Fast det är ju synd om annonsen sjunker som en sten bara för att ingen fick svara trots att dom gillar marsvinet.
Men jo, jag förstår hur du menar :)
Hanna
#7 Jo det är sant, men det är sjukt tråkigt att se att man har 10 nya svar och alla säger bara att marsvinen är söta :S
Då är det väl bättre att använda den fina funktionen "putt" ? :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

**Men det spelar väl ingen roll om folk skrver putt eller att marsvinen är söta?
Det blir ju lika många nya svar för det.
Fast du menar kanske att det bara är trådstartaren som ska skriva *putt*?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#9 Ja trådskaparen ska skriva putt om den vill att annonsen ska leva vidare. Så hade jag tänkt, att bara de som är intresserad av det man säljer ska svara så det inte blir en hel drös med inlägg om hur söta och fina djuren är och så vidare.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 - Okej, jo jag tror att det finns fler sajter som har liknande regler…
Hanna