Ska kanske köpa marsvin...
Jah ska kanske köpa ett marsvin, så jag behöver en massa tips och sånt :)
Först och främst: marsvin måste, enligt lag ha minst en artfrände. man skaffar aldrig bara ett marsvin.
Basföda är hö, det ska dom ha fri tillgång av. C-vitaminrika grönsaker varje dag. Kraftfoder första året. Vatten i vattenflaska.
Stor bur.
Köper du marsvin från en seriös uppfödare får du tips ifrån dom hur du ska sköta dina marsvin. Det där var bara lite basic. Lycka till!
Helena

Ojj, skrev fel, menad såklart jag funderar på att köpa TVÅ marsvin :)

Tack :)
Först av allt vill jag bara säga: Välkommen till marsvin.ifokus! Hoppas att du kommer trivas här. :)
Jag kan börja med att berätta att marsvin är flockdjur och alltså trivs bäst minst två. ^^ Ensamma marsvin är väldigt osäkra, är svårare att tämja och kan bli deprimerade, vilket inte är något man vill utstätta någon för! :( Det finns också en djurskyddslag på att marsvin ska vara två, så tekniskt sett har du ju inget val. :P Därför borde du skaffa två stycken i alla fall… och från en uppfödare. Djuraffärer stöder grossister som inte tar hand om sina marsvin lika väl och marsvinen därifrån sköts inte så bra. ((Du kan läsa mer om det i denna artikel: Djuraffär eller uppfödare?)) En seriös uppfödare erbjuder dessutom livslång support och lägger verkligen tanke på vilken ägare djuren hamnar hos. Det känns ju mycket bra att veta. :) Heller så säljer inte de seriösa uppfödarna djuren för att få ut pengar ifrån dem, inte sällan alls går de på minus istället.
Kika runt lite på artiklarna här omkring och tveka inte på att fråga om du undrar något ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Oj, det var ingen lätt fråga! :)
Det bästa jag kan rekommendera dig är att läsa artiklarna på sidan, som du hittar under fliken "Artiklar", och kolla runt på olika hemsidor - SMF, Humlan m.fl.
Man blir aldrig fullärd och jag, som har haft marsvin i 8 år, lär mig fortfarande nya saker hela tiden :) Det viktigaste, som man ska tänka på och komma ihåg, är att tänka igenom köpet. Det är levande varelser det handlar om och inget man bara gör sig av med om man tröttnar :)
Till sist ska du vara välkommen till Marsvin.ifokus! Undrar du över någonting är det bara att fråga.
/Felicia, en av medarbetarna
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej :)
Jah skrev fel där uppe menade såklart TVÅ marsvin :)
Ja, du har ju fått lite bra länkar och sådär. Jag följer strömmen och tipsar om de Artiklar som finns härinne, därifrån kan du nog lära dig en del iaf. :) Och sen kan du alltid ta och fråga om det är något, härinne finns en stor blandning marsvinsfantaster - från rena nybörjarna till uppfödare med många års erfarenhet och de allra flesta vill inget hellre än att sprida sin kunskap vidare.
Välkommen hit ska du vara, hoppas att du ska trivas!
//Hanna
Hanna
Ja, du har fått bra svar.
Så vill bara önska dig välkommen hit! :)
//Camilla - Sajtvärd