Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1261 ggr
MoaL
0

Bimectin mot skabb

Hej allesammans!
Har någon här behandlat sina marsvin med Bimectin mot skabb?

Jag har använt Bimectin mot skabb till både råttor och möss med gott resultat. Det kan både injiceras och ges i munnen. Injiceras det på råtta/mus ges det ungefär en gång i veckan i tre veckor har jag för mig. Ger man det oralt så är det två gånger med tio dagars mellanrum. Enligt min veterinär som jag pratade med i telefon imorse, så fungerar Bimectin precis som Ivomec, och marsvin behandlas likadant som råtta/mus - naturligtvis med annan dosering.
Vad säger ni? Jag har nämligen Bimectin hemma, och skulle naturligtvis bli väldigt glad ifall det fungerar.

Snabbt svar är väldigt önskvärt!
Tack på förhand.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mari
0

Säger veterinären att det är okej så skulle jag inte kunna se någon annan möjlighet :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Det är precis samma som att använda Ivomec.  Bimectin innehåller ivermectin, precis som Ivomec gör.

Ivermectin är alltså den verksamma substansen i Ivomec. Ivomec är bara den mest "kända" medicinen.

MoaL
0

Ja, jag hoppas att hon har rätt då. Hon är inte sååå himla insatt i smådjur, men hon är väldigt hjälpsam och trevlig, så jag får väl försöka. :)

Tack. :)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

idipidi
0

#1 Det är alltid bra att vara försiktig. Jag vet många veterinärer som skrivit ut penicillin till marsvin, trots att de kan dö av det…

MoaL
0

Tack för informationen Idipidi, det visste jag faktiskt inte. :)

Mvh,
Moa

Currymarsvin
0

Det enda jag vet om skabbmedicin är att man inta ska ge det till dräktiga honor eftersom deras ungar då kan se ut som min lille Kummin, med missbildade fötter.

#4 Kan marsvin dö av penicillin? Just penicillin eller av alla former av antibiotika?

idipidi
0

Fast det där undrar jag verkligen över. Det finns inga såna bevis vad jag vet. Alltså i de kontrollerade studier man gjort ser man inga såna effekter. Jag vet flera som behandlat under dräktighet utan några som helst problem. Det vore intressant att veta hur man kommit fram till att missbildningarna beror på ivomecet.

Penicillin är livsfarligt för marsvin, ja. Just penicillin, inte andra typer av antibiotika. Ofta ger man sulfapreparat.

parsley
0

Bactrim heter den sortens antibiotika som man kan ge till marsvin.

idipidi
0

Fast det finns flera andra antibiotika också som marsvin tål.

FeliciaS
0

#8 Eller Baytril :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus