Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1640 ggr
Fiona
0

tjuter/piper när hon lämnar avföring

Ibland när Kålan kissar och bajsar piper hon lite eller tjuter lågt. Jag har inte märkt ngt förens nu! Vad kan dt vara ? hon är 3½ år gammal och äter och dricker som hon ska.

Tacksam för svar //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Creation
0

Taget från www.humlansmarsvin.se:

Kvider när han/hon kissar - Urinvägsinfektion , urinsten, annat

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Att ett marsvin piper när den bajsar kanske kan bero på förstoppning? ;/ Bara gissar, för det är lite mer främmande för mig. *s*

Incognita
0

Tycker att när jag sitter med mina marsvin i soffan och de får för sig att kissa eller bajsa så låter de alltid lite annorlunda än det vanliga småpratet de har för sig. Jag tolkar inte det som någonting konstigt eller märkvärdigt.

Tezza
0

En av mina tjuter oxå till lite när han bajsar….. Men bajset ser ut som det ska han är pigg för övrigt och har låtit så här sen de kom till mig så jag hoppas och tror att det inte är något fel:)

idipidi
1

Marsvin ska inte pipa när de kissar eller bajsar. I nästan samtliga fall handlar det om att de piper när de kissar (inte bajsar). Det rör sig i bästa fall om urinvägsinfektion men i många fall, tyvärr, handlar det om grus/stenar i urnvägarna.

FeliciaS
0

En del av de marsvin jag har haft och har piper när de ska kissa när man gosar med dem, sätter man då in dem i buren slutar de pipa och börjar kissa. Antar att de "varnar"… :)

Men annars kan det vara urinvägsinfektion eller i värsta fall njur/urinsten. Särskilt när de börjar komma upp i åldrarna ska man vara extra observant, sa domaren i Rävlanda sist när Calypso började pipa lite smått innan han skulle kissa.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

#6 Ja, det är sant, de kan bete sig lite annorlunda om man har dem uppe. Men i buren ska de inte jämra sig när de kissar.

Tezza
0

Men det är enbart när Hugo bajsar som han piper/tjuter lite halvprat, svårt att med ord beskriva ett ljud:S

Emelie-E
0

Jag tycker att jag känner igen det.. Hör lite små ljud ibland i buren som jag annars aldrig har hört och kopplar ihop det med att någon kissar/bajsar.. Men är inte 100% säker..

FeliciaS
0

#8 Låter det klagande eller som han har ont bör du nog börja fundera på varför…

Mvh Felicia

Fiona
0

okaj tack, men ska jag låta vet. undersöka henne eller hur ska jag få reda på vad dt är för fel ?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Creation
0

Veterinär är nog bäst. Då vet du säkert vad det kan vara.

Fiona
0

jaop men ska med pollen till vet. snart så får väl ta med Kålan då med ;)

Jenny

FeliciaS
0

#13 Fast en hästveterinär är sällan anpassad för marsvin. Jag skulle rekommendera en smådjursklinik.

Mvh Felicia

Fiona
0

#14 våran vet. har smådjursklinik också och är jätte duktig på dt så ;)

Jenny

FeliciaS
0

#15 Jaså, kunde du inte sagt det med en gång *s* haha

Mvh Felicia

Fiona
0

#16 haha mjne (H)

Jenny