OT: Sommarjobb
Jag har börjat fundera på att sommarjobba i sommar :) Det är bra med extrapengar och jag har ändå inte så mycket för mig. Dock är ju "problemet" att jag är tretton år gammal :/ Vad för saker kan man jobba med om man är under 15+? ;P Jag vill inte arbeta som tidning-/reklamutdelare. Slitjobb. -.-'
Helst skulle jag ju vilja sommarjobba på något med djur, typ hunddagis eller djuraffär. Det hunddagiset jag praoade på nyligen tror jag inte tar emot sommarjobbare, pga en sak som hände ganska nyligen. :/ Kan något annat hunddagis ta emot mig, tro? Nån som vet om jag skulle kunna få sommarjobb på en djuraffär, med tanke på min ålder? Eller något annat djurjobb…? :)
Nån annan som ska sommarjobba i sommar förresten? ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har funderat på det, pengar är ju aldrig fel ;P Men nah, jag vill nog slappa tror jag. Är man under femton år så tvivlar jag på att du får tag i några jobb, tyvärr. Om du inte känner någon som kan tänka sig att ta emot dig? Det innebär ju en del jobb från dom som jobbar där också liksom.
Hanna
Jag trortyvärr inte att du kommer få sommarjobba när du är så pass ung, du kanske har någon snäll släkting som hr nått företag du kan få jobba hos men jag tror inte att tex. hunddagis eller liknande tar emot dig då de inte får.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Synd :/ Jaja, jag kan väl slappa istället då :P Det är ju inte helt fel heller ;)
#3 Du ska vara glad att du slipper jobba :P
Du har säkert snälla föräldrar som köper dig nått om du skulle vilja eller behöva ha nått :) Du har ju fortfarande barnbidrag ffs xD
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Jag vet :P Men det är ju kul att pröva på ändå ;) Lite erfarenhet liksom. Tyckte praon var kul ^^

Jag fick sommarjobba lite förra sommaren med att plocka tomater hos min granne. Man jobbade måndag, onsdag och fredag. Jag var där i två veckor. Denna sommaren ska jag också jobba två veckor, det var roligt faktiskt xD

haha plocka tomater ^^
Jag ska nog försöka proa hoss syrrans salong. ^^ haha! ^^ assistent eller nått ;)

För att sommarjobba måste man nog vara minst 16 år på dom flesta ställen.. så det blir nog svårt o hitta jobb om man är under 16.
Nåra i min klass (som är 14-15 år) fick sommarjobb erbjudet. ;) På hemköp, golfbana, restaurang, etc. Så visst kan man få sommarjobb under sexton år ;) I höst tror jag att jag ska praoa på en djuraffär, så kanske jag ska fråga om sommarjobb redan då :P Jag kanske får ett, vem vet? Då är jag ju 14 år åtminstone ^^
Om det är på en plats jag praoat på så känner de ju mig i alla fall och vet hur jag är, så chansen för sommarjobb är större då ^^

Det är svårt att få sommarjobb i affär när man är 16, så att få det när man är under är inte särskilt lätt. Innan man är 16 är det olagligt att ta betalt, coh på en affär har de kanske inte råd att på sommarn ha någon som inte kan göra allt. T ex kan ju inte den du jobbar med ta lunch eftersom du inte kan stå i kassan, och då måste ni vara tre. Så det är nog tyvärr lite svårt:/ Men du kan ju alltid försöka.

Det var alltså min syster som började plocka tomater, men sen ville jag prova och se om det var roligt xD
Är man under 16 år är det svårare att hitta jobb och man inte känner någon eftersom att det inte är förrän man är 16 år som man får bli "anställd" tror jag det var. Det finns ingen speciell "rätt" till lön eller något ;) Men barnvakt eller hundpromenerare kan man väl alltid hitta något enstaka jobb som ^^,
Jag tror dock det är väldigt svårt att få jobb på djuraffär eller hunddagis, de vill ofta ha personer över 16 år och som har viss "utbildning" t.ex. om de går djurvård på gymnasiet eller likn. Kattpensionat har ju mycket jobb på sommaren, ring och hör vettja ;)
Jag har ansökt feriepraktik i "min" kommun, det finns 150 platser som lottas ut. Är man under 18 år (som jag) så tjänar man 65 kr/h, tror jag det var. Det är under 3 veckor. Annars så ska jag göra lite jobb hos en person som jag sköter hästar hos i sommar samt ev. på min praoplats jag var på innan jul :) Sedan så ska jag dela ut lappar i bostadsområdet här om barnvakt och att gå ut/passa hundar. Jag är rätt glad att jag är 16 år ;) Jag har också tänkt kontakta kattpensionat och djurskyddsföreningen. Jag är väldigt inne på sommarjobb, sparar till egen kamera :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag praoade på ett café för ett par veckor sen.. kanske ska jobba lite helg där ibland :)
Helena
Men vi fick en lapp om det i skolan *tänka* Näh, jag minns inte vad det stod ^^' Men det handlade om hur gammal man ska vara för att få sommarjobba osv. Fast det var nog mest om vilka arbetstider som gäller.
Hanna
#14 Har för mig att det finns att hitta på www.skatteverket.se också :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Japp, jag hittade det :)
http://www.skattungen.se/jobba/aldersgranser.4.14db52b102ed4e5fe3800089.html
Varsågoda och läs folket ^^
Hanna
Åh, då får jag ju sommarjobba :)
Kan ju kolla med några ställen ändå ^^ Man vet ju aldrig.
#17 - Ja, prova :) Det kan ju inte bli värre än att du inte får något och får ledigt i sommar ^^
Hanna

Du kanske kan tjäna pengar genom att vara djurvakt åt folk som åker bort eller vattna folks blommor. Rensa hemma och sälj sådant som du och dina föräldrar inte behöver.

Svårt när du bara är 13, men du kan ju alltid lägga ut/sätta upp lappar om att du kan rasta hundar, klippa gräs osv! Dt har jag gjort och dt funkar hyfsat :) Själv ska jag söka sommarjobb på 2 djuraffärer inne i stan och om nt do tar emot ska jag väl söka nått komunalt eller om dt dyker upp nått skoj :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#20 - najs ;). du kommer ju typ bara städa burar i djuraffärn väl? haha.